Már nem kötelező a narancssárga keret
Első fokon négymillió forintra büntette az ÉMÁSZ-t a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a törvénynek nem megfelelő számlaformátum miatt – tájékoztatta lapunkat Boross Norbert, a német hátterű Elmű-ÉMÁSZ szóvivője. Az Elmű elsőfokú, nyolcmilliós büntetését – amely ellen a cég fellebbez – a hatóság visszamenőleg megváltoztatta: mégsem kifogásolja, hogy a rezsicsökkentést előíró kocka háttere nem narancssárga.
Az áram- és gázszolgáltatók többsége – elmondásuk szerint – e hónaptól már tényleg a hatályos új számlaképet alkalmazza. Mint emlékezetes, a szakminiszter egy február 14-i rendeletben hirdette ki az új formátumot, mégpedig február 19-i bevezetési határidővel. Ez a többi között tartalmazott egy új, narancssárga hátterű kockát, amelyen a szolgáltatónak arról kell tájékoztatást adnia, hogy az ügyfél a januári tízszázalékos rezsicsökkentés révén hány forintot spórolt meg azóta, illetve az adott hónapban. Noha a cégek ezután levelet írtak a szaktárcának, hogy a pár napos határidőt nem tudják tartani – és ennek megfelelően azóta is szakaszos az átállás –, Németh Szilárd fideszes rezsibiztos arra biztatta a lakosságot, hogy aki eltérést fedez fel saját számlájának képe és a törvényes előírások között, tegyen bejelentést.
Ezek postafordultával be is érkeztek, és a területi fogyasztóvédelmi hatóságok sorra állapítják meg a szabálysértéseket, újabb és újabb bejelentenivalót szolgáltatva Németh Szilárdnak. Eddig az Elműt nyolcmillió, a GDF Suezt tízmillió, a Főgázt hatmillió, az E.ON-t hétmillió, az EDF Démászt pedig hárommillió forintra büntették. (Noha Németh Szilárd közlései az NFH tájékoztatásán alapulhattak, a hatóság lapunkkal cégneveket továbbra sem oszt meg.) Most zárkózik fel hozzájuk az ÉMÁSZ négymillióval. Már csak a Tigáz marad, de az olasz hátterű – a hírek szerint a kormánnyal cégértékesítési tárgyalásokat folytató – gázszolgáltatónál megkeresésünkre nem nyilatkoztak arról, kaptak-e büntetést. Március közepi levelükben azt írták, az összes változtatással szeptemberre készülnek el.
Az elsőfokú hatóságok a jelek szerint meglehetősen szigorúan igyekeztek betartatni az – amúgy helyesírási hibákat is tartalmazó – számlaformátumok azonnali és pontos átvételét. A határozatok megszületésekor a többségnél az első oldalon már szerepelt az ominózus rezsicsökkentés-hirdető kocka, csak a jóval bonyolultabb, közvetlen politikai üzeneteket nem közvetítő szakelőírások átvezetése volt még folyamatban. Az elsők között megbüntetett Elmű elsőfokú határozatában korábbi információink szerint a hatóság kifogásolta azt is, hogy a rezsiboksz háttérszíne nem narancssárga. Némi zavarra utalt, hogy Németh Szilárd soros tájékoztatóján bejelentette, sem a narancssárga háttérszín, sem a címzés pontos elhelyezkedése nem számít.
Ennek nyomatékául a soron következő energiatörvény-módosításaiban csak a doboz színes hátterét írta elő. A hatóságok különösebben arra sem voltak tekintettel, hogy az E.ON március elejére mindennel elkészült: mivel ott is mutatkozott néhány hét csúszás, a német hátterű csoport a többiekkel azonos nagyságrendű büntetést kapott. Mi több, Németh Szilárd – azóta elfogadott – törvényjavaslata szerint ha az NFH a jövőben bármely fogyasztóvédelmi problémára bukkan az energiacégeknél, valamennyi érintett fogyasztónak tízezer forint kötbért kell fizetniük. Ez szakértői számítások szerint azt jelenti, hogy ha a jövőben a cégek netán fizikailag betarthatatlan előírásokkal szembesülnének, akkor is jogszerűen számíthatnának többmilliárdos büntetésre.
Noha az NFH szóvivője, Fülöp Zsuzsanna lapunknak adott friss tájékoztatása szerint hat eljárás még folyamatban van, és a mostanáig megbüntetett öt cég közül eddig hárman fellebbeztek az elsőfokú döntés ellen, lapunk körkérdése legalább négy ilyen eljárásra utal. Ilyen tájékoztatást kaptunk az Elműtől, az E.ON-tól, az EDF Démásztól és a GDF Sueztől is. A már szintén megbüntetett, fővárosi többségű Főgáznál az ügyben nem kívántak nyilatkozni. Az EDF Démász fellebbezésének alapja, hogy a bírságot nem a számlakép tartalma, hanem formai eltérései miatt szabta ki a hatóság – közölték lapunkkal a francia hátterű áramszolgáltatónál. Az NFH kifogásolta például, hogy a címzés és ügyfélszolgálati elérhetőségek blokk nem megfelelő helyen van, illetve hogy a rezsicsökkentésről szóló információ nem volt külön színnel kiemelve. (Ez erős ellentétben látszik állni a Németh Szilárd által mondottakkal.)
Noha a fogyasztói megtakarítást jelző kocka a jogszabályi határidőn belül rákerült a számlájukra, a százszázalékos átállásra az EDF Démász a rendelet megjelenésekor négy hónapos átállási időt kért a nemzeti fejlesztési tárcához küldött javaslatában. Ennek megfelelően számláik e hónapban már teljesen az előírások szerint készülnek el, beleértve a rezsicsökkentési kocka elhelyezkedését és színét is. A GDF Suez szintén fellebbezett az NFH fogyasztóvédelmi bírságának kiszabása ellen – tájékoztatták lapunkat. A társaság számlaképe eddig is tartalmazta a rendeletben meghatározott legfontosabb elemeket, így például a rezsiblokkot – szögezik le. A finomításokat, kisebb kiegészítéseket június végére befejezik. A két lépésben végrehajtott fejlesztés a terveknek megfelelően lezárul.
NFH: több millió érintett
Az egyetemes szolgáltatók által alkalmazott jogsértő számlaképek tekintetében lefolytatott eljárások eddigi tapasztalatai szerint eddig 5 eljárás zárult le nem jogerősen, további 6 eljárás még folyamatban van - közölte lapunkkal Fülöp Zsuzsanna. Az első fokon elmarasztalt öt szolgáltatóval szemben összesen 34 millió forint (3 millió, 6 millió, 7 millió, 8 millió és 10 millió forint) bírság kiszabására került sor - közölte. (E szerint a legújabban megbüntetett Émászra a szóvivő még áttételesen sem utalát.) Az első két esetben (a hírek szerint ez volt az Elmű és a GDF Suez) összesen majdnem 2 millió lakos szembesült jogsértő számlaképpel. Az újonnan lezárult három eljárásban (Németh Szilárd szavai alapján ez volt az E.ON, a Főgáz és az EDF Démász) 1,4 millió gáz- és 4,4 millió áramfogyasztó fogyasztó érintett. A bírságok eltérő mértékét az esetek különbözőségeivel indokolta.