Az export negyede ebből jön

A nagy álom, a tömeggyártású és elérhető árú magyar autó több évtizedes vajúdás után született meg: az első szentgotthárdi Opel Astra 1992 márciusában, az első esztergomi Suzuki Swift hét hónappal később gördült le a szalagról, akkoriban mindkét modell ára egymillió forint alatt volt. Az úttörők elnyerték méltó jutalmukat, mert napjainkban a hárommilliós hazai személygépkocsiparkban az Opel (431 ezer darab) vezet, második a Suzuki (401 ezer).

A két másik magyarországi autógyártó nemcsak azért szorult hátra, mert éveket késett, hanem mert drágább modelleket gyárt. Mercedesekből közel hatvanezernek, Audiból 59 ezernek van magyar rendszáma, ezzel a piac 14–15. helyét foglalják el. Az esztergomi Suzukival együtt az idén 330 ezer autó készülhet idehaza. Az európai piac tartós visszaesése leginkább a tömegmodellekre szakosodott Magyar Suzukit viselte meg, hiszen a 2008-ban még közel hatezer főt foglalkoztató és 282 ezer autót készítő esztergomi telephelyen tavaly 156 ezer készült: Splash, Swift, SX4, és Opel Agila, valamint FIAT Sedici. Az idei terv 170 ezer autó, a dolgozói létszám pedig háromezer. A Magyar Suzukinál a teljesen új és önállóan fejlesztett SX4-es sportterepjáróban bíznak, de kifut az Opel- és a FIAT-bérmunka. Mindhárom hazai autógyár az igényesebb vevőkör felé nyit, ráadásul olyan modellekkel, melyek csak Magyarországon készülnek, ilyen az új Suzuki SX4-es, és a Mercedes CLA mellett a győri Audi A3-as is. Ez a szegmens folyamatosan nő a világpiacon, ami a tavalyi 6,5 millió után jövőre 9 millió, 2020-ban 12 millió eladott darabot jelent.

Az új beruházásokkal idén még nem dől meg a hazai járműipar 342,4 ezer darabos csúcsa, mely 2008-ban született, köszönhetően a győri (Audi TT Coupé, Roadster és A3-as Cabriolet), valamint az esztergomi modelleknek. A beszállítókkal együtt közel százezer embert foglalkoztató magyar járműipar adja így is az export negyedét. A motorgyártók is jelentősen részesednek létszámból, termelésből és kivitelből is. Jelenleg a győri a világ legnagyobb kapacitású motorgyára: az Audi Hungaria akár évi hárommillióra is fel tudna pörögni, eddigi csúcsévében, 2012-ben 1,92 milliós darabszámot ért el. 2011 áprilisában ünnepelték a húszmilliomodik győri motort, tizenkilenc év alatt napjainkig huszonegymillió darab készült. Győrben 270-féle benzines és dízelhajtómű készül négytől tizenkét hengeresig. 2001 óta működik motorfejlesztő központ, melynek az Audi Hungáriánál a szériagyártást kísérő fejlesztési tevékenységben van szerepe, 2010-ben pedig megnyílt a Kísérleti Motorgyártó Központ, melynek elsősorban a prototípus motorok gyártása a feladata.

Az úttörő Opel a kis mennyiségű autógyártásról 1999-ben intenzív motorgyártásra váltott: Szentgotthárdon a General Motors eddig több lépcsőben 1,4 milliárd eurót ruházott be, tavasz óta működik a vadonatúj Flex üzem, ahol már piacra gyártják a teljesen új motorcsalád első tagját. 2014-ig a dolgozói létszám 1440 főre, az éves kapacitás évi 600 ezerre bővül, a magyar állam 5,5 milliárd forinttal támogatta az új munkahelyeket. A GM magyarországi termelésének 76 százaléka Európán kívüli piacokra megy. 1992 óta több mint hétmillió, 2012-ben 293 ezer benzinmotor készült Szentgotthárdon, ami 30 százalékos növekedést jelent egy év alatt, az idei terv 336 ezer benzines és dízelmotor.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.