Startvonalnál a jegyrendszer
A rendszer egyelőre félkész, a fuvarozók levélben hívták fel Orbán Viktor figyelmét ennek lehetséges veszélyeire. A július 1-jei indítást azonban a fejlesztési tárcánál egyelőre eldöntött kérdésként kezelik. Pénteken lázasan készült a jelentés a kormány szombati ülésére a beruházás helyzetéről. A dokumentum tartalmát a kamionosok talán sosem ismerhetik meg, mégis biztosra veszik, hogy távolról sincs minden rendben.
Erre utal, hogy az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére szánt két és fél hónap kapkodásának láttán péntekig a magyar utakat koptató 280-300 ezer tehergépkocsi alig tíz százalékát regisztrálták az i-Cell Kft. fejlesztésében készülő, HU-GO névre keresztelt útdíjrendszerben. Az avatottak azt is tudják: a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. tenderén győztes cég és partnere, az ARH Informatikai Zrt. eredetileg nem is számolt komolyan a műholdas járműkövetésre épülő díjszedés lehetőségével. A tervek azonban változnak, és a fuvarozói fórumokon nem csupán rendszerépítőként, de a díjfizetésben szerepet vállaló bevallási közreműködőként is bemutatkozó i-Cell májusban már a műholdas járműkövetés elsőbbségét hirdette.
Apró szépséghiba, hogy a szolgáltatás igénybevételéhez máig hiányzik a megfelelő mennyiségű, angol rövidítése alapján OBU (onboard-unit) néven ismert fedélzeti berendezés. Az ÁAK-val leszerződött 32 flottakövető közül péntekig kilenc céget auditáltak, az általuk forgalmazott eszközök között akad néhány, amely csak jóindulattal felel meg díjszedés céljára. Az i-Cell számára készülő százezer modern OBU utolsó példányai pedig csak július harmadik hetére érkeznek meg.
A bizalmat nem erősítette, hogy a HU-GO előkészítésének alig volt olyan mozzanata, ami papírforma szerint zajlott le. A legtöbb kétkedésre máig az ad okot, hogy az ország 6513 közútját kiszolgáló rendszer kormányhatározatban előírt tesztelése nem kezdődött meg az előírt június 5-én.
A hálózat kipróbálása helyett a fejlesztőknek be kellett érniük a számítógépek életre keltésére tett erőfeszítésekkel. Ami nem mindig a várakozások szerint sikerült: a HU-GO internetes oldala, és a rajta futó útvonaltervezővel összekapcsolt díjkalkulátor június 20-án éjjel meglehetősen nehezen indult el, állítólag a több százmillió forintért beszerzett amerikai szerverek beüzemelésének nehézségei miatt. A szakvállalkozások és járműveik regisztrációja pedig az előzetesen beharangozottnál négy nappal később, június 24-én este kezdődhetett meg.
Más kérdés, hogy a számítógépes rendszer máig nem tökéletes. A regisztráció állítólag már zökkenőmentesen működik – de kizárólag magyarul. A HU-GO csak két idegen nyelven, angolul és németül érhető el, útvonalat viszont a külföldi fuvaros még mindig csak magyar nyelvi környezetben tervezhet. És hiába minden, a díjkalkulátor továbbra is rosszul számol, nem ismeri a tehergépkocsik számára engedélyköteles területeket, adatbázisában hibás súly- és magasságkorlátozások fordulnak elő.
Ha ez nem lenne elég, az útdíj összegét a rendszer csak forintban adja meg, az internetes viszonylati jegyvásárlás lehetőségét pedig péntek délután még csak ígérték a fejlesztők, noha „halandó” még az üzemanyagtöltő állomásokon elhelyezett kioszkokat sem látta működni. Azt talán csak az ÁAK-nál tudnák megmondani, hogy milyen hatékonysággal működnek a HU-GO út mentén és járművekre telepített ellenőrző kamerái. A sztrádatársaság azonban érthető módon nem avatja be a kamionosokat abba, mekkora eséllyel úszhatnak meg egy-egy bliccelést. A valóságot legfeljebb a kormány illetékesei ismerhetik meg. Ugyanazok, akik, ha akarnák, szombaton esetleg még elhalaszthatnák a félkész útdíjrendszer kockázatos indítását.