Nincs többé tömegszállás

Számos nagyvállalatnak komoly kihívást jelent, hogy munkásaik zömét egy-egy központi gyáregységben dolgoztatják. Ez főként azoknak a nagy autóipari cégeknek okoz gondot, amelyek eltérő stratégiákat alkalmaznak arra, miként juttassák el dolgozóikat a gyárkapuig.

A győri Audi Hungaria Motor Kft. 9300 munkatársat foglalkoztat. A három műszakban dolgozók hatvan százaléka a környező településekről naponta ingázik a kisalföldi megyeszékhelyre. A helybelieken kívül a többi között a szomszédos megyékből érkezik a legtöbb munkatárs. Lőre Péter, az Audi kommunikációs igazgatója azt mondja, ahonnan menetrend szerinti busz- vagy vonatjáratokkal megoldható az ingázás, ezt preferálják. Sok településről azonban nem tudnak időben a munkahelyükre, majd a műszak végén onnan hazajutni a munkatársak. Ezekből a térségekből az Audi megbízásából a Kisalföld Volán – a dolgozók számára ingyenes – különbuszokkal szállítja az embereket.

A Hankook-ház konyhája
A Hankook-ház konyhája FOTÓ: TEKNŐS MIKLÓS

– Szentgotthárdon az Opel a kollektív szerződés keretében ad támogatást a napi bejárásra vagy a helyi letelepedésre – tudtuk meg Csontos Judittól, a társaság szóvivőjétől. A napi ingázást a 75 kilométeres körzeten belüli településekről támogatják, akár busszal, vonattal vagy saját autóval közlekednek a munkatársaik. Az újonnan felvett dolgozók a napi bejárás mellett hét végi hazautazásuk, illetve szentgotthárdi lakhatásuk támogatására is számíthatnak, amennyiben a régión túlról érkeznek hozzájuk.

A Mercedes kecskeméti gyára külterületen épült föl, ezért nagy kihívást jelentett, hogy megkönnyítsék a dolgozók munkába járását. A Kunság Volánnal kötött megállapodás értelmében négy helyi és tizennégy távolsági buszjárat biztosítja, hogy a munkavállalók időben a munkahelyükre, munka után pedig hazaérjenek. Az üzemi tanács és a Vasas Szakszervezet vállalati alapszervezete elérte, hogy a cég megfelelő parkolóhelyeket biztosítson a kerékpárral-robogóval közlekedő kollégáknak, és ideiglenes kerékpárutat építsen ki a város határáig. A végleges kerékpárút várhatóan 2014-ben készül el – közölte kérdésünkre Kovács Balázs, az üzemi tanács elnöke.

A gyár legtöbb munkatársa húsz kilométeres körből ingázik. A cég letelepedési támogatást nyújt azoknak, akik távolabbról érkezve, húsz kilométernél közelebb költöznek. Mintegy ötven kilométer az a távolság, ahonnan még bejárnak a munkavállalók, a tömegközlekedési bérletek árának 86 százalékát a vállalat átvállalja. Az egy irányból személygépkocsival közlekedő munkatársakat – ha egy autóba többen is beülnek – kilométerenként kilencforintos költségtérítéssel segíti a cég.

Azokban az időpontokban, amikor nincs tömegközlekedés, a Mercedes kisbuszokat biztosít munkavállalóiknak. A dunaújvárosi Hankook-gyárban 2300-an dolgoznak, döntő többségük ötven-hatvan kilométeres távolságon belül lakik. Számukra a dél-koreai cég 19 vonalon működtet ingyenes buszjáratokat. A gumiabroncs-gyártó vállalat saját munkásszállót is fenntart a hatvan kilométernél távolabb lakó dolgozóinak. A két éve megnyílt Hankook-ház 800 méterre található a gyárkaputól, jelenleg 362-en laknak benne. Roy Katalin, a Hankook Magyarország Kft. kommunikációs menedzsere elmondta, számításaik szerint két-három éven belül betelhet a szálló ötszáz férőhelye, az üzem fejlesztésének harmadik ütemében ugyanis – 2014 közepéig – újabb 950 dolgozóval nő az alkalmazottak létszáma.

A Hankook-ház leginkább egy háromcsillagos szálloda színvonalát idézi. Az épület klimatizált, a kétágyas szobákhoz saját fürdőszoba tartozik, a miniapartmanokban hűtő, mikrosütő, wifi és nagy képernyős LCD-tévé is található. A közösségi helyiségeket – konditerem, konyha, mosókonyha, számítógépes szoba – a legmodernebb technikával látták el. A Hankook-ház valamennyi szolgáltatása – így a lakhatás is – ingyenes a dolgozóknak. Győrben és Kecskeméten viszont nem merült fel egy munkásszálló építésének vagy bérlésének gondolata, és nem csupán az eltérő nyugat-európai vállalati stratégia miatt. A cégnél dolgozó, jórészt fiatal, legalább érettségivel és szakmával rendelkező, a magyar átlagnál jobban kereső munkatársak ugyanis nem is költöznének be munkásszállóra.

Ezt érdeklődésünkre többen is megerősítették. A családosok nem akarnak elszakadni otthonról, a fiatalabbak pedig nem vágynak közösségi, vagy ahogy fogalmaztak, „tömegszállásokra”. Ha önállósodni akarnak, akkor inkább albérletet vesznek ki Győrött, vagy kisebb lakást vesznek. A Mercedes is inkább azt támogatja, hogy a távol lakó dolgozói közeli településekre költözzenek. Eddig már több százan kaptak letelepedési támogatást, de hogy mekkora összeget, azt a cég üzleti titokra hivatkozva nem közölte. A támogatás bérkategóriáktól függően változik, és az is befolyásolja, hogy a kolléga egyedül vagy családostul költözik.

A Kecskemétre érkezett külföldi dolgozók az anyavállalat alkalmazásában állnak, az ő elszállásolásukról is az anyavállalat gondoskodik. Hasonló a helyzet a többi autóipari cégnél is: a menedzsment tagjainak kiemelkedő színvonalú ingatlanokat biztosítanak, a Hankook vezetői például Budapesten laknak, és vállalati autókkal naponta ingáznak Dunaújvárosba. Új jelenség, hogy az osztrák határ közelében – elsősorban Mosonmagyaróváron – egyre nagyobb igény van a színvonalas munkásszállókra. Ez a szolgáltatás nem egy-egy céghez kapcsolódik, az ingatlanokban az ország keleti régióiból család nélkül érkező s Ausztriában napi ingázással munkát vállaló magyarok laknak.

Dunaferr: egyeztetni akarnak

Az MSZP dunaújvárosi szervezete háromoldalú egyeztetéseket követel a kormány, az önkormányzat és a tulajdonosok részvételével az ISD Dunaferr Zrt.-nél bejelentett 1500 fős elbocsátás miatt. A párt helyi alelnöke, Selyem József pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: kezdeményezik rendkívüli közgyűlés összehívását is, hogy részletes tájékoztatást kapjanak a tulajdonosoktól és az érdekvédő szervezetektől a következő hónapok várható eseményeiről. Hangsúlyozta, a rendszerváltás óta a város a foglalkoztatás területén „egy lábon áll”. Az előző városvezetések és kormányok tudatos együttműködése révén ebben előremozdulás történt, ezért települt Dunaújvárosba a Hankook vagy a Hamburger Hungária. Selyem József úgy értékelte, a politikának ilyen helyzetekben mindig van lehetősége beavatkozni: ehhez a városvezetésnek fenn kellett volna tartania a korrekt munkakapcsolatot a cégvezetéssel, állami segítséggel beruházásokat kellett volna hoznia a városba, és a déli ipari park kiépítésével lehetőséget biztosíthatott volna új munkaadók letelepedésére. Ebből a fideszes városvezetés semmit sem valósított meg, a Fidesz Dunaferr-ügyben cserbenhagyta a várost és a családokat. (MTI)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.