Az export negyede ebből jön
A két másik magyarországi autógyártó nemcsak azért szorult hátra, mert éveket késett, hanem mert drágább modelleket gyárt. Mercedesekből közel hatvanezernek, Audiból 59 ezernek van magyar rendszáma, ezzel a piac 14–15. helyét foglalják el. Az esztergomi Suzukival együtt az idén 330 ezer autó készülhet idehaza. Az európai piac tartós visszaesése leginkább a tömegmodellekre szakosodott Magyar Suzukit viselte meg, hiszen a 2008-ban még közel hatezer főt foglalkoztató és 282 ezer autót készítő esztergomi telephelyen tavaly 156 ezer készült: Splash, Swift, SX4, és Opel Agila, valamint FIAT Sedici. Az idei terv 170 ezer autó, a dolgozói létszám pedig háromezer. A Magyar Suzukinál a teljesen új és önállóan fejlesztett SX4-es sportterepjáróban bíznak, de kifut az Opel- és a FIAT-bérmunka. Mindhárom hazai autógyár az igényesebb vevőkör felé nyit, ráadásul olyan modellekkel, melyek csak Magyarországon készülnek, ilyen az új Suzuki SX4-es, és a Mercedes CLA mellett a győri Audi A3-as is. Ez a szegmens folyamatosan nő a világpiacon, ami a tavalyi 6,5 millió után jövőre 9 millió, 2020-ban 12 millió eladott darabot jelent.
Az új beruházásokkal idén még nem dől meg a hazai járműipar 342,4 ezer darabos csúcsa, mely 2008-ban született, köszönhetően a győri (Audi TT Coupé, Roadster és A3-as Cabriolet), valamint az esztergomi modelleknek. A beszállítókkal együtt közel százezer embert foglalkoztató magyar járműipar adja így is az export negyedét. A motorgyártók is jelentősen részesednek létszámból, termelésből és kivitelből is. Jelenleg a győri a világ legnagyobb kapacitású motorgyára: az Audi Hungaria akár évi hárommillióra is fel tudna pörögni, eddigi csúcsévében, 2012-ben 1,92 milliós darabszámot ért el. 2011 áprilisában ünnepelték a húszmilliomodik győri motort, tizenkilenc év alatt napjainkig huszonegymillió darab készült. Győrben 270-féle benzines és dízelhajtómű készül négytől tizenkét hengeresig. 2001 óta működik motorfejlesztő központ, melynek az Audi Hungáriánál a szériagyártást kísérő fejlesztési tevékenységben van szerepe, 2010-ben pedig megnyílt a Kísérleti Motorgyártó Központ, melynek elsősorban a prototípus motorok gyártása a feladata.
Az úttörő Opel a kis mennyiségű autógyártásról 1999-ben intenzív motorgyártásra váltott: Szentgotthárdon a General Motors eddig több lépcsőben 1,4 milliárd eurót ruházott be, tavasz óta működik a vadonatúj Flex üzem, ahol már piacra gyártják a teljesen új motorcsalád első tagját. 2014-ig a dolgozói létszám 1440 főre, az éves kapacitás évi 600 ezerre bővül, a magyar állam 5,5 milliárd forinttal támogatta az új munkahelyeket. A GM magyarországi termelésének 76 százaléka Európán kívüli piacokra megy. 1992 óta több mint hétmillió, 2012-ben 293 ezer benzinmotor készült Szentgotthárdon, ami 30 százalékos növekedést jelent egy év alatt, az idei terv 336 ezer benzines és dízelmotor.