Százmilliós kár egy hét alatt

Függessze fel a kormány az elektronikus útdíjrendszer működését – ezt követelik a kilométer-alapú útdíjszedés megkezdése után egy héttel a közúti fuvarozók, ám a szaktárca szerint erre nincs szükség.

A baj pedig valóban nagy lehet, a közúti fuvarozók három meghatározó érdekvédelmi csoportosulása között legalábbis ritkán látott összhang alakult ki. A Magyar Közúti Fuvarozó Egyesülete (MKFE), a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetsége (Fuvosz), és a NiT Hungary közösen szólította fel a kormányt: a HU-GO névre keresztelt elektronikus útdíjrendszer működtetésének felfüggesztésére, amíg a különféle hibák kijavítása be nem fejeződik.

Összhang. Peredi Péter, a Fuvosz, Karmos Gábor, az MKFE és Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára
Összhang. Peredi Péter, a Fuvosz, Karmos Gábor, az MKFE és Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára

A közúti fuvarozóknak a HU-GO bekapcsolása forintosítható gazdasági károkat okozott. Összességében egy hét működés alatt állítólag százmillió forintot számláztak túl. Az előre várt 28-32 százalékos költségnövekedésen felül, a szakvállalkozásoknak átlagosan korábbi költségeik mintegy 42 százalékát kell kifizetniük az elektronikus útdíjrendszer hibájából. Ebben, a feleslegesen kifizetett útdíjak éppen úgy benne vannak, mint a fuvarosok kieső idejének a költsége, vagy az ÁAK-nál vezetett útdíjegyenlegekre előre feltöltött pénz kamatai.

A legnagyobb, 26 százalékos, azaz kilométerenként 22 forintos tételt azonban a viszonylati jegyek megváltására, illetve az útdíjszámlák ellenőrzésére fordított élő munka költsége jelenti. Ezekre a feladatokra ugyanis a fuvarozók gyakran kénytelenek egy új alkalmazott munkáját igénybe venni

A kamionosok rendezvényén az útdíjberuházásért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékesei is megjelentek, és pár óra múlva már válaszoltak is. Az NFM szerint csupán vaklárma, hogy a HU-GO hibásan működik. A panaszok úthasználók száma alapján mért aránya az egy százalékot sem éri el. Legalábbis Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára szerint, aki mindjárt meg is köszönte a közúti fuvarozók érdekvédelmi szervezeteinek a kisebb működési problémák feltárásához nyújtott „építő jellegű segítségét”.

Szerinte a hibák kijavításán az ÁAK szakértői folyamatosan dolgoznak, így az útdíjrendszert érő kritikákból is egyre kevesebb lesz a következő időszakban. Elismerte, hogy „voltak zökkenők” a bekapcsolásnál, hiszen a rendszer kétszer is „túlterheléses támadások” áldozatává vált. De úgy vélte: az első héten szerzett tapasztalatok nem indokolják, hogy a fuvarozók kérésére a HU-GO működését felfüggesszék.

A képet mégis rontja valamelyest, hogy a HU-GO rendszerében a fuvarozók döntő többsége még eseti úthasználatra jogosító viszonylati jegygyel fizet. Műholdas fedélzeti berendezéssel csupán húszezer kamion közlekedik. Az ÁAK rendszerébe eddig nyolcvanezer tehergépkocsit regisztráltak, vagyis úgy kétszázezret még nem.

Kamionosszemmel: HU-GO hibái

Nem teljesen használatarányos. Az ország 6513 kilométeres közúthálózatát ugyanis 2075, eltérő hosszúságú elemi szakaszra osztották, és a szakaszokon belül nincs mód a megtett út mérésére. Így a kamionos attól függetlenül kénytelen kifizetni a gyakran több kilométer hosszú szakaszra eső teljes útdíjat, hogy esetleg csak néhány száz métert tett meg a fizetős úton.

Kizárólag az előre fizetés lehetőségét ismeri. Máig nincs megoldás arra, hogy a fuvarozó visszakérje a megvásárolt, de végül meg nem tett útra váltott szakaszjegyek árát.

Esetenként összekeveri a magyarországi településeket. Délelőtt tíz órakor például szerinte az útvonaltervező térképszoftvere még nem tudott különbséget tenni Csorna és Csoma között.

Néha rosszul számol, így minden egyes útvonal díjkalkulációját ellenőrizni kell. Például egy Kazincbarcika és Tornyiszentmiklós útért 35 ezer forint helyett 44 ezer forintot számlázott.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.