Gáláns béremelés a Volkswagennél

Érdekérvényesítő képesség szempontjából követendő példát szolgáltat a német IG Metall a magyar partner szakszervezeteknek. A Bajorországban 770 ezer dolgozót képviselő, eredetileg vasas-, de ma már inkább feldolgozóipari szakszervezet nemrég megegyezett a helyi iparvállalatokkal a bérajánlásról. Ennek első jelentős lépéseként a Volkswagen-csoportnál szentesítették a megállapodást.

A legnagyobb európai autógyártó csoport az IGM-től függetlenül is folytatott tárgyalásokat a helyi érdekképviseletekkel, de a megállapodásban foglaltak gyakorlatilag megegyeznek az ágazati alkuba foglaltakkal. E szerint a Volkswagennél 5,7 százalékos béremelés kapnak a dolgozók, ebből 3,4 százalékot szeptember elsejétől, 2,3 százalékot pedig jövő júliustól. Ez egyébként jelentős reálbér-növekedést hoz számukra, hiszen a tavalyi infláció 2,1 százalékos volt, míg az idén áprilisban még a rezsicsökkentéssel megszépített magyar adatnál is alacsonyabb, 1,15 százalékos éves ütemű pénzromlást mutatott ki a német statisztikai hivatal, az árindex idén és jövőre is messze a két százalék alatt marad a Bloomberg által megkérdezett elemzői konszenzus szerint.

Ha csak az európai, azon belül is a német gazdaság teljesítményét nézzük, az 5,7 százalékos béremelés felettébb gálánsnak tűnik. A német gazdaság épphogy megúszta a recessziót, az első negyedévben mindössze 0,1 százalékkal növekedett az előző negyedévhez képest, miközben fő exportpiaca, az euróövezet továbbra is a leállósávban vesztegel. A Volkswagen hat bajorországi üzemének és pénzügyi egységének 102 ezer dolgozóját érinti a béremelés. Van miből fizetni, a cégcsoport adózás előtti eredménye tavaly 2,1 százalékkal 11,5 milliárd euróra nőtt, köszönhetően az erősödő kínai eladásoknak, valamint a csoporthoz tartozó luxusmárkák – Porsche, Bentley, Audi –kiemelkedő forgalmának.

Ezek a hatodik éve folyamatosan zsugorodó európai piac profitfelemésztő hatását is bőven ellensúlyozni tudták. Mint ismert, idehaza is megtörtént az egyezség az idei béremelésekről, igaz, merőben elvi alapon. A múlt hónapban a kormány, a munkaadók és a munkavállalók képviselői által aláírt megállapodás szerint a kormány konvergenciaprogramja lesz irányadó, az abban foglaltak alapján lehet emelni a béreket – de szigorúan csak akkor, ha az nem jár újabb munkahelyek felszámolásával. A szakszervezetek szerint – a dátumon kívül – egyetlenegy számot sem tartalmazó megállapodás alapján 3,1 százalékkal kellene a béreket emelni, mert a program ekkora idei inflációval számol.

Számos helyen azonban a munkaadók hamar lezárták a bértárgyalást, miután világossá tették, hogy a fizetésemelést csak elbocsátások révén tudják kitermelni, erre pedig nem volt mit válaszolniuk a dolgozói kollektíváknak. Különösen a rezsicsökkentéssel sújtott energiavállalatoknál merült fel élesen a probléma, de a júliusi újabb közműdíj-tizedelési forduló után is sok szolgáltatónál bizonytalanná válhat a béremelés. A Volkswagen értékesített járműveinek száma az idén is növekedhet – az első négy hónap hárommilliós darabszámmal zárult –, de az elemzők szerint a profit marad ott, ahol van, miután a beruházások és az új modellek fejlesztési költsége emelkedik, de a haszonkulcsot a gyenge európai kereslet miatt nem tudják feljebb srófolni.

Ahogy a Volkswagen részvényárfolyama is szinte egy helyben topog, az idei 2,1 százalékos plusszal nem lehetnek elégedettek a tulajdonosok. A Volkswagennél végrehajtott béremelés viszont a hazai piacon nem jelent versenyhátrányt, ugyanis a Mercedesnél és az Opelnél sem lehet sokkal kisebb mértékben emelni a béreket – amennyiben nem akarnak sztrájkot. Az más kérdés, hogy a Németország határain túl mintegy háromszázezer embert foglalkoztató külföldi egységeknél a VW milyen béremelést hajt végre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.