Milliós autó-visszahívások, milliárdos kártérítések
Leeső kormány, szétrobbanó üvegtető, szoruló fékpedál, tűzveszélyes tank, parkolóban elguruló autó, menet közben felnyíló motorháztető és megtévesztő fogyasztási adatok: sok hasonló jelenség sújtja az autóst és a gyártót is, melynek előbb vagy utóbb fizetnie kell a hibákért. Miközben Európában csökkent, Kínában és az Egyesült Államokban nőtt a visszahívások száma. Ennek magyarázata, hogy az amerikai és a kínai közlekedési hatóságok egyre szigorúbbak, mert már nem csak a közvetlenül veszélyes alkatrészek cseréje miatt kell rendkívüli szervizlátogatásra vinni több százezer autót. Az USA közúti közlekedésbiztonsági hatósága (NHTSA) 124 ezer Nissan Altima modell átvizsgálását rendelte el, mert nem volt pontos a kerekek felfújására szolgáló kompresszor műszere, ami túlnyomás esetén veszélyes lehet, de akkor is, ha kevés a levegő az abroncsban.
A légzsákok, a biztonsági övek és a sebességváltók ellenőrzésére 630 ezer Jeep Compass és Patriot modellt hív vissza a Chrysler, mely egy másik ügyben viszont vitatja az NHTSA vizsgálatának eredményeit: az autógyártó cáfolja a hatóság állítását, mely szerint nem eléggé védettek a Jeep Liberty és a Grand Cherokee üzemanyagtartályai, ami már több ütközésnél tüzet okozott. Pedig nem érdemes vitatkozni, hiszen még a pontatlan tájékoztatás is sokba kerülhet: megtévesztőnek találta a fogyasztóvédelmi szervezet a Hyundai–Kia reklámját, melyben a valóságosnál kisebb fogyasztási értéket ígért modelljeihez. A dél-koreai konszern elnézést kért az érintett 900 ezer ügyfelétől, és a megtett kilométerek arányában kifizette a benzinár-különbözetet. A szervizkönyv és a kilométeróra alapján kiszámolt háromszázalékos túlfogyasztás 100 millió dollárjába került a Hyundai–Kia párosnak az USA-ban, erre jött még a Környezetvédelmi Hivatala (EPA) bírsága.
A Volkswagen Kínában 384 ezer DSG váltóval szerelt autót hívott menetrenden kívüli szervizlátogatásra. Az Európában tíz éve forgalmazott dupla kuplungos automata sebességváltós autókkal eddig nem volt baj, ám Japánban is sok volt a panasz. A gyári magyarázat szerint a forró és nedves klíma, valamint az állandó csúcsforgalmi araszolás miatt nem kapott megfelelő hűtést az erőátviteli rendszer, ezért túlmelegedett a szerkezet: feltételezések szerint az elektronika hibája vagy a sebességváltó és a kettős tengelykapcsolót működtető segédberendezések túlhevülése okozhatja a leállásokat. Az idei visszahívásokban érintettek voltak kecskeméti autók is: a Mercedes B-ben elromolhat az Easy Vario Plus rendszer, és szélsőséges terhelésnél, például ütközésnél előrebillenhet a háttámla. Nem sokkal később a testvérmodell A osztály hatezer példányát hívták rendkívüli szervizlátogatásra, hogy ellenőrizzék az első utas oldalára szerelt légzsákok műszerfali perforációját, mert ütközéskor nem megfelelően fújódhat fel.
Négy japán autógyártó világszerte 3,4 millió autót hív vissza az utasoldali légzsákok ellenőrzésére, mert a gyártó Takata Corporation szerint a mozgásérzékelő vagy a patron meghibásodása miatt nem fúvódik fel ütközéskor. A gyártó cég nem tud személyi sérülésekről. A visszahívási akció világszerte 1,73 millió, Európában 490 ezer Toyotát, 1,14 millió Hondát, 480 ezer Nissant és 45,5 ezer Mazdát érint, az átvizsgálás és javítás 1,5–2,5 órás munkaórát jelent. A darabszámok és a szervizórabérek miatt több százmillió eurós költségekkel kell számolniuk a gyártóknak. Itt is érvényesül a dominóhatás, mert a BMW-nek is a Takata a beszállítója, ezért a japánok után egy hónappal a német konszern is elrendelte 220 ezer autójának ellenőrzését, az érintett 3-as modelleket 2002-ben és 2003-ban gyártották.
Kínában közel hétszáz Maserati Quattroporte és Granturismo luxuskocsin kell átvizsgálni a kormányösszekötő rudat, mely az alacsony építésű autóban megsérülhet az úthibáktól. A legfrissebb visszahívási akció 841 ezer Nissant érint: a gyár közleménye szerint a 2000–2006 között gyártott Micra és Cube modellekben extrém esetben eltörhet a kormánykereket rögzítő csavar. Közel félmillió Jeep Grand Cherokee és Comander modellt hívott vissza a Chrysler, melynek közleménye szerint a parkolóállásba helyezett automata sebességváltó indításkor szoftverhiba miatt üresbe kapcsolhat, és a jármű elgurulhat, ami különösen akkor veszélyes, ha nem húzzák be a kéziféket. A Ford 465 ezer Explorer, Taurus, Flex, Fusion, Taurus Police Interceptor, valamint Lincoln modellt hív vissza benzinszivárgás miatt. Rendkívüli fékellenőrzésre kell vinni 233 ezer Toyota Priust és 9 ezer Lexus HS250 hibridet, ezek többségét az USA-ban és Japánban értékesítették, Európában 30 ezer autó érintett. És ez csak néhány hét eredménye.
A német Szövetségi Gépjármű-nyilvántartási Hivatal (KBA) adatai szerint a legnagyobb európai piacon 2012-ben 162 visszahívás keretében 825 ezer autót ellenőriztek, ez az akciók számát tekintve 24-gyel kevesebb, ám a darabszámot tekintve közel negyedmillióval több az előző évhez képest. A visszahívások 70 százaléka mechanikai, 20 százaléka elektronikai hibaforrások miatt történt. Németországban szigorúan veszik a fogyasztók hozzáállását is: ha a márka kiértesítése után nem jelennek meg a visszahívásban érintett autókkal az átvizsgálásokon, akkor hatóságilag kivonják a forgalomból: emiatt tavaly 8160 rendszámot vettek le, ami tízszázalékos növekedés egy év alatt.