Terven felül hoz az elektronikus útdíj

Egyetlen hónap alatt 17,1 milliárd forint bevételt hozott 91 ezer teherautó.

Megvonta az elektronikus útdíjrendszer első hónapjának mérlegét az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A sztrádatársaság nemcsak azt összesítette, hogy a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik úthasználatán a költségvetés mennyit keresett, de az is kiderült, a kamionosoknak meg kell tanulniuk: a megtett úttal arányos díjszedés másként működik, mint a korábban használt átalánydíjas rendszer. Még akkor is, ha a fuvarozó vállalkozások az időarányosan vártnál hozzávetőleg ötmilliárd forinttal többet fizettek a magyar utak használatáért júliusban.

Jól hoznak a konyhára a teherfuvarozók, de még jócskán akadnak bökkenők az útdíjrendszerrel
Jól hoznak a konyhára a teherfuvarozók, de még jócskán akadnak bökkenők az útdíjrendszerrel

A HU-GO névre keresztelt díjrendszerben regisztrált 25,7 ezer szakvállalkozás 91,2 ezer teherautója egyetlen hónap alatt 17,1 milliárd forint bevételhez juttatta az ÁAK-t. Az autópálya-társaságnál vezetett számláikra a fuvarozók hatmilliárd forintot töltöttek fel, míg az ügyfélszolgálatokon 600 millió forint útdíjat fizettek be. Az internetes egyenlegfeltöltés és viszonylati jegyvásárlás 1,2 milliárd forinttal járult hozzá a teljes bevételhez. Az igazán nagy pénzt azonban a viszonteladók kasszírozták: pénztáraikban a kamionosok 850 millió forintot fizettek egyenlegfeltöltésre, 8,4 milliárdot viszonylati jegy vásárlására. Igaz, az előre befizetett díjakból a teherautók július 31-ig csak 14,9 milliárd forintot használtak fel – a műholdas fedélzeti berendezéssel rendelkező 38 ezer áruszállító jármű 3,8 milliárd, a viszonylati jeggyel fizetők 11,1 milliárd forintot.

Az első hónap tapasztalatai megmutatták azt is, hogy a közúti fuvarozók közül sokan feltehetőleg jóhiszeműen, mégis rosszul használják az újfajta díjrendszert. Gyakori hiba, hogy a kamionosok a HU-GO előre fizetős rendszerében megpróbálják utólag rendezni számlájukat. Erre az ÁAK átalánydíjas e-matricáinál elvileg adott a lehetőség, a személyautóval közlekedők nem baj, ha tudják: amennyiben közvetlenül éjfél előtt néhány másodperccel megváltják virtuális vignettájukat, az előző napon belüli órák úthasználata szabályosnak minősül.

A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak július 1-jétől kilométer alapon számlázó új útdíjrendszerben viszont ez már nem így van. A kamionos hiába tervezi meg szabályosan útvonalát, ha indulás előtt nem fizet, vagy elmulasztja útdíjegyenlege feltöltését. A viszonylati jegyek az előre fizetés elmulasztása esetén éppen úgy nem érvényesek, mint ahogy az ÁAK, a műholdas fedélzeti berendezést használók útdíját sem emelheti le, ha a fuvaros nem tölti fel számlaegyenlegét. Ezt azonban látszólag seregnyi fuvaros nem tudja, és útdíjszámláját csak azt követően próbálja rendezni, hogy végigautózott a kiválasztott útvonalon. Márpedig papírforma szerint, ilyenkor az autópálya-üzemeltető már nem az útdíj, hanem a jogosulatlan úthasználókra kiszabható pótdíj befizetésére adhat csekket.

A másik felszínre került tévedés, hogy sok közúti fuvarozó úgy hiszi: az adott útvonalra szóló viszonylati jegy retúr, azaz oda-vissza autózásra jogosít. Mindezt az a tévhit alapozza meg, hogy ha az indulási és célállomás között egy tehergépkocsi mindkét irányba ugyanazt az utat használja, mellékes, a jármű orra éppen merre néz. A valóságban azonban az ország 6513 kilométernyi, elemi szakaszokra osztott úthálózatán a HU-GO figyelemmel kíséri azt is, a fizetésre kötelezett gépjárművek milyen sorrendben érintik a fizetős szakaszokat, vagyis merről merre haladnak. Így aki el akarja kerülni a bliccelőkre kiszabható közigazgatási bírságot, jól teszi, ha mindig útirányának megfelelő viszonylati jegyet vált.

Az útdíjak pontos fizetése mellett szól az is, hogy a HU-GO ellenőrző rendszere októberig folyamatosan bővül. Augusztusban az M2-es gyorsforgalmi út 25-ös kilométerszelvényében kapcsolnak be egy új automatikus ellenőrző kaput. Az M7-es autópályán tíz, az M1-en nyolc ellenőrző keresztmetszet építésén dolgoznak a kivitelezők szeptemberig. Az egyenként három-négy napig tartó munkák idején az autósok sávelhúzásokkal, forgalomterelésekkel, és néhány percre teljes útlezárásokkal találkozhatnak majd. Ha azonban az ellenőrző konzolok elkészülnek, helyükre kerülnek a rendszámok leolvasását végző kamerák is. Fizetni tehát jó lesz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.