Sólyom: a végére repülnek?
Mi keresnivalója van az éppen megalakuló Sólyom Airwaysnek a hazai charterpiacon, amikor az gyakorlatilag szeptember közepén leáll? Mivel a hazai kereslet nagymértékben visszaesett, téli charterek szinte nincsenek, és a nyári igények is csökkentek, augusztus legvégén belépni a piacra egy új céggel akkor lehet reális elképzelés, ha látványos keresletbővülés következik be a magyar piacon. Felmerül az a kérdés is, hogy a 110 személyes gépeivel lehet-e versenyképes a Sólyom, ha a többi társaság 180-189 férőhelyes repülőkkel szállítja az utasokat.
Ezt a témát jártuk körbe annak kapcsán, hogy Vágó József vezérigazgató tervei szerint az első gép charterjáratokat teljesít majd, szeptemberben pedig már lennének menetrend szerinti repülések is. A hazai kereslet gyengélkedése miatt az egykor négy géppel jelen lévő Travel Service chartercég immár csak egy géppel van jelen a nyári szezonban, télen pedig ez is Kanadában teljesít szolgálatot.
– Augusztus 18-án megérkezik az első Boeing 737-500-as repülőgép Ferihegyre, ezután elsősorban az utazási irodák és a partnercégek, sportegyesületek megrendelései alapján charterjáratokat teljesítünk, amíg az első hat gép meg nem jön. Várhatóan szeptember második felétől 22 desztinációba repülünk menetrendszerűen –nyilatkozott Az Utazó oldalnak Vágó
József. Szavai szerint elsősorban azokra a helyekre repülnek majd, amelyek nagy gyűjtő-elosztó központok: London,Brüsszel,Párizs,Frankfurt,Amszterdam, Koppenhága, Stockholm, Róma. A vezérigazgató úgy véli: ahhoz, hogy valaki egy gyűjtő-elosztó repülőtérre elinduljon, ahová a tengerentúlra induló átszálló utasokat viszi, mindenképpen kell egy reggeli és egy esti járattal rendelkeznie. – Amikor a befektetővel megállapodtunk, akkor már elkészült a teljes menetrendi struktúránk – tette hozzá.
Szavai nyomán megkerestük a hazai utazásszervező piac nagyjait, amelyek számottevő charterkapacitás megrendelőiként szóba jöhetnek. Ilyen a Neckermann, a Tensi, a Best Reisen és az Ibusz. A Neckermann vezetője, Békefi Veronika nem volt elérhető,míg Déri Tamás, a Tensi vezetője nem kívánta kommentálni a felvetésünket. Annyit mondott, hogy álláspontja változatlan: a hazai utazásszervező piacnak szüksége van magyar légitársaságra, mert az ilyen igényeket a fapadosok nem tudják kiszolgálni. – A Tensi üdvözöl minden új szereplőt – mondta.
A Best Reisen vezetője, Zám Tibor megkeresésünkre annyit mondott: az idén nyári charterszezonban a Sólyom már aligha jut szerephez. – Az október végével befejeződő időszakra a járatokat már fél évvel korábban leszerződtük, s meglévő megállapodásaink felbontására aligha van lehetőségünk – mondta lapunknak. Hozzátette: mindig örülnek annak, ha új fuvarozó jelenik meg, hiszen az fokozódó versenyt eredményez, ami jót tesz a piacnak is, hiszen attraktívabb árakat tudnak kínálni az utasaiknak. A Best Reisen első embere közölte: még nem tárgyaltak a Sólyom Airways vezetőivel, de egy ismerkedő találkozót már fixáltak. Zám Tibor szerint a jelenlegi szezon hátralévő részére legfeljebb alkalmi együttműködésekre lát lehetőséget, a későbbiekben azonban több lehetőséget is látnak a kooperációra: jó árak esetén az Egyiptom és Tenerife felé tartó chartereken vagy épp a menetrend szerinti járatokon. – Az utóbbi időben a keresletcsökkenés miatt sok célállomásra inkább menetrend szerinti járatokon juttatjuk el utasainkat, így ha elindul a társaság, és jó lesz a menetrendje, akkor a Sólyom is szóba jöhet mint fuvarozó – fejti ki az ügyvezető.
Komora Zoltán, az Ibusz vezérigazgatója elmondta: eddig nem volt hivatalos kapcsolatfelvétel cége és a Sólyom között, egyelőre nincs semmilyen megállapodásuk velük. – Természetesen maximálisan nyitottak vagyunk az együttműködésre, amennyiben ennek feltételei illeszkednek társaságunk üzletpolitikájába, és üzletileg előnyösek számunkra – tette hozzá. Kiemelte azonban: a jelenlegi piaci körülmények között és a jelenlegi kereslet mellett charteres aktivitásuk elsősorban a nyári szezonra koncentrálódik. Flottájuk május végétől szeptember végéig (esetleg október közepéig) teljesít szolgálatot a mediterrán térségben. Ezt követően szervezett útjaikat ők is menetrend szerinti járatokkal oldják meg.
– Természetesen mindig nyitottak vagyunk, és folyamatosan vizsgáljuk annak lehetőségét is, hogy a téli charteres utaztatásba bekapcsolódjunk – mondta a szakember –, de ehhez nagyon kedvező légitársasági feltételekre és látványos keresletbővülésre van szükség.
Leszállhatnak Ferencvárosban is
– Nem erősítette meg, de nem is cáfolta a Blikk azon információját Vágó József vezérigazgató, miszerint a cég szerepet vállalhatna a Ferencváros szponzorációjában. A lap értesülését támasztotta alá, hogy Orbán Viktor kormányfő a hét végén a Puskás akadémia internetes oldalának adott interjúban egy tőkeerős szponzor érkezését említette. Piaci szakértőink úgy vélik: egy induló légitársaság, pontosabban az abba befektetők mindenképpen tőkeerősek, ám badarság lenne azt képzelni, hogy a légicég létrehozására fordított eurómilliók mellett nagyobb összegeket fordítanának olyan sportszponzorációra, amely a piacon meg sem térül. Miért lenne érdeke egy átszálló utasokra építő légitársaságnak egy magyar klubcsapatot finanszírozni? – teszik fel a kérdést. Más forrásaink viszont hozzáteszik: a hazai futball támogatási viszonyai közepette nem feltétlenül közvetlen üzleti haszon hívhat létre egy ilyen megállapodást, más típusú üzleti érdek viszont igen.