Viharos péntek a reptéren

Egynapos „felkelést” tartottak tegnap a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér hivatalos taxisai. A légikikötő szerződéses partnere, a Főtaxi alvállalkozói (hivatalosan: franchise partnerei) reggel nem vették fel az munkát. A Főtaxi ugyanis jelentősen megemelte az egy-egy reptéri fuvar után fizetendő díjat (leadót), amit a taxisnak kell a bevételéből átadnia.

Egy belvárosi út esetén például a jelenlegi mintegy 1200 forint helyett 1600 forintra emelték volna az összeget. A taxisofőrök szerint a díjtétel emelése teljes egészében elvinné azt a többletbevételt, amit a szeptembertől bevezetett új, egységes – és a mainál jóval drágább kilométerdíjat tartalmazó – fix tarifa hozna.

A sofőrök tiltakozásul nem vették fel a fuvarrendeléseket, így azok az utasok, akik nem maguk rendeltek kocsit, nehezebben jutottak be a városba. A Főtaxi helyi diszpécserpultjánál a reggeli órákban még időnként komolyabb sorok alakultak ki, de miután autók nem voltak, többen elunták a várakozást, és más megoldást keresve távoztak. Az utasok egyébként meglehetős nyugalommal fogadták a kényelmetlenségeket.

Egy francia turista a Népszabadságnak arról számolt be, hogy a Főtaxi pultjánál nem tudták neki megmondani, mikor jön érte kocsi, ezért végül „hívott egyet a városból”. Erre a megoldásra jutottak a Főtaxi fuvarszervezői is. Taxisok nélkül a helyzetet végül úgy oldották meg, hogy maguk hívtak más társaságoktól autókat, és ötperces várakozási időt tartva hozzájuk ültették be az utasokat. A fuvarszervező ugyanis – és ezt a taxisok is tudták jól – nem engedhette meg magának, hogy megszegje a Budapest Airporttal (BA) kötött szerződést, amely szerint az utasokat nekik el kell vinniük a városba.

A reptér-üzemeltető minderre külön közleményben is felhívta a figyelmet, hangsúlyozva: megütközéssel észlelték a fennakadásokat a taxis szolgáltatásban. Mint írták a BA nem kíván beavatkozni sem szerződött szolgáltató partnere, sem más taxis társaságok belső ügyeibe, de azért azt leszögezték: ők csak annyit változtattak a Főtaxival kötött szerződésükön, amennyi a mostani rendeletmódosításból következik. (Vagyis: nem miattuk emelkedik a leadó). Ilyen burkolt támogatással a hátuk mögött a sofőrök délutánra érdekvédelmi szervezetet alapítottak, és képviselőket választottak, akik megbeszéléseket folytathattak a Főtaxi vezetésével.

Vízy András, a Főtaxi szóvivője lapunknak azt mondta, a megbeszélésen a sofőrök elismerték a leadó emelésének jogosságát. Igaz, a taxisok szerint a mértékről nincs egyezség. A szóvivő szerint a megegyezés úgy szól, hogy „tapasztalatszerző időszakot tartanak”, s az emelt tarifák nem szeptembertől, csak októbertől élnek. Taxis forrásaink azt mondják, hogy azért az emelés arányos lesz majd. Megegyeztek abban is, hogy a reptéren dolgozó kocsikat sem kell a taxisrendelet előírásainál hamarabb sárga fóliával borítani, és a fuvarozó cég megpróbál hatékonyabban fellépni a reptéren még mindig jelen lévő hiénákkal szemben is. A főpolgármester vizsgálatot rendelt el a reptéren kialakult helyzettel kapcsolatban.

Nem lesz előbb kötelező a sárga
Nem lesz előbb kötelező a sárga
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.