Csillaghullás
Az Európai Unió által támogatott EuroNCAP program keretében rendszeresen vizsgálják a nagy sorozatban piacra kerülő modellek biztonságát. A tesztsorozatban szerepel felnőtt- és gyermekutas-védelem, gyalogoselütés súlyossága, és aktív biztonsági rendszerek szintje, tehát nemcsak az ütközéskor jól védő karosszéria ér pontot, hanem a vezetőtámogató rendszer, például az elektronikus menetstabilizáló, a sávtartó-asszisztens, a koccanásgátló és az elalvásra figyelmeztető is. Minden autó utasvédelménél értékelik a légzsákok és fejtámlák sérülések elleni hatékonyságát. Csak az a modell kaphat öt csillagot, melynek legolcsóbb kivitelében és valamennyi uniós piacon szériafelszerelés például az elektronikus menetstabilizáló rendszer.
A EuroNCAP programban a frontális ütközés 40 százalékos átfedéssel történik, mert a statisztikák szerint ez a leggyakoribb közlekedési baleset. Az autót 64 km/órás sebességgel ütköztetik deformálódó akadálynak, ami egy másik jármű méretét és sűrűségét imitálja. Az oldalütközésnél kétféle módszert alkalmaznak: az egyiknél másfél méter széles tömböt gurítanak 50 km/órás sebességgel az autó oldalának, a másiknál a fával ütközést szimulálják: ekkor 254 milliméteres átmérőjű oszlopnak ütköztetik a járművet 29 km/ órás sebességgel. A gyalogoselütés imitálása gyermek és felnőtt méretű bábukkal történik 40 km/órás tempónál.
Nem véletlenül szerepelt kiválóan az NCAP tesztjén a Volvo, mely a világon elsőként kínált szériafelszerelésként az elütött gyalogos sérüléseit enyhítő légzsákot, mely a motorháztető alól fúvódik fel. A biztonságot persze akkor is meg kell fizetni, ha nem az extrák listáján szerepel sok kiegészítő, mert a gyors és megbízható elektronikákkal kombinált rendszerek drágák, nem véletlenül szerepelnek rosszabbul a teszteken az olcsóbb modellek, bár jelzésértékű, hogy ha nem is százszázalékos, de elsőként kapott négycsillagos értékelést Dacia, a legújabb Sandero.
Persze ez sem véletlen, hiszen az anyacég Renault tizenötödik autója kapott eddig maximális öt csillagot az EuroNCAP-vizsgán, melyen most éppen a Captur szerepelt kitűnően. Igaz, a Renault-Nissan Alliance japán márkájának Evalia mikrobusza viszont csak közepese szerepelt. Hasonlóan háromcsillagosra értékelték a törésteszteken és a menetdinamikai próbákon a Mercedes Citant, melynél a szakértők különösen az elöl ülők mellkasi sérülésének kockázatát kifogásolták, a vizsgálat után a gyártó azonnal visszahívta mind a 3500 forgalomba helyezett függönylégzsákos modellt.