Csak lassan nyílnak a pénzcsapok

Lassan kiderül, mennyivel növeli az államháztartási hiányt a mérnökök kamarai regisztrációjával kapcsolatos uniós eljárás. A Népszabadság értesülése szerint az Európai Bizottság megküldte „végső álláspontját” kifejtő levelét Budapestre az ügyben, amelynek kapcsán több operatív program kifizetését is visszatartják tavaly november óta.

Az Európai Bizottság auditorai diszkriminatívnak találták azt a feltételt, hogy a projektekben ügyködni szándékozó mérnököknek kamarai regisztráció szükséges Magyarországon. Februárban ezt a feltételt eltörölték (a regisztráció nem szükséges feltétel a mérnöki munkákra pályázók esetében, csak a nyerteseknél), ám ez nem volt elég. Azóta is folytak a tárgyalások Budapest és Brüsszel között, de a bizottság szerint a probléma kezelése ennél nehezebb, és a 2007-től kezdődő uniós költségvetési időszak minden olyan pályázatának megfelelése kérdésessé válik, ahol ez feltétel volt. A tárgyalások alapvetően arról szóltak, hogy mennyi legyen a diszkrimináció miatti „korrekció”, azaz mennyi pénzt kér és tart vissza a bizottság a társfinanszírozásból azért, mert a gyakorlat nem volt az elveknek megfelelő korábban. Ezt a „korrekciós” pénzt elvileg aztán újra lehetne pályáztatni, tehát nem vész el Magyarország számára, ám mivel az év végén lejár a hétéves uniós költségvetési periódus, ezért igen kevés idő marad a kiosztására.

Ráadásul ha nem sikerül lehívni a támogatást később, a korrekció az idei költségvetésben bevételkiesést okoz majd. A támogatást ugyanis a kormány kifizette, azt várva, hogy a büdzsé majd az uniótól megkapja az összeget. Brüsszel a vita idejére egyébként is zárolta a kifizetések egy részét – korábbi információk szerint 300 milliárd forintot tartottak vissza. Ha az ügy lezárul, akkor újra megnyílnak az uniós pénzcsapok, a hónapok óta visszatartott pénzt megkapja a költségvetés, a kérdés azonban még mindig az, mennyivel kevesebbet.

A július 23-i levél információink szerint a problémás szerződések támogatási értékének 5 százalékában tesz javaslatot a „korrekcióra”, mely a környezet és energia operatív programra, a közlekedés operatív programra, a társadalmi infrastruktúra operatív programra, illetve a regionális fejlesztési programokra előirányzott uniós támogatásokat érinti. Az, hogy pontosan mekkora volumennek az 5 százalékáról van szó, egyelőre nem világos. Bennfentesek szerint a bizottság részéről akár jóindulatként is értelmezhető, hogy csak az EU-értékhatár feletti közbeszerzésre vonatkozik a döntés (tehát nem minden közbeszerzésre, hanem olyanokra, amelyeket az EU-ban is meg kellett hirdetni). Ezen a ponton a magyar hatóságok még meggyőzhetik a bizottságot, hogy a pénzügyi kár kisebb, mint az 5 százalék, ezután a bizottság esetleg lejjebb viszi az értéket. Korábbi brüsszeli becslések „jóval százmilliárd alatti” összegről beszéltek, a magyar számítások 40-50 milliárd forint közé tették az összeget. Ez a költségvetési hiányt növelő tétel, a bevételkiesés akár a GDP 0,2 százalékával növelheti a deficitet.

Az eljárás szerint a magyar hatóságok tudathatják a bizottsággal, hogy hivatalosan elfogadják a javasolt korrekciót – ehhez valószínűleg kormánydöntésnek kell születnie –, vagy tiltakoznak a bizottság összegzése ellen. Erre a magyar kormánynak két hónapja van a levél megérkezésétől számítva. Ha az adott tagállam nem fogadja el a bizottság javaslatát, a felek leülnek tárgyalni. Ha nem sikerül megegyezni, akkor a bizottság dönt a korrekcióról, figyelembe véve a tagállam észrevételeit. Egyik forrásunk szerint Budapest az egyeztető tárgyalások elején nem kifogásolta a „büntetés” mértékét, és a bizottság ezt úgy értelmezte, hogy elfogadják azt. Később a magyar kormány inkább két százalék felé szerette volna mérsékelni a büntetést, úgy tűnik, sikertelenül.

Budapest érvei szerint ezt a gyakorlatot többször auditálta már a bizottság, és nem talált kifogásolnivalót, ráadásul november óta, több mint fél éve húzódik az ügy, így egyre nagyobb a veszélye annak, hogy az összeg teljesen elvész. A bizottságnál erre úgy felelnek, hogy nem Magyarország megleckéztetése a cél, hanem hogy a forrásokat hatékonyan és jogszerűen költsék el a tagállamok.

A döntést elvileg a magyar kormány megtámadhatja az Európai Bíróságon, de akkor biztosan 2014-re húzódik az ügy, és így biztosan elveszítenénk a pénzt, amit így még más projektekben fel lehet használni.

Uniós hirdetőtábla. A büntetést nem tesszük az ablakba
Uniós hirdetőtábla. A büntetést nem tesszük az ablakba
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.