Egy literrel háromezer kilométer?
Lehetetlen küldetésnek látszik, pedig nem az: egyetlen liter üzemanyaggal el lehet jutni Rotterdamból Moszkvába. Ez persze elméleti érték, hiszen egyelőre csak zárt pályán és steril körülmények között, és nem közúton, pláne nem csúcsforgalomban működik. A lényeg az összehasonlíthatóság: az immár 29-szer megrendezett Eco-Marathonon az a csapat győz, amelyiknek autója a tervezésnek és a felhasznált technológiának köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 kWh energiával vagy1 literüzemanyaggal.
Az idei megmérettetésen a rotterdami Ahoy Arénában 24 ország 224 csapata indult futurista prototípusokkal és városi tanulmányautókkal. A háromezer diák mindegyike részt vett a járművek építésében, de nem mindegyike vezetett, mert az eredményt, vagyis a fogyasztást nagyon is befolyásolja a tömeg, amibe a pilóta súlya is beleszámít. Nem véletlenül sok a mezőnyben a karcsú női és madárcsontú vezető, a magyarok között az egyik csinos hölgy például csak 43 kilogrammot nyomott a mérlegelésen, miközben az autójuk menetkész tömege harminc kilogramm alatt volt. A könnyű építésű technikához a karbon- és alumíniumötvözetek mellett természetes anyagokat is felhasználnak: a brit Aston University csapata például balsafából épített autót.
Ahogy már évek óta, idén is az 1-es rajtszámú francia Microjoule-La Joliverie csapat nyert: autójuk egyetlen liter benzinnel 2980 kilométernyi útra képes, ami száz kilométeres javulás egy év alatt. Öt magyar diákcsapat vett részt saját tervezésű és építésű autóval a Shell Eco-Marathon Europe 2013-versenyen, melyen hagyományos üzemanyag-kategóriákban (benzin, dízel, etanol és GTL), valamint az alternatívok (hidrogén- és villamos hajtásúak) mezőnyében lehetett indulni. Szenzációs teljesítménnyel második lett a prototípusok között a tizenhárom fős Kecskeméti Főiskola GAMF csapata, melynek mért eredménye2366 kilométervolt egyetlen liter üzemanyaggal, ami magyar csúcs, pedig többször is ütköztek a pályán. A fadekorációs triciklit léghűtéses, négyütemű, egy lóerős teljesítményű benzinmotor hajtotta. Az Óbudai Egyetem SAP Racing Team csapata 25 kilós autója 565 km/l eredménnyel a 19. lett. A pécsi egyetemisták sajátműhelyben készített Hi-Orca járművéhez a villamos energiát üzemanyagcella biztosította: a Hydrogen kategóriában a Pollack Eco Team 123 km/kWh értékkel a 11. lett. A városi tanulmányautóknál a győri Széchenyi István Egyetem különítménye, a SZEnergy Team nyolcadik lett 133 km/kWh-os eredménnyel, autójuk segédtöltését napelemek biztosították. A villamosok között 183,39 km/kWh mutatóval a 22. lett az Electric Kandó.
Ahogy sok más verseny, ez is fogadással indult 1939-ben a Shell észak-amerikai kutatólaboratóriumában: a tudósok fantasztikus eredményekre tették meg tétjeiket az első próbán, melyen R. J. Greenshields nyert 4,73 l/100 km fogyasztással. Napjainkban már sok szériaautó képes erre normál közúti forgalomban, ráadásul négy személlyel, miközben a hiperkönnyű Eco-Marathon-modellek csak egyszemélyesek, fél méternél alacsonyabbak, többségüket csak fekve, némelyüket csak kamera meg monitor segítségével lehet vezetni, és eredményeiket steril körülmények között érték el, ám mindezekkel együtt is jövőbe mutatóak a diákcsapatok munkái. (B. J.)
Léghajtású MK Laren és Kakukktojás
Hatodszor rendezték meg Egerben a levegőhajtású autók Pneumobil versenyét, melyben a gyorsulási döntőt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapata nyerte: a Kakukktojás léghajtány 25 másodperc alatt tette meg a kijelölt 220 méteres szakaszt, ami rekordnak számító 46,6 km/órás sebességet jelent. A tartóssági futamon, az egyetlen sűrített levegővel feltöltött palackkal 8918 métert tett meg a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Karának Pollroth csapata. A legeredetibb konstrukció kategóriában a kecskeméti GAMF Dóz-Air csapat lett első. A senioroknál a Szegedi Tudományegyetem egykori diákjaiból álló MK Laren team győzött, az adatátviteli versenyen a Debreceni Széllovagok voltak a legjobbak.