Elnyűtte a válság a ruhapiacot
Az állandó akciózás, illetve a forgalom csökkenése miatt mára a legtöbb cég mínuszosan működik. A kisebb, kevésbé tőkeerős vállalkozások közül egyre többen kényszerülnek bezárni: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint öt év alatt a boltok tizede, mintegy kétezer ruházattal foglalkozó üzlet szűnt meg. Az utóbbi időben már a nagyobb hálózatok közül is mind többen húzzák le a rolót. Mint arról korábban beszámoltunk: a magyar kiskereskedelem egyik legrégibb márkaneve, az Aranypók is kénytelen volt üzletei zömét bezárni.
Tegnap pedig a Marks & Spencer jelentette be, hogy az üzleteit Magyarországon franchise- rendszerben üzemeltető S Modell Zrt. is bedobta a törülközőt. A tizenegy hazai üzletből öt vidéki boltot bezárnak, míg hat fővárosi működtetését átveszi a Marks & Spencer márkát tulajdonló angol Morpheus Europe idén létrehozott magyar vállalata, a Marks & Spencer Hungary Kft. Nem csoda, hogy az S Modell úgy döntött, nem folytatja tovább: a cégbíróságon fellelhető adatai jól mutatják a ruházati ágazat helyzetét.
Az S Modellnek ugyan nem csökkent a forgalma, sőt a 2011-es 3,6 milliárd után tavaly 3,7 milliárd forint bevételre tett szert, ugyanakkor míg korábban 70-80 millió forint nyereséget termelt, két éve már 63 milliós, tavaly pedig 108 millió forint veszteséggel zárt. Várszegi András, a szintén régi piaci szereplő Korona Zrt. elnöke sem titkolja: cégük ugyan az utóbbi időben a termékpaletta átrendezésével megszilárdította hazai pozícióit, ám kizárólag a ruházati kereskedelemből már bajosan tudnának sokáig fennmaradni.
Az olcsóbb termékek piacából egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a távol-keleti kereskedők, illetve árucikkek, még úgy is, hogy közülük mind többen igyekeznek legalizálni működésüket. A Korona elnöke úgy véli, a következő két-három évben a hazai ruházati piacon marad a recesszió, és további boltbezárásokra is lehet számítani, igaz, a teljes üzletszám csak kisebb mértékben csökken, mivel mindig lesznek olyan vállalkozások, amelyek szerencsét próbálnak.
A mai ruházati piacra duplán igaz, hogy csak a szakmában jártas, jó termék- és persze vevőismerettel rendelkező cégvezetés mellett lehet átvészelni ezt az időszakot. – Amire hat-hét éve ugrottak a vevők, azt ma sokszor alig lehet eladni – mondja a cégvezető. Így például a korábban kapós bankár-bróker öltönyök jobbára eladatlanul porosodnak a polcokon, mivel a válság ezt a réteget is megrostálta.