Útdíj után itt az aszály
A feldolgozók és a termelők a nagy láncokkal folytatott ártárgyalásokon jellemzően arra hivatkoznak, hogy az e-útdíj jelentősen, több százalékkal megdrágította a tej és baromfi átadási árait. A kereskedők – akik saját logisztikai rendszerük miatt „képben vannak” az e-útdíj hatásairól – ezt erősen vitatják: szerintük az útdíj a termékek átadási áránál átlagosan mindössze egy-két százalékos többletköltséget jelent. Az áruházaknál inkább úgy látják, hogy mind a tej, mind pedig a baromfi piacán ismét „helyzet van”.
A mostani szárazság, illetve a katasztrofális tavalyi aszály nyomán felrobbant takarmányárak miatt mindkét termékkörben Európa-szerte csökkent az elérhető áru mennyisége, így a termelők és a feldolgozók jutányos áron tudják értékesíteni a portékájukat külföldi, elsősorban olasz felvásárlók felé. Az útdíj csupán kapóra jön a hazai ártárgyalásokon – mondják az áruházaknál. A beszállítók és a kereskedők közötti vitának politikai tétje is van. A magas belpiaci átadási árak mellett bizonyos termékkörökben megnőhet az import mennyisége, ami viszont ismét támadási felület lehet a kereskedőkkel szemben.
A friss tej esetében importtejtől nem kell tartani – tudtuk meg. Ám attól igen, hogy hiánycikk lesz a tej. Friss áruból külföldön sincs sok, így az drága, ráadásul a gyenge forint miatt sem éri meg a behozatal (az itt megtermelt tej kivitele viszont ilyen piaci körülmények között annál inkább). A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács a napokban jelentette be a sajtóban, hogy a cégek átlagosan 8-10 százalékos áremelést tűznek ki célul a beszállítói ártárgyalásokon a termékek belföldi átadási áránál.
Az áruházak visszajelzései szerint hasonló a helyzet a baromfinál, ahol szintén kínálati hiány van. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács igazgatója mondja: a termelők-feldolgozók két-három hónapja néhány százalékos áremelési igényt már érvényesíteni tudtak. Az igazgató „elképzelhetőnek tartja”, hogy őszre újabb, 5-10 százalék közötti áremelést érjenek el. Csorbai szerint „ténykérdés”, hogy bizonyos termékeknél elérheti az átadási ár 5-8 százalékát az e-útdíj árdrágító hatása, hiszen egy magas hozzáadott értékű feldolgozott baromfiterméket jó néhányszor kell utaztatni a gyártás során. A kereskedők szerint azonban itt is csak a külföldi nagyobb kereslet hatása érvényesül.
Az áremelési terveknek önmagukban is komoly kereslet-visszafogó hatásuk van – vélekedik Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, aki szerint ez negatív üzenet az amúgy is bizonytalan vásárlóknak. Az élelmiszerárak magas szinten ragadtak be, egyre kevesebb termék fogy, ezt bizonyítják a visszaeső élelmiszer-forgalomról szóló júniusi KSH-adatok – példálózik a főtitkár.
Aggodalomra ad okot a forró nyár is, hiszen az aszály miatt kevesebb lehet a takarmány, így emelkedhet az ára, ami további drágulást jelent a hús- és tejpiacon is. Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke szerint viszont ezek jócskán eltúlzott aggályok. Ő úgy véli, a sertéshúsnál inkább lassú, de folyamatos, néhány százalékos áremelkedés lesz érzékelhető, mivel még nem épültek be teljes mértékben a fogyasztói árakba a tavaly robbanásszerűen megdrágult takarmányárak.
Jó hír a vásárlóknak, hogy egyelőre úgy néz ki, a kenyér nem drágul. Septe József, a pékszövetség elnöke azt mondja, hogy jelenlegi ismereteik szerint nem lesz szükség az idén áremelésre. Biztosat két hét múlva lehet mondani, mivel akkorra látják majd, hogy ősszel pontosan mennyi lesz a liszt ára.