Rácáfolt kétkedőire a Facebook
Még ennél is kellemesebb hír, hogy a részvényeseket jobban érdeklő nyereségadat hasonlóan impozáns, Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató irányítása mellett az egy évvel korábbi negyedév 157 millió dolláros veszteségét sikerült 333 milliós profittá varázsolni. Mindez némi gyógyírt jelenthet a részvényesek számára a Facebook-papírok tavaly májusi tőzsdei bevezetése után. Az akkor 38 dollárért megszerzett részvény – a szerdai New York-i tőzsdezárást követően közzétett gyorsjelentés nyomán tapasztalt 21 százalékos hirtelen erősödés ellenére – még most is csak 32 dollárt ér.
Igaz, a 17,5 dolláros szeptemberi mélyponthoz képest ez már maga a mennyország. A befektetők számára balul sikerült, viszont a cégnek és tulajdonosainak 16 milliárd dolláros friss tőkét hozó tőzsdei bemutatkozás után hamar temetni kezdték a legnagyobb közösségi oldalt működtető vállalatot. Sokan kételkedtek abban, hogy a hirdetési piac bevételére irányuló ambiciózus terjeszkedési tervek meghozzák-e gyümölcsüket. Nos, a friss gyorsjelentés csattanós választ adott erre, hiszen a fizetős szolgáltatásokból másfélszeresére nőtt bevétel önmagáért beszél.
Különösen figyelemreméltó, hogy a közösségi háló mennyire hatékonyan közvetíti a hirdetők üzeneteit a mobiltechnológia révén. Az okostelefonok és táblagépek képernyőjére küldött reklámok már a teljes árbevétel 41 százalékát adták a megelőző három hónap 30 százalékos aránya után, s a jövőben a ráta további javulására lehet számítani. Az EMarketer piackutató cég adatai szerint a Facebook a tavalyi 5,4 százalék után az év végére 13 százalékos részesedést ér el a mobil hirdetési piacon, de ezzel a második helyre feljogosító teljesítménnyel sem kerül látótávolságba a Google-hoz képest, amelynek nyomasztó fölényét 56 százalékos piacrészjellemzi.
A Facebook rácáfolt a kétkedőkre abban is, hogy egy év alatt 21 százalékkal, 1,15 milliárdosra tudta bővíteni az aktív, a portál szolgáltatásait legalább havi rendszerességgel igénybe vevő felhasználóinak a számát. Köztük nyolcszázmilliónál is többen már a „zsebükben hordják” a Facebookot, azaz mobil eszközökön csatlakoznak a portálhoz. Bár a felhasználói létszám növekedésének az idő előrehaladtával fizikai korlátai is lesznek, a két számjegyű gyarapodást egyelőre nem fenyegeti veszély.
A Facebook fejlődési pályán marad, ezt garantálják a nemrég bevezetett új szolgáltatásai, amelyek az év második felében fordulnak igazán termőre. A képmegosztó Instagram szolgáltatás immár videók feltöltésére is használható, emellett új keresőprogramot fejlesztettek, és új mobilplatformmal is jelentkeztek. Mindezek dacára máig nem sikerült elérni, hogy a Facebook felületein online töltött felhasználói időt ideális hatékonysággal aknázzák ki – természetesen hirdetőik szemszögéből nézve.