Gigantikus bukás a Nano
A világ legolcsóbb kisautója egyben a legnagyobb veszteségforrást jelenti gyártója, az indiai Tata konszern számára. A Nano kész csődtömeg, a fapados modell a hatalmas belső piac előnyét sem képes kihasználni, valószínűleg a vele szemben támasztott túlzott elvárások miatt. A Tata márciusban már odáig jutott, hogy hitelkártyára, hozomra is odaadta a vásárlóknak az autót, de így is csak 948 járművet tudott eladni, szemben az előző év márciusának nyolcezres adatával. A világszenzációként beharangozott miniautóból összesen 230 ezer talált gazdára a 2009 júliusában indult sorozatgyártás óta. Összehasonlításképpen: a szintén a Tatához tartozó Land Rover Evoque luxusterepjárójából az utóbbi másfél évben 173 ezret kapkodtak el világszerte.
Az alapáron 650 ezer forintnyi rúpiáért elvihető Nano minőségével akadnak komoly problémák, de független autóipari felmérések szerint a hanyagság gyakorlatilag az összes Indiában gyártott Tata autómárkánál komoly gondot jelent, s a fő konkurens, a nálunk is népszerű Maruti-Suzuki modelljei felé tereli a vásárlókat. Az Indica Vista, az Indigo és a Safari modell a J. D. Power’s minőségi rangsorának legalján tanyázik – írja a Bloomberg. A Tata a Manza szedánjainak visszavásárlási akciójával sem került be a marketing-alapismeretekről szóló tankönyvbe: nem hatott ugyanis az az ígéret, hogy a most megvett Manzákat hároméves korukban a mai ár 60 százalékán visszavásárolják. Egy hónap alatt 54 darab Manzát vittek el a Tata országos kereskedői hálózatából, az áprilisi mérleg pedig 77 gépkocsiról szól. A cég hazai eladásai összesen 70 százalékot zuhantak februárban, ez évtizedes negatív rekordnak számít.