Elviszik a forgalmat a nagyok

Ellentmondásos kép rajzolódik ki, ha a legnagyobb magyarországi taxis cégek már elérhető tavalyi mérlegeit vesszük górcső alá. A meghatározó fuvarszervező vállalkozások, így a Főtaxi, a 6x6 Taxi, a City Taxi, az RT5 Taxi, a Taxi4, a Taxi 2000 és a Budapest Taxi általunk kalkulált összesített árbevétele a 2011-es 1,76 milliárd forintról 2012-re 1,99 milliárd forintra növekedett. Ezzel szemben áll az a szakmai körökben megfogalmazott állítás, mely szerint a piac egyre csak zsugorodik, kevesebb a fuvar, csökkennek a bevételek.

Amennyiben utóbbit tényként fogadjuk el, akkor a számok alapján elmondható, hogy a kereslet a nagy társaságok felé tolódik el.

Ugyanakkor az is szembetűnő, hogy a cégek árbevétele igencsak szór: tavaly a legnagyobb forgalmat a Főtaxi könyvelte el 979 millió forinttal, míg a Taxi4mérlegében csupán 22,1 millió forint árbevétel szerepel. Az említett körből egyébként százmillió feletti forgalomról négy cég számolt be, a Főtaxi, a 6x6, a City Taxi és a Taxi 2000 mögött álló vállalkozások. Hiába azonban az összesített növekvő forgalom, a társaságok üzemi eredménye együttesen a 2011-esmínusz 607 ezer forintról 14,2 milliós veszteségre hízott. Ezek alapján az sem meglepő, hogy igencsak karcsú az összevont mérleg szerinti eredményük is, amely 2012-ben csupán 2,16 millió forint volt a megelőző évi 6,8 millióval szemben.

Ami az összes hazai taxis vállalkozást illeti, gazdálkodásuk már 2007–2011 között sem mutat túl jól, igaz 2008-ban még volt minek örülni. A Bisnode üzleti információszolgáltató ágazatot lefedő, napokban ismertetett tanulmánya szerint a mérlegadatokat benyújtó cégek árbevétele 2007-ben még 3,4 milliárd forint volt, egy évvel később azonban nagyot ugrott, 2008-ban ugyanis már 6,3 milliárd forintnál jártak. A válság hatására viszont folyamatos csökkenés volt megfigyelhető, 2011-ben már kevesebb, mint ötmilliárd forint árbevételt tudtak felmutatni.

Az egyre gyengébb forgalom mellett az összesített eredményadatok is kedvezőtlen helyzetre utalnak: a vizsgált időszakban ugyanis az ágazat egészét tekintve egyetlen évben sem értek el nyereséget a taxis vállalkozások. Az összesített veszteség például 114millió és 1,3milliárd között szór. Az adatok azt mutatják, hogy a taxizás szinte csak a nagy cégek esetében hoz érdemi eredményt – állapítja meg a Bisnode.

A gyenge gazdálkodási adatok ellenére emelkedett a taxis vállalkozások száma. 2007-ben például 605 ilyen profilú cég volt, míg 2011-ben már 870. Mindez viszont éppen a gazdasági válságra vezethető vissza. A taxisok véleménye szerint amolyan végső mentsvár lett a szakmájuk. Sok, munkahelyéről elbocsátott ember ugyanis taxisként próbálja meg a kenyérre valót összehozni.

Mínusz a Plus

Az említett hét nagy fővárosi taxis cég mellett van még jelentősebb szereplő a budapesti piacon, a TaxiPlus. Ennek adataival azonban nem tudtunk kalkulálni, mert az internetes oldaluk szerint a fuvarszervező mögött álló vállalkozás, a TaxiPlusz Europe K . csak idén márciusban alakult, így mérleget tavalyra nem adott le. A korábban működtetőként fellelhető Taxi Plus Szolgáltató K . viszont 2011 nyarától már felszámolás alatt állt. Akadt még egy TaxiPlus Holding K . a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium ingyenesen elérhető adatállományában, ám mérleget az elmúlt évre ez a cég sem adott még le.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.