Fellegekbe szállt a Boeing és az Airbus - A várólista már 2020-ig megtelt

A jubileumi, 50. Párizsi Légiszalonon eddig 129 milliárd dollár értékű megrendelést vett fel az iparág teljesítményét meghatározó Airbus–Boeing-páros. Ketten együtt 848 repülőgép leszállítására kötöttek szerződést vagy írtak alá szándéknyilatkozatot a légitársaságokkal, illetve a lízingcégekkel. Az Airbus kereskedelmi igazgatója úgy érzi, jól végezte dolgát, s már a pecázáson jár az esze.

A fellegekben járhatnak a repülőgépgyártók: a jubileumi, 50. Párizsi Légiszalonon eddig 129 milliárd dollár értékű megrendelést vett fel az iparág teljesítményét meghatározó Airbus–Boeing-páros. Ketten együtt 848 repülőgép leszállítására kötöttek szerződést vagy írtak alá szándéknyilatkozatot a légitársaságokkal, illetve a lízingcégekkel. Párizsban hazai győzelem várható, a pánerópai Airbus 466 gépre szerződött 69 milliárd dollár értékben, míg amerikai riválisa 382 repülő eladásából 60 milliárd dolláros bevételre számíthat.

Egy Airbus A350-es tart bemutatót Párizsban
Egy Airbus A350-es tart bemutatót Párizsban

A teljes megrendelésállományt tekintve a kisebb befogadóképességű személyszállítóknál 3850-3253 arányban áll jobban az Airbus, míg az ezeknél háromszor drágább nagy gépeknél fordított a helyzet, a Boeing 1281-1031 arányban vezet. Miután a megrendelésnaplóba most felvett repülők egy hosszú lista végére kerülnek, bízvást állítható, hogy a gyártóknál már beköszöntött a konjunktúra, részvényárfolyamukat legfeljebb az olyan esetek veszélyeztetik, mint a Boeing–787-es Dreamlinerek kényszerű leállítása az ominózus akkumulátorproblémák miatt. Ennek megfelelően a Boeing részvényárfolyama az év eleje óta 32, az Airbus anyacégéé, az EADS-konszerné pedig negyven százalékkal erősödött. A fellendülést jelzi az is, hogy a legutóbbi nagy seregszemlén, tavaly az angliai farnborough-i vásáron a duó 53 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le.

A rendelésekkel teli előjegyzési naptárak elkényelmesíthetik a polgári légitársaságok két legnagyobb ellátóját. John Leahy, az Airbus kereskedelmi vezérigazgatója az „Akkor most már elmehetek pecázni!” felkiáltással nyugtázta újságírók előtt, hogy a cége idei terve már félidőben gyakorlatilag megvalósult, a nyolcszáz repülőről szóló kontingensből 758-at már lekötöttek. A hátradőlés luxusát legfeljebb a kereskedők engedhetik meg maguknak, a gyári dolgozóknak – ha lehet – rá kell tenniük még egy lapáttal, mert a megrendelők a csúszó határidőket egyre nehezebben tolerálják, s a kötbér sem igen vigasztalja őket.

A Qatar Airways vezérigazgatója, Akbar Al Baker például előbbre szeretne jutni a sorban, s arra kéri a Boeinget, hozza előre a 2020-ra ígért Dreamlinerek leszállítását, mert nélkülük nem tud új célállomásokra járatokat indítani, még ha a többi feltétel adott lenne is ehhez. Az Airbusnál is tisztában vannak ezzel, John Leahy elmondta, hogy fejlesztik kapacitásaikat, de lehetőségeiket behatárolja, hogy mindenki a legújabb modelleket szeretné a flottájában tudni – azonnal. Az Airbus legkeresettebb modelljeire, az új motorral szerelt A320-asra és a széles törzsű 350-esre 2020-nál nincs korábbi szállítási időpont.

A cég az A320neo modelljének havi darabszámát 42-ről 50-re emeli. A Boeingnél is türelemre intik a megrendelőiket, miközben kisebb modelljeik gyártókapacitását a mostani 35-ről 42-re emelik, hogy rövidülhessen a 2020-ig már betelt várólista. A Bloombergnek nyilatkozó iparági szakértők szerint a megrendelők szinte kivétel nélkül azzal próbálnak előbbre jutni a várólistán, hogy a régi gépeket cserélnék újakra, de ez rendszerint nem így van, a többség a flotta öregedő példányai mellé állítaná be az új szerzeményeket.

A hiánypszichózis fenntartása a gyártóknak is érdekük, mert garantáltan magasan tudják tartani áraikat, s a rövidebb szállítási határidővel átvehető, jóval drágább modellek irányába tolhatják el a keresletet. Az Airbusnál például az A320 helyett a türelmetlenek inkább ráfizetnek, és az A350-est veszik meg. Az emiatt elveszített pénz és a megnyert idő viszonyát leíró modellekkel pedig ki lehet számítani, megéri-e a sietség.

Mindenesetre a Ryanair nem vacakolt: a fapados társaság adta fel a légi szalon legnagyobb megrendelését: az írek 15,6 milliárd dollárért vesznek majd 175 darab Boeing–737-est. Michael O’Leary vezérigazgató nem rejtette véka alá, hogy a modellválasztásnál a szállítási feltételek – főképp a határidő – kiemelt szempontnak számítottak.

A légitársaságok a kisebb gépeket keresik, a jumbók vevőire újabban lasszóval kell vadászni. A Boeing emiatt csökkentette is a 747-es gyártókapacitását, míg az A380-as szuperjumbót gyártó Airbusnál még 2015-re is találni pár szabad helyet. Párizsban azonban a két óriásgép is a meglepően jól szerepelt: a Korean Air Lines öt 747-est rendelt, míg a Doric Asset Finance lízingcég ügyfelei részére húsz szuperjumbó beszerzéséről gondoskodott.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.