Gép nem kell, csak a kód

A pénztárgépátállás határideje változatlan, kasszát rendelni azonban nem kell addig – ezzel az ellentmondásos mondattal írható le a helyzet kilenc nappal az említett, augusztus 31-ei határidő előtt. Bonyolítja a képletet, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium olyan hirdetéseket jelentet meg, amelyek mást állítanak, mint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) álláspontja a kérdésben. Megkíséreltünk rendet tenni a zavaros állami kommunikációban.

A NAV-val online adatkapcsolatban lévő pénztárgépekre két határidő vonatkozik. Az első szakasz augusztus 31., amely az adómemóriával nem rendelkező (dupla nyomtatótekercses) gépekre vonatkozik. Ilyen kasszák jellemzően a régebb óta működő, kisebb üzletekben vannak. Az újabb boltok korszerűbb gépei bár nem rendelkeznek NAV-kapcsolattal, elektronikus adómemóriával igen, ezért ezeket a gépeket december 31-ig kell lecserélni. A régebbi típusokat az eredeti előírás értelmében már szeptember elsejére le kellene cserélni a NAV-val összekötött gépekre, ám amikor a hatóságok belátták, hogy ez lehetetlen, akkor könnyítettek: csak a gép megrendelését kellett igazolni. A jogszabályban kikötött határidő változatlanul hagyása mellett viszont a múlt héten újra könnyített a hatóság, mivel még a gépek engedélyezése is csúszik, négy forgalmazónál mindössze két típus érhető el, s azok sem mind rendelkeznek jogerős, végleges engedéllyel. Vagyis két gyártó fölözhette volna le a piacot, ha az adóhatóság nem könyörül meg a kereskedőkön: bár a határidő marad, immár csak azt kell igazolni, hogy a kereskedő igényelt a NAV-tól a későbbi pénztárgép üzembe helyezéséhez szükséges kódot.

Erre egyébként azért van szükség, mert a gépek sorozatgyártása még az engedélyes termékeknél sem kezdődött meg, jelenleg azok tesztelése zajlik. Megrendelést vesznek fel, de sajátosan a kereskedők egy határidő miatt csakis gyártásban még nem is létező gépeket választhatnak. Névtelenül nyilatkozó szakértőnk ezt a szocialista autópiachoz hasonlította, mondván, anno Trabantot lehetett úgy rendelni, hogy a kocsi gyártására éveket kellett várni, igaz, tette hozzá: az legalább nem volt kötelező.

Az üzembe helyezési kód meglétét szeptembertől viszont szigorúan ellenőrzik a revizorok. Jó hír, hogy ehhez nem szükséges pénztárgépet rendelni. Elegendő egy nyomtatvány kitöltése, melyet postán vagy online (ügyfélkapun) kell eljuttatni az adóhatósághoz, amely azt feldolgozza és elküldi a kódot, amit majd a később megvásárolandó gép beüzemelésekor kell használni. E kód nélkül a gép használhatatlan.

Itt azonban újabb csavar van a történetben. Minden gép megvásárlását az állam ötvenezer forinttal támogatja, ám ezt nem a gépet megvásárló kereskedőnek, hanem a kasszát értékesítő forgalmazónak utalja át. Praktikusan: a forgalmazó az állami támogatást tekintheti előlegnek. Az üzembe helyezési kód igénylésekor kell igényelni e támogatást is, a kód igénylésére szolgáló nyomtatvány mellékletein. A NAV által visszaküldött kód elvileg már tartalmazza a támogatást is, feltéve, hogy a kereskedők minden szükséges iratot benyújtottak. A bonyodalom akkor következik, ha véletlenül mégsem, netán a NAV valamilyen más okból nem fogadja el a támogatási kérelmet. Ekkor újra meg kell igényelni a támogatást az üzembe helyezési kóddal együtt.

A hibás, nem jóváhagyott támogatási kérelemhez kapott üzembe helyezési kódot használni ez esetben nem szabad – figyelmeztet a NAV illetékese. A problémát az okozza, hogy hiánypótlás vagy elutasítás esetén is küldenek üzembe helyezési kódot, ám olyat, amely nem tartalmazza a támogatást. Ha valaki ennek használatával rendeli meg a pénztárgépet, bukja a támogatást, azaz a helyes megoldás, ha újra beadja a teljes dokumentációt, s csak akkor rendel gépet, amikor a NAV már jóváhagyta a támogatási kérelmet, s elküldte a megfelelő kódot.

További fordulatok várhatók

A pénztárgépátállás folyamata további fordulatokban is bővelkedik majd, hiszen az engedélyezés, valamint a NAV oldalán az adatok fogadására szolgáló rendszer felállítása is akadozik. Ráadásul, amikor a PC-alapú kasszák cseréje esedékes, további műszaki kérdések merülhetnek fel, információink szerint ugyanis a jelenlegi rendeletnek nem felelnek meg a benzinkutak kasszái: esetükben két adószám egyidejű kezelésére van szükség (a benzin tulajdonosa az olajtársaság, minden más shopterméket a franchise partner ad el), márpedig két adószám csak két online adóügyi ellenőrző egység működése mellett kezelhető – ilyen gépet azonban a rendelet nem engedélyez. Az átállás tehát feladatot ad bőven, még a december 31-ei, második szakasz teljesítéséhez is megfeszített munkára lesz szükség.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.