Tesztüzem, bármi is van

Tesztelési szakaszához érkezett az elektronikus útdíjrendszer beruházása. A kormány februári döntése alapján legalábbis bárhol is tartson a megtett kilométerek alapján számlázó díjszedés és a hozzá tartozó ellenőrzés műszaki feltételeinek megteremtése, a titokban dolgozó fejlesztőknek június 5-én bele kell vágniuk a 6513 kilométer közutat lefedő hálózat képességeinek kipróbálásába. Mindezért Németh Lászlóné a felelős.

A nemzeti fejlesztési miniszter azonban egyelőre látszólag nem aggódik. Egy keddi rendezvényen elárulta: részletes heti jelentéseket kapnak az útdíjrendszer építésének előrehaladásáról és „még nem látják veszélyeztetve” a használatarányos útdíjak bevezetésének időpontját. Noha biztosat szerinte csak július 1-je után lehet majd mondani.

A tárcavezető óvatosságát indokolhatja, hogy a lázas építkezésnek, a tesztjárművek felvonulásának az autópályákon, főutakon egyelőre nyoma sincs. Méghozzá állítólag azért, mert a magyar mérnökök olyan megoldást fundáltak ki, ami mellett esős időben, fedél alatt és zárt ajtók mögött próbálgathatják berendezéseiket. Elsőként például az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. 26 nap múlva éles üzembe álló elektronikus útdíjrendszerének két új központi szerverét. Lapunk úgy tudja: a biztonsági megfontolások alapján egymástól távoli szervertermekbe telepített, azonos feladatokat ellátó, szükség esetén egymást helyettesítő számítógépeket már bekapcsolták és megkezdődött az üzemi körülmények modellezése, a kritikus helyzetben esetleg felmerülő hibák feltérképezése.

Megérkeztek az első viszonylati jegykiadó automaták is. Igaz, úgy tudjuk, a kijelölt háromszáz üzemanyagtöltő állomásra kikerülő kioszkok egyelőre raktárban állnak, szoftverük még nem készült el. A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. nemzetbiztonsági védőernyő alatt lefolytatott tenderén kiválasztott i-Cell Kft. munkatársai jelenleg tesztelik az eseti úthasználók viszonylati jegyeinek megváltására szolgáló szoftvert.

Ha ezzel végeznek, az első berendezéseket a hónap utolsó napjaiban szállítják ki a viszonteladók shopjaiba. Az azonban alighanem csak az automaták szolgálatba állítása után derülhet ki, hogy a rendkívül rövid idő alatt összeállított adatbázisból dolgozó gépek minden esetben használható útvonalat kalkulálnak-e a közúti fuvarozóknak. Vagy esetleg fel kell készülni arra is, hogy a 40 tonnás kamionokat a rendszer kis teherbírású hidakra, a magas járműveket alacsony aluljárókba vezeti.

A várakozások szerint a fuvarozók, a meghatározott útra megváltható viszonylati jegyek helyett a kényelmesebb, műholdas járműkövetésen alapuló elektronikus rendszerben fizetnek majd. Az ehhez szükséges, kamionokra szerelhető fedélzeti berendezések értékesítésébe az ÁAK-val szerződést kötő első flottakövető szolgáltatók már bele is vágtak.

Elsőként a Web Eye Magyarország Kft. jelezte, hogy cégüknél a kamionosok 40-50 ezer forint indulási költség mellett legfeljebb egy óra alatt felszereltethetik járműveikre a műholdas fedélzeti berendezést. De internetes oldalán már a Secret Control GPS Kft., és a GPSmart Kft. is bejelentette, hogy az állami sztrádatársaság bevallási közreműködőjének állt. Utóbbi még akciót is hirdetett a július 1-jéig ügyfelei közé lépő fuvarosok számára.

Egyelőre nincs válasz arra, a különféle flottakövető szolgáltatók műholdas berendezései beváltják-e a reményeket, vagy egyes készülékek nem lesznek elég pontosak, megbízhatóak az ÁAK útdíjrendszerébe kapcsolódáshoz. Biztosan csupán annyit lehet tudni: a forgalomban lévő fedélzeti berendezések között számos olyan lehet, amelynek használata körülményesnek ígérkezik a kamionosok számára. A fedélzeti berendezések jelentős hányadán például a gépkocsivezető nem tud majd díjkategóriát váltani. Ami például akkor okozhat fejfájást, ha egy kéttengelyes teherautóhoz valahol pótkocsit csatolnak, amellyel a jármű máris négytengelyesnek számít majd. Azaz, az autópályákon addig 49,9 forintos kilométerdíja azonnal 108,38 forintra ugrik.

Akárhogy is, sajátos módon az ÁAK is megkezdte a felkészülést a látszólag célegyenesben lévő útdíjberuházás véghajrájára. A társaság ajánlati felhívást tett közzé az elektronikus útdíjrendszer üzemeltetéséhez szükséges 15 személygépkocsi augusztus 2 1-én kezdődő hároméves bérletére. Lapunk úgy tudja, az autók azért kellenek, mert a használatarányos útdíjak bevezetése kapcsán a cég bővíti munkatársai létszámát.

A július 1-jétől aktuális új díjszedési feladatok ellátásában közreműködő középvezetőknek pedig gépkocsit biztosítanak. Eközben néhány napon belül megérkeznek az útdíjfizetés ellenőrzésére szánt autók is. Felszerelésük, felmatricázásuk és talán tesztelésük után ezek a járművek előreláthatólag június vége előtt bevetésre készek lesznek.

Sorakoznak az új viszonylati jegykiadó automaták a raktárban. A szoftver még készül
Sorakoznak az új viszonylati jegykiadó automaták a raktárban. A szo ver még készül
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.