Milliós hitel a kamionosoknak

Pakkot kaptak a kamionosok: járművenként egymillió forint hitelt igényelhetnek a használatarányos útdíjak fizetéséhez. Az egyéves futamidővel kínált hitelekért a szakvállalkozások a Kavosz Vállalkozásfejlesztő Zrt.-nél kopogtathatnak július közepétől. A négyszázalékos állami kamattámogatás mellett folyósított hiteleket a fuvarozók kizárólag a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik úthasználatáért július 1-jétől kilométeralapon felszámított útdíjak kifizetésére fordíthatják. A hitelkonstrukció kedvezményes, mégsem ingyenes: a kamat mértéke a budapesti bankközi kamatláb (BUBOR) felett másfél százalék lesz – azaz mintegy évi hat százalék.

A likviditási nehézségek áthidalásához biztosított keretet a vállalkozások a futamidő letelte után többször meghosszabbíthatják, új hitelszerződéseket azonban csak 2015. július 1-jéig köthetnek. A Kavosznál ígérik: az útdíjak bevezetéséhez kapcsolódó költségeik miatt megszoruló vállalkozások egyszerűen és gyorsan juthatnak majd a hitelhez. Pénzt kézhez viszont nem kapnak, mert a vállalkozásfejlesztő társaság a vele szerződő kis- és középvállalkozások útdíjszámláit közvetlenül az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nél rendezi majd. A kormány határozata szerint legfeljebb tízmilliárd forint állami kezességvállalás mellett útjára indított Kavosz-hitelcsomag az utolsó eleme az e-útdíjak bevezetése kapcsán elfogadott fuvarozói támogatási programnak. A szakmai szervezetekkel aláírt megállapodás alapján a kormány csökkenti a közúti áruszállítással foglalkozó vállalkozások légrugós járműveinek gépjárműadóját, és lehetővé teszi, hogy az e-útdíjakat levonják az iparűzési adóból.

Az e-útdíjrendszer internetes oldala egyébként csütörtök éjszaka vált elérhetővé a kamionosok és az egyszerű érdeklődők számára. Az i-Cell Kft. fejlesztésében összehozott Hugo.hu oldal gyorstesztje során meglepő hiányosságokra bukkantunk. Már a főoldalon feltűnik, hogy a HU-GO idegen nyelvű változatai nem készültek el: a különféle tartalmak a magyar mellett csak angol és német nyelven érhetők el. Igaz, az ígéretek szerint a nyelvkészlet bővülni fog, ami fontos, hiszen hazánkon nap mint nap seregnyi nemzet teherautói haladnak át.

A HU-GO „lelke”, a díjkalkulátor viszont egyelőre csak magyarul beszél. Talán jobb is. Problémát okozhatna ugyanis, hogy a rendszer kizárólag forintban számol, az eurót egyáltalán nem ismeri. Nagyobb baj, hogy a díjkalkulátort magyar változatban próbálgató, forintban megadott útdíjak meghatározását váró kamionosokat is érhetik meglepetések. Lapunk például egy négytengelyes, J4 jelű kategóriába tartozó, Euro 3-as környezetvédelmi besorolású kamion álcája alatt számolgatta, hova mennyiért lehet eljutni. Ennek a szerelvénynek a HU-GO egy Székesfehérvárról induló, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) érintésével a hegyeshalmi határátkelőig vezető útra 16 719 forint útdíjat számolt ki. A 252,75 kilométeres útból 191,49 kilométert fizetős gyorsforgalmi, 2,16 kilométert díjasított főúton, a többit térítésmentesen használható közúton tehetjük meg. És kaptunk egy útvonalleírást is, aminek betarthatósága alighanem csak útközben igazolódhat, az íróasztal mellől nem.

A kalkulátor szerkezete összetettebb feladatoknál „megnyikordult”. Amikor például egy Székesfehérvárról Szolnokon át a Budapest, Andrássy út 10. címre vezető útra kértünk ajánlatot, a gép belecsúszott az első, elhúzódó jogi vitákra esetleg okot adó malőrbe. Azon nincs mit vitatkozni, hogy erre az útra a rendszer 14 236 forint díjat számolt fel, a gond az, hogy minden figyelmeztetés, tiltakozás nélkül beeresztette méretes autónkat Budapest közepére, ahova külön engedély nélkül be sem hajthatnának. Ami a szabálytisztelő kamionost válaszút elé állítja, hiszen ha letér a viszonylati jegye által kijelölt útvonalról, azért büntetik meg, ha fittyet hány a behajtást tiltó táblára, akkor meg azért.

A tévedés kizárása érdekében újraterveztük az utat. Meglepő módon a HU-GO új ajánlattal kedveskedett: már csak 284,54 kilométert kellett volna autóznunk, ugyanannyi pénzért. A belvárost most sem kerültük volna el, ha ragaszkodunk a kijelölt úthoz. Az eltérést az adta, hogy Szolnokról visszatérve másodszor nem a csonka M0-s körgyűrű déli szektorán kerültük meg a várost, hanem a Nagykőrösi, majd a Gyáli úton hajtottunk be Budapestre.

A HU-GO azt is tudja, hol járnak kompok. Tekintélyes járművünkkel a Surány–Vác útvonalra kértünk ajánlatot. Első nekifutásra sikerült is virtuálisan kompoznunk: a díjkalkulátor szerint a 10,01 kilométeres út egyetlen méterének használatáért sem kellett volna fizetnünk – csak a révésznek, ha átvisz a Dunán. Nem fog.

Másodszorra, majd harmadszorra viszont már hiába próbálkoztunk és pipáltuk ki a HU-GO oldalán a komphasználat rubrikáját, a rendszer ragaszkodott hozzá, hogy járjuk körbe a Szentendrei-szigetet. Tahitótfalu és az M0-s északi hídjának érintésével, 56,26 kilométer megtétele után érhettük volna el úti célunkat, az úthasználatért pedig 2164 forintot kellett volna letennünk.

Az ÁAK kezébe kerülő internetes felület térképadatbázisának alapos tesztelése alighanem még július 1-je után is tart majd, és a tesztpilóták a kamionosok lesznek. Ami biztos, akad tennivaló kilenc nappal az indulás előtt.

Átadták a műszereket

Átadták pénteken azt a 95 ellenőrző egységet, amelyek az e-útdíjrendszerben az ellenőrzést és a bírságolást végzik. Az Állami Autópálya Kezelő 45 új mobil ellenőrző egysége segíti majd a díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a rendőrség feladata lesz, a szervezet ehhez pénteken 50 mobil bírságolóegységet kapott. (MTI)

Szatmáry Kristóf államtitkár jelentette be a hitelmegállapodást
Szatmáry Kristóf államtitkár jelentette be a hitelmegállapodást
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.