Kampány úton és vasúton

Rendhagyó lesz a választási kampány a közlekedésben: a politikusok sztrádák helyett jobbára a mellékutakra és a sínek közé mehetnek nemzetiszín szalagot átvágni. Beszédet mondani húsz, uniós forrásból pénzelt közlekedési fejlesztés átadásán lesz alkalmuk május végéig.

Autópályából 6,3, vasútból 63, egyéb útból 93,5 kilométerrel lesz több vagy jobb a választásokig, nagyjából 103 milliárd forint értékben. Az ollócsattogtatás azonban nem lesz szokatlan a füleknek, az elmúlt három évben 87 infrastrukturális projektet avattak az országban. A küszöbönálló kampányban komoly szerepe mégsem az utaknak lesz, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. legalábbis egyetlen valamirevaló autópálya „patronját” már a napokban ellövi.

A nyugati szektorában még mindig foghíjas M0-s körgyűrű 51-es főúttól Gyálig vezető új 6,3 kilométere hatalmas „durranásnak” ígérkezik, hiszen immár az M5-ös érintése nélkül juthatnak Törökbálinttól a Liszt Ferenc repülőtérre. Az Euroaszfalt Kft. Konzorciumának fizetett 9,7 milliárd forintból megépült, irányonként három forgalmi és egy leállósávos sztráda augusztus 31-re betervezett forgalomba helyezése felett érzett öröm azonban kilenc hónap alatt feltehetően elenyészik. A siker ízét pedig legfeljebb részben hozhatják vissza a NIF portfoliójába tartozó kisebb közúti beruházások.

Amin az sem változtat sokat, hogy a következő kilenc hónapban 17,6 milliárd forintból mindjárt tizenöt ilyen főúti projekt készül el. Papírforma szerint szeptember 4-én például az autósok kipróbálhatják a 47-es főút Mezőberény és Békéscsaba közti új 1,7 kilométerét. Nagyobb visszhangja lehet, ha a Magyar Aszfalt és Colas útépítői novemberben levonulnak a 4-es főútról, ahol Hajdúszoboszló, illetve Debrecen mellett 1,24 milliárd forintból 6,8 kilométeren megerősítik az útpálya burkolatát. Országos sikernek azonban önmagában ezt a fejlesztést sem lehet eladni, és végül a választások előtti hetekre egyetlen közúti szalagátvágás sem marad.

A „betonlobbi” avatóünnepségeinek sora előreláthatólag december 11-én a 86-os főúton zárul, ahol a Közgép Zrt. konzorciuma 1,6 milliárd forintból 4,4 kilométer burkolatot erősít meg, és három kilométeren kétszer kétsávosra bővíti a forgalmas főutat. A kortes beszédek alighanem sínek közé szorulnak, és bár alkalomból nem lesz sok, az avatások időpontja kedvezően alakul. Még akkor is, ha a NIF naptárába május végéig bejegyzett négy, összesen 75,6 milliárd forintba kerülő vasúti nagyberuházás közül az első már az idén októberben elkészül. Kezdésnek így a Piliscsaba és Esztergom között vonatozók örülhetnek: a Vasútépítő Kft. vezetésével 8,7 milliárd forintért dolgozó konzorcium elvileg két hónapon belül befejezi a munkát, a húsz kilométeres vonalszakaszon másfél éve buszokkal utazók ismét vonatra szállhatnak.

De lesz meglepetés karácsonyra is. A NIF decemberben avatja a 31 milliárd forintból a Doprastav a.s. konzorciumának közreműködésével átépült Budapest-Kelenföld és Tárnok közti vasútvonalat. És lesz új vasút húsvétra: jövő áprilisra az A-HID Zrt. konzorciuma elkészül a Pilisvörösvár–Piliscsaba-vasútvonal átépítésével. A 10,4 milliárd forintos beruházás átadása után nem lesz szükség a vonatpótló buszokra, az utasok megújult állomásokon, megállóhelyeken szállhatnak vonatra. Várhatóan a választások idejére pedig az A-HID befejezi az Északi Duna-híd és a Pilisvörösvár közti 14 kilométeres vonalszakasz korszerűsítését is. A 25,4 milliárd forintos beruházás átadásával májusra eltűnhetnek a sebességkorlátozások, lassú jelek a Budapest–Esztergom vasútvonalról.

A nagy megnyilatkozások ideje már be is köszöntött: a NIF szerdán óriásplakát-bemutatóval egybekötött „kampányindító sajtótájékoztatón” osztja meg a nagyközönséggel az Európai Unió idén záruló hétéves költségvetési ciklusának tapasztalatait. Felesleges találgatni, hogy a rendezvényen mi hangzik majd el a 2010 előtti időszak eredményeiről. Annyi azonban biztos, a 2010 júniusa óta befejezett beruházásokról önmagukban is éppen eleget lehet beszélni. Az elmúlt három évben mintegy 345 milliárd forintból 87 infrastrukturális projektet avattak az országban: hat gyorsforgalmi és 73 főúti, valamint nyolc vasúti fejlesztés készült el.

A sztrádákra 168 milliárd forint ment el. A 2010-es választások után két hónappal készült el az M31-es 12,4 kilométere az M0-s és Gödöllő között. Az autósok 2011-ben hajthattak fel először az M43-as autópálya Szegedet Makóval összekapcsoló 38,6 kilométerére. Tavaly vehették birtokba az M0-s új fél pályáját az M6-os és az M7-es között. Az idén januárra elkészült az M3-as 33,8 kilométere Nyíregyházától a 49-es főútig, júniustól pedig a forgalom irányonként három sávot használhat az M0-s M6-os autópályától az 51-es főútig vezető 11,1 kilométerén is.

Eközben a 70,4 milliárd forintért tető alá hozott főúti fejlesztéseket a NIF-nél is csak számolják, ám a kisebb-nagyobb beruházásokat fejből talán már senki nem tudja felsorolni. Jobban megfér a döntéshozók emlékezetében az a nyolc vasúti nagyprojekt, amelynek munkálataiért az elmúlt három évben mintegy 102milliárd forintot számláztak a mélyépítő cégek. Akkor is, ha az előző kabinet által elindított négy fejlesztést már 2010-ben befejeztek. A 2011-ben lezárt beruházások között volt a Budaörs–Biatorbágy vonalszakasz alépítményének 1,7 milliárd forintos megerősítése, a Záhony térségi széles nyomtávú vontatóvágány-hálózat 14,5milliárd forintos felújítása. Tavaly május óta pedig a vonatok a Tárnok és Székesfehérvár között 54,8 milliárd forintért korszerűsített vasúti pályán közlekednek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.