Egy literrel háromezer kilométer?

Lehetetlen küldetésnek látszik, pedig nem az: egyetlen liter üzemanyaggal el lehet jutni Rotterdamból Moszkvába. Ez persze elméleti érték, hiszen egyelőre csak zárt pályán és steril körülmények között, és nem közúton, pláne nem csúcsforgalomban működik.

Lehetetlen küldetésnek látszik, pedig nem az: egyetlen liter üzemanyaggal el lehet jutni Rotterdamból Moszkvába. Ez persze elméleti érték, hiszen egyelőre csak zárt pályán és steril körülmények között, és nem közúton, pláne nem csúcsforgalomban működik. A lényeg az összehasonlíthatóság: az immár 29-szer megrendezett Eco-Marathonon az a csapat győz, amelyiknek autója a tervezésnek és a felhasznált technológiának köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 kWh energiával vagy1 literüzemanyaggal.

Az idei megmérettetésen a rotterdami Ahoy Arénában 24 ország 224 csapata indult futurista prototípusokkal és városi tanulmányautókkal. A háromezer diák mindegyike részt vett a járművek építésében, de nem mindegyike vezetett, mert az eredményt, vagyis a fogyasztást nagyon is befolyásolja a tömeg, amibe a pilóta súlya is beleszámít. Nem véletlenül sok a mezőnyben a karcsú női és madárcsontú vezető, a magyarok között az egyik csinos hölgy például csak 43 kilogrammot nyomott a mérlegelésen, miközben az autójuk menetkész tömege harminc kilogramm alatt volt. A könnyű építésű technikához a karbon- és alumíniumötvözetek mellett természetes anyagokat is felhasználnak: a brit Aston University csapata például balsafából épített autót.

Ahogy már évek óta, idén is az 1-es rajtszámú francia Microjoule-La Joliverie csapat nyert: autójuk egyetlen liter benzinnel 2980 kilométernyi útra képes, ami száz kilométeres javulás egy év alatt. Öt magyar diákcsapat vett részt saját tervezésű és építésű autóval a Shell Eco-Marathon Europe 2013-versenyen, melyen hagyományos üzemanyag-kategóriákban (benzin, dízel, etanol és GTL), valamint az alternatívok (hidrogén- és villamos hajtásúak) mezőnyében lehetett indulni. Szenzációs teljesítménnyel második lett a prototípusok között a tizenhárom fős Kecskeméti Főiskola GAMF csapata, melynek mért eredménye2366 kilométervolt egyetlen liter üzemanyaggal, ami magyar csúcs, pedig többször is ütköztek a pályán. A fadekorációs triciklit léghűtéses, négyütemű, egy lóerős teljesítményű benzinmotor hajtotta. Az Óbudai Egyetem SAP Racing Team csapata 25 kilós autója 565 km/l eredménnyel a 19. lett. A pécsi egyetemisták sajátműhelyben készített Hi-Orca járművéhez a villamos energiát üzemanyagcella biztosította: a Hydrogen kategóriában a Pollack Eco Team 123 km/kWh értékkel a 11. lett. A városi tanulmányautóknál a győri Széchenyi István Egyetem különítménye, a SZEnergy Team nyolcadik lett 133 km/kWh-os eredménnyel, autójuk segédtöltését napelemek biztosították. A villamosok között 183,39 km/kWh mutatóval a 22. lett az Electric Kandó.

Ahogy sok más verseny, ez is fogadással indult 1939-ben a Shell észak-amerikai kutatólaboratóriumában: a tudósok fantasztikus eredményekre tették meg tétjeiket az első próbán, melyen R. J. Greenshields nyert 4,73 l/100 km fogyasztással. Napjainkban már sok szériaautó képes erre normál közúti forgalomban, ráadásul négy személlyel, miközben a hiperkönnyű Eco-Marathon-modellek csak egyszemélyesek, fél méternél alacsonyabbak, többségüket csak fekve, némelyüket csak kamera meg monitor segítségével lehet vezetni, és eredményeiket steril körülmények között érték el, ám mindezekkel együtt is jövőbe mutatóak a diákcsapatok munkái. (B. J.)

Léghajtású MK Laren és Kakukktojás

Hatodszor rendezték meg Egerben a levegőhajtású autók Pneumobil versenyét, melyben a gyorsulási döntőt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapata nyerte: a Kakukktojás léghajtány 25 másodperc alatt tette meg a kijelölt 220 méteres szakaszt, ami rekordnak számító 46,6 km/órás sebességet jelent. A tartóssági futamon, az egyetlen sűrített levegővel feltöltött palackkal 8918 métert tett meg a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Karának Pollroth csapata. A legeredetibb konstrukció kategóriában a kecskeméti GAMF Dóz-Air csapat lett első. A senioroknál a Szegedi Tudományegyetem egykori diákjaiból álló MK Laren team győzött, az adatátviteli versenyen a Debreceni Széllovagok voltak a legjobbak.

 

Jól szerepeltek a magyar diákok a rotterdami versenyen, ahol a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata (fekete autó) 2366 kilométer/liter értékkel második lett
Jól szerepeltek a magyar diákok a rotterdami versenyen, ahol a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata (fekete autó) 2366 kilométer/liter értékkel második lett
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.