Cégértékben nagyot vesztett a Samsung
A Samsung részvényárfolyama a Galaxy S4 április végi piacra dobása óta 9,7 százalékkal csökkent, szakértők szerint a vásárlók az árához képest nem találták kellően innovatívnak az új okostelefont. Nem elszigetelt jelenségről van szó: a vevők hasonlóan magas elvárásokat támasztottak a tavaly ősszel debütált iPhone5 modellel szemben is. Csalódásuk 9,4 százalékos árfolyamesésben öltött testet, az árusítás követő 30 napban ennyit morzsolódott a gyártó, az Apple kurzusa. A lanyha érdeklődésben az erősödő távol-keleti konkurencia is nagy szerepet játszik, a Huawei és a ZTE okostelefonjaihoz már a Galaxy árának nyolcadáért, alig száz dollárért is hozzá lehet jutni,miközben a készülékek között messze nincs ekkora tudásbeli és minőségbeli különbség. Elemzők szerint a mobilpiac harmadát uraló Samsungnak nem csak arra kell koncentrálnia, hogy az Apple-től vevőket szipkázzon el, az igazi veszély ugyanis alulról jön. Az első negyedéves globális eladási listán a Huawei már a negyedik, a ZTE pedig az ötödik helyre jött fel. A szintén kínai Lenovo is támad, az idén 72 százalékkal ötvenmillióra tervezik növelni az eladott darabszámot, és termékeiket bevezetik az amerikai piacra is.
A Samsungnál érzik is a nyomást, ezt igazolja a feltörekvő piacokra szánt S4 mini májusi piacra dobása. Az Apple- nek sincs sok ideje: pozíciói megőrzése érdekében nyitnia kell az olcsóbb készülékek felé, még ha az alsóbb árfekvésű készülékeknél alacsonyabb is az alkalmazott haszonkulcs. Az idén 358 milliárd dollárra hízott mobilpiacon lassul az okostelefonok iránti kereslet, elemzők szerint a csúcskészülékek árazása elrugaszkodni látszik a kereslettől, emiatt sokak számára elérhetetlenné válnak. Ez még akkor is igaz, ha a Samsung Galaxy S4-nek elődjéhez képest feleannyi időre – 28 napra – volt szüksége ahhoz, hogy a bűvös tízmilliós eladott darabszámot elérje. Ezzel azonban a lendület alább is hagyott. A JP Morgan 80-ról 60 millióra mérsékelte az eladási prognózist, ami szerintük kilencszázalékos profitcsökkenést is magával hoz. A Morgan Stanley 71-ről 61 milliósra szállította le prognózisát.
A Samsung pénteken közli második negyedéves előzetes adatait, a Bloomberg elemzői konszenzusa 51,5 milliárd dolláros forgalom mellett 8,8 milliárd dolláros nyereséget vár – azaz olyan nagy bajok talán még sincsenek a dél-korai cég háza táján.
Tarol az Android Európában
Minden második Európában eladott okostelefon Samsung márkájú volt a márciustól május végéig tartó időszak – bővebben nem részletezett – forgalmi adatai szerint. A Kantar Worldpanel piackutató közleményében beszámol arról is, hogy a Samsung előretörésével párhuzamosan 70,4 százalékosra nőtt az Android operációs rendszert használó készülékek aránya. Az Apple’s iOS platformjának 17,8, míg a Windows Phone-nak 6,8 százalékos a piaci részesedése Európában.