Megdolgozunk a betevő benzinünkért
Kirívó különbségeket lehet tapasztalni az egyes országokban alkalmazott üzemanyagárakat górcső alá véve. S bár egy liter szabványos, 95-ös benzin a világon mindenütt ugyanazt a teljesítményt préseli ki magából, ez egyáltalán nem igaz a megvásárlójára, akinek pár percnyi munkára, vagy – szélsőséges esetben – félnapi robotolásra van szüksége ahhoz, hogy a hozzájuthasson az üzemanyag literjéhez. A Bloomberg hatvan országra kiterjedő, az AIRINC amerikai kutatóintézet szakmai támogatása mellett végzett összesítése alapján a legjobb helyzet – nem véletlenül – az olajtermelő államokban van.
Az OPEC-országok közül hatan még az olcsó benzin őshazáját, a hatodik helyre sorolt Egyesült Államokat is megelőzik. A listavezető Venezuelában a benzinkutaknál kommunista műszakban lehet tankolni, ugyanis erősen vélelmezhető, hogy a négy dollárcentért árult egygallonnyi (3,78 liter) benzin nem fedezi a kitermelési költségeket, legyen bármilyen olcsó is arrafelé a fekete arany. Az átszámítva 2,40 forint/literes kútár erős nosztalgiával töltheti el a hatvanas-hetvenes évek magyar autótulajdonosait. Persze Venezuelában sem volt mindig ilyen olcsó az üzemanyag, ott is rezsicsökkentési hullámmal tették megfizethetővé, miután kiebrudalták a multinacionális energiacégeket az országból, államosítva vagyonukat. A néhai Hugo Chávez elnök rendszere a jogszerűség látszatát keltve némi aprópénzzel bocsátotta útjukra a kizsákmányolókat. Ilyen ár mellett nem csoda, hogy a másik két vizsgált kategóriát, s így az összetett versenyt is toronymagasan nyerték a dél-amerikaiak. Náluk a napi bér 0,13 százaléka kell egy gallon benzin megvásárlásához, és az éves átlagkereset 0,05 százalékát pengetik ki a benzinkutaknál. Az más kérdés, hogy hiába olcsó benzin, ha megfizethetetlenül drága az autó.
Az első és második helyezett között ég és föld a különbség. Bár Szaúd-Arábiában is szinte alanyi jogon jár a benzin, erre utal a 27 forintos literenkénti ár, az életszínvonalban is megvan a tizenegyszeres differencia. Az átlagbéren foglalkoztatott szaúdi 50 másodpercnyi munkával jut egy liter benzinhez, azaz szűk egy óráig dolgozik egy kiadós tank üzemanyagért.
Hasonló irigylésre méltó helyzetben vannak ebből a szempontból a sorban következő kuvaitiak, emírségbeliek, egyiptomiak, irániak és mexikóiak, malájok. Kakukktojásként állnak a negyedik helyen az egyiptomiak, akik nem termelők ugyan, de a közel-keleti tranzitútvonalaik révén az olajbiznisz egyik legfontosabb szereplőjének tekinthetőek. Ők még a száz forintos literár alatt vannak, e felett követik őket az Egyesült Arab Emírségek polgárai 105 forintos tarifával, míg az Egyesült Államok a kilencedik helyre volt jó, 210 forintos literárral.
A világ legnagyobb autópiacát, Kínát 285 forintos benzinár jellemzi, viszont az átlagembernek négy napig kell dolgoznia ahhoz, hogy egy középkategóriás autót meg tudjon tankolni. A németek a 490 forintos benzinre is legyinthetnek, éves kiadásaik közepette 1,5 százalékkal szerénykedik az üzemanyagszámla. Az uniós viszonyokkal a magyar autós nagyjából tisztában van – számunkra továbbra is Angliában, Hollandiában, Franciaországban és Olaszországban a legdrágább a benzin –, de azzal nem, hogy a listán a 39. helyre vagyunk jók az első negyedév 429 forintos átlagára alapján. Átlagosan pár perccel kevesebb mint fél órát kell egy liter benzinért dolgozni.
A régióban árban nálunk csak az „eurós” szomszédok, így Szlovénia és Szlovákia van rosszabb helyzetben. A csúcstartó Törökország, ott kerek hatszáz forintért mérik a benzin literjét, két forinttal drágábban, mint az olajnagyhatalom Norvégiában, ahol az olcsó üzemanyagot is inkább agyonadóztatják, a pénzt pedig előrelátóan olyan befektetésekbe forgatják, amelyek garantálják, hogy az olaj utáni évtizedekre se legyenek anyagi gondjaik.
Legrosszabb helyzetben mégsem a törökök, hanem az indiaiak és a pakisztániak vannak, akiknek közel három órán át kell dolgozniuk egy liter benzinért. Meg is becsülik arrafelé a bi- és triciklit.
Szerdától emelkednek az árak
Szerdától 4 forinttal emelkedik az üzemanyagok ára – tudtuk meg piaci forrásból. Ennek megfelelően számításaink szerint a benzin átlagtarifája 416, a gázolajé 425 forint körül alakulhat. Szakértőnk beszámolója szerint az elmúlt héten a benzin nemzetközi ára körülbelül 3, míg a gázolajé mintegy 2 százalékkal emelkedett. A forint dollárárfolyama nem változott érdemben. A GKI Energiakutató a nemzetközi folyamatok alapján a múlt héten 3-4 forintos benzináremelést jósolt erre a hétre. Május óta ez a legnagyobb mértékű árváltozás a hónapok óta szokatlanul nyugodt üzemanyagpiacon. Szakértők szerint a háttérben főleg az egyiptomi eseményekre visszavezethető nemzetközi olajár-emelkedés állhat, de a lendület alábbhagyhat. A két termék több mint másfél éve a 406-455 forintos ársávban ingadozik.