Beijedtek a hackerek?

Megijedhettek a hackerek az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. elektronikus útdíjrendszere elleni „túlterheléses támadás” nyomán beharangozott vizsgálattól: a HU-GO szerverei tegnap már újabb összeomlás nélkül tették a dolgukat. A rendszer hiányosságainak felszámolása ezzel együtt még mindig rengeteg munkát ad a fejlesztőknek. A téves számlázást, a működésképtelen automatákat és a hibás útvonalterveket a fuvarosok ügyetlenségére lehet fogni, az utakon veszteglő több kilométeres kamionsorok létezését viszont nem lehet letagadni.

A díjszedési „szolgáltatások” bekapcsolásáról hétfő délután a legnagyobb elégedettséggel nyilatkozó állami sztrádatársaság mindent elkövetett. Munkatársai már a Facebook-oldalukra és az ügyfélszolgálati e-mailre beérkező panaszokat is elolvasták. Hogy ott mivel szembesültek, nem lehet tudni, de lapunk is csokorba szedett néhány észrevételt.

Ózdon egyetlen üzemanyagtöltő állomásnál sem tudtak viszonylati jegyet vásárolni hétfőn és kedden Peredi Péter szerint. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára a Népszabadságnak arról beszélt: a fuvarosok járműveikkel csak úgy indulhattak el a városból úti céljuk felé, ha előbb kiruccantak a húsz kilométerre fekvő Putnokra, és ott megváltották az úthasználatra jogosító jegyeket. Az ÁAK csak ígérni tudott az érdekvédelmi szervezet megkeresésére: azt, hogy a Mol helyi kútjánál szerdán életre keltik a település első értékesítőhelyét. Panaszkodnak a külföldiek is. A szlovák kamionosok például azt mesélték, a HU-GO útvonaltervező rendszeréből tudták meg, hogy miközben minden szabályt betartottak, alighanem éveken keresztül rossz útvonalon közelítették meg magyar megrendelőik telephelyeit. Csak azt furcsállják, hogy a magyar útdíjrendszer – megfoghatatlan okból –megszokott útvonaluk helyett valamiért egy 30-40 kilométerrel hosszabbat jelölt ki számukra.

Torlódtak a kamionok kedden a román–magyar határ előtt is. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára úgy tudja: a kényszerpihenőre azért került sor, mert a román rendőrök a magyar útdíjrendszer fogadóképtelenségére hivatkozva egymás után állították le a hazánk felé tartó tehergépkocsikat. Más források szerint ugyanakkor akik mégis átjutottak, Nagylaknál nem tudtak viszonylati jegyet vásárolni, ezért az ÁAK munkatársaitól bilétát kaptak, amivel az egyébként a jogosulatlan úthasználókra vadászó rendőrök küldték tovább a fuvarosokat Makóig – álljanak ott sorba.

Az ÁAK ígéretei szerint mindennek hamarosan vége. Kibédi-Varga Lajos útdíjszóvivő legalábbis közölte lapunkkal: Nagylaknál szerdán már működni fognak a HU-GO kioszkjai. A rendszer első kétszáz automatája után az utolsó száz jegyértékesítő berendezés is a helyére kerül. Ami az élelmes kamionosokat meglepte, mert hát a hivatalos bejelentések alapján már hétfőn azt hitték, a magyar rendszerből annak bekapcsolásakor sem hiányzott semmi. Persze megtalálták a kiskaput a román határnál is. Ahogy mesélik, egyes speditőrök irodáiban 1500 forint pluszdíjért segítettek a viszonylati jegy megvásárlásában. Igaz, az egy-két órás várakozás így is bosszantó volt.

A kamionosok kézhez kapták az ÁAK-nál feltöltött egyenlegük terhére kiállított első útdíjszámlákat is. Karmos Gábor szerint azonban ezekben sem volt sok köszönet. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára tud esetről, amikor a szervezetük tagjai közé tartozó vállalkozónak egy 72 kilométeres úthasználatért a HU-GO mintegy 60 ezer forintot számlázott. És van olyan számla is, amely szerint egy magyar fuvaros hétfőn 300 ezer forint útdíjat autózott el az ÁAK-nál feltöltött egyenlegéből. Ami roppant kevéssé valószínű, hiszen ehhez egyetlen nap alatt úgy háromezer kilométert kellett megtennie tehergépkocsijával a magyar utakon. De bosszankodott az a kamionos is, aki miután öt értékesítőhely hibás kioszkjánál hiába próbálkozott, csak a hatodiknál tudta megváltani viszonylati jegyét. A bajban szerencse, hogy az ÁAK ellenőrző rendszere mintha kesztyűs kézzel bánna a panaszkodó fuvarosokkal. A mintegy háromezer tagot számláló MKFE főtitkára legalábbis a HU-GO működésének első másfél napja után egyetlen megbírságolt vállalkozóról tudott.

Vannak nyertesek

Az e-útdíj bevezetéséhez kapcsolódó kommunikációs, médiavásárlási és PR-feladatokat hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzés eredményeképp az I. M. G. Inter Media Group Kft. nyerte. A keretmegállapodás értéke nettó 377 millió forint. Ajánlatot tett még a Vivaki Hungary Kft., a Bell and Partners Kft., a MEC Hungary Kft., valamint az Initiative Media Kft. Egyetlen ajánlattevőként az OTP Bank nyerte el az e-útdíj online bankkártyás fizetéshez szükséges banki szolgáltatás végzését. A június 10-én született döntés eredménye a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben jelent meg. A 210,4 millió forintos díj egy évre szól, és ebből kell fizetni a bankközi díjakat is.

A kilométeres kocsisorok eltüntetése komoly munkát ad az ÁAK szakembereinek
A kilométeres kocsisorok eltüntetése komoly munkát ad az ÁAK szakembereinek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.