Pénzfelvétel 7,44 százalékért

A levonás sok volt, a magyarázat viszont kevés a szegedi bankfiókban és a pénzintézet központjában.

Darabos László Szegeden lakó magyar állampolgár 2013. június 5-én Újvidéken egy bankautomatából szerb dinárban fölvett az UniCredit Banknál forintban vezetett folyószámlájáról egy neki szükséges összeget. Mobiltelefonjára kapott egy SMS-üzenetet, amelyben az állt, hogy leemeltek a számlájáról 38 522 forintot. A számlaegyenlegén június 7-i dátummal viszont már az szerepel, hogy 40 075 forintot emeltek le a számlájáról. 

Az ATM-kifizetés költségeként levontak tehát 1431 forintot. Darabos László kiszámolta, hogy ez a pénz a felvett összeg 3,57 százaléka, amit sokallt, de nem kifogásolt. Amikor azonban tudatosult benne, hogy az 1553 forintos különbség, amelyet a mobiltelefonon közölt és a könyvelésben ténylegesen levont összeg között talált, szintén a tranzakció költségét növeli, számolni kezdett. Az jött ki, hogy ez a pénz a felvett összegnek további 3,87 százaléka – vagyis egy körülbelül 40 ezer forintos összeg felvétele után 7,44 százalékot vont le tőle a számlavezető bankja. Darabos ekkor bement az UniCredit Bank szegedi fiókjába, és arra kérte az ügyintézőt: magyarázza el neki tényszerűen és részletesen, miből adódik a második költségtétel – a mobiltelefonon kijelzett és az elkönyvelt összeg közötti különbség –, amit levontak tőle?

Az ügyintéző különböző üzleti szabályzatokra hivatkozott, és azt mondta, mindenki tudja, hogy külföldön ATM-ből pénzt fölvenni költségesebb, mint itthon. Darabos László ragaszkodott hozzá: magyarázza meg tételesen, miből adódik a különbség.

Amikor elmondta nekem az esetet, úgy fogalmazott: az ügyintéző ezt nem tudta, vagy megtiltották neki, hogy elmagyarázza. Felajánlotta, hogy kinyomtatja az idevonatkozó banki szabályzatokat. Riportalanyom erre azt kérte: keressen valakit, aki érdemben válaszolni tud a kérdéseire. Az ügyintéző ekkor felhívott valakit, majd közölte: az ügyfélszolgálatnál is azt mondták, hogy nyomtassa ki az ügyfélnek a szabályzatokat – ott minden le van írva.

Nekem is megmutatta ezeket a szabályzatokat – az átlagpolgár számára nem érthető, pénzügyi-jogi szakkifejezésekkel terhelt, homályos szövegek. Például a Bankkártya üzletszabályzat 3.2 pontjában szerepel, hogy az „Elfogadóhely vagy elfogadó bank által kezdeményezett jóváírás (kredit vagy storno) esetében a kártyatársasági és/vagy a Banki eladási és vételi árfolyamok alkalmazása miatt még azonos könyvelési napon belül is mutatkozik eltérés a terhelés és a jóváírás összegében”.

Darabos László kérte: konkrétan vezesse le neki az ügyintéző, milyen árfolyamokat alkalmazott az ő ügylete esetében az UniCredit Bank – erre azonban az ügyintéző nem volt hajlandó.

Néhány nap múlva visszatért a bankba, már tanulmányozva a kinyomtatott szabályzatokat. Kérése változatlan volt: valaki magyarázza meg pontosan, számokkal, árfolyamokkal, miért éppen annyi volt a különbség a kijelzett és az elkönyvelt összeg között. Erre nem volt lehetőség. Kapott egy UniCredit banki fejléces papírt, hogy arra írja le a panaszát. Megkérdezte: kinek címezze? Az volt a válasz, hogy az ügyfélszolgálatnak. Szeretett volna egy nevet, egy élő személyt, akinek arca van, aki személyében képviseli a banknak ezt a politikáját, akivel szemben vissza lehet kérdeznie, ha nem érti, vagy elhárítónak, a kérdést kikerülőnek érzi a választ. Az derült ki: erre az UniCredit Banknál nincs lehetőség.

Darabos László úgy véli: a bank nem bánt vele tisztességes módon. Nem értesítette őt külön, egyértelmű és érthető módon, hogy a pénzfelvételnek a számlaegyenlegen nevesítetten túl vannak további, jelentős költségei. Azon a napon, amikor először bement a bankfiókba, megnézte az UniCredit aznapi forint/euró vételi és eladási árfolyamait. Jelentős különbséget észlelt. (Július 27-én, amikor írom ezt a cikket, a bank honlapja szerint 286 forintért veszik, 307-ért adják az eurót. A Magyar Nemzeti Bank hivatalos euró árfolyama ugyanekkor 296,5 forint. Több dátumon rákerestem – az UniCreditnél mindegyik napon 21 forint körüli különbség volt a vételi és az eladási árfolyam között.) Az ügyfél nem talál magyarázatot arra, hogy miként alkalmazhat az UniCredit Bank ilyen mértékű „pofátlan” marzsot. Persze ő nem ismeri a többi bank ez irányú gyakorlatát.

Azt is kifogásolja: kérésére sem mondták meg, milyen árfolyamon számolták át a forintjáért drágán átváltott eurót dinárra. Az ügyintéző tett rá célzást, és a szabályzatban is szerepel a kártyatársaság, illetve az általa alkalmazott árfolyam. Darabos László azonban úgy véli: nem a kártyatársaságra bízta a pénzét, nem azzal szerződött, hanem az Uni-Credit Bankkal. A pénz pedig, amiről szó van, nem a bank, hanem az ő pénze.

Darabos László feltételezi: a külföldi ATM-tranzakció rendkívül magas költsége annak következménye, hogy a magyar kormány különadókat vetett ki a bankokra, és ezt a bankok a lakosságra hárítják – anélkül, hogy ennek tényére és mértékére időben és közérthető módon figyelmeztetnék ügyfeleiket. Riportalanyom szerint nagyon sok külföldön –elsősorban Horvátországban – nyaraló magyar fizethet akár 7-10 százalékos átváltási költséget is, ha ott vesz fel pénzt bankautomatából.

Sipos József, az UniCredit Bank magyarországi leányvállalatának kommunikációs igazgatója megkeresésünkre azt válaszolta: a konkrét ügyfélre vonatkozó adatok banktitkot képeznek, ezért azokra nem térhet ki. Általánosságban azonban elmondta: számlanyitáskor, bankkártya- és SMS-szolgáltatások igénylésekor minden esetben tájékoztatják ügyfeleiket. Átadják a vonatkozó általános szerződési feltételeket és üzletszabályzatokat, amelyek megismerését az ügyfél az aláírásával igazolja. Aktualitásokról, így a vételi és eladási árfolyamokról naprakész információk vannak a bank honlapján. Ha érdemi változás – például díjemelés – történik, arról 60 nappal korábban, levélben értesítik ügyfeleiket. Természetesen senkitől sem kérik iskolás módon számon, hogy elolvasta-e figyelmesen az információkat, illetve elfelejtett-e lényeges dolgokat időközben.

Sipos József szerint a pénzügyi vállalkozások működését, benne a tájékoztatást is, nagyon szigorú jogi környezet szabályozza. Éppen ezért az ügyintézők sem adhatnak leegyszerűsített, bár úgy nyilván látszólag könnyen érthető tájékoztatást – anélkül, hogy súlyos jogi kockázatoknak tennék ki a bankot. Ha az ügyfél nem elégszik meg az általuk adható tájékoztatással, akkor a panaszkezelési részleghez kell őt irányítaniuk. A panaszkezelés nemcsak írásban válaszol a feltett kérdésekre, hanem munkatársa már a folyamat első lépeseként telefonon jelentkezhet, illetve egyeztetés után személyesen is találkozik vele. Ha egy kérdés a pénzintézet üzletpolitikáját érinti, arra csak komplex válasz adható. Ilyen kérdés az is, hogy miért éppen annyi egy időszakban a marzs – a vételi és eladási árfolyam különbözete –, amit a bank alkalmaz. Ezt befolyásolják egyebek mellett a költségek, a versenyhelyzet, a pénzintézettől elvárt eredményesség, a piaci igények.

A kártyát kibocsátó banknak nincs ráhatása, hogy mennyit számol föl az adott ATM-et üzemeltető külföldi pénzintézet és a folyamat harmadik szereplője, a kártyatársaság. A kártyakibocsátó bankban tehát nincs többszöri átváltás, sőt itt csökkenthető az összköltség mértéke, ha az ügyfélnek van eurószámlája, és a kártyája ahhoz is kapcsolódik. A kártyás tranzakciók elszámolásának folyamata nem változott az utóbbi időben, és nem különbözik a nemzetközi gyakorlattól – vagyis nincs összefüggésben a magyar bankadóval.

Darabos László most kapott az UniCredit Banktól egy július 25-én kelt levelet, amelyben közlik vele: a „(a bank) a pénzügyi tranzakciós illeték változása és a banki működési feltételek megváltozása miatt 2013. október 1-i hatállyal egyoldalúan módosítja egyes lakossági bankszámlákkal, betéti és hitelkártyákkal kapcsolatos díjtételeit”.

Darabos Lászlónak sokba került az újvidéki pénzfelvétel
Darabos Lászlónak sokba került az újvidéki pénzfelvétel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.