Fut a szekér

Nem volt oka panaszra az év első hónapjaiban az immár bő egy éve többségi állami tulajdonban lévő Rába Nyrt.-nek. A vállalatcsoport az első negyedévben 11,4 milliárd forint árbevételt ért el, ami 16,4 százalékkal múlja felül az elmúlt év ugyanezen időszakát. Összességében 860 millió forintos eredménnyel zárták az időszakot, ami jócskán meghaladja az elmúlt év ugyanezen időszakában regisztrált 34 milliót, s ez az elmúlt mintegy egy évtized legjobb első három hónapjának mondható – mondta Pintér István, a társaság elnök-vezérigazgatója.

Hozzátette: ez különösen azért tekinthető kedvező fejleménynek, mert az észak-amerikai és az európai piacon a nehéz tehergépjárművek piacán csökkenő kereslet volt az év első negyedévében. Ugyanakkor az „agrárium dübörög”, s ennek megfelelően az amerikai és az európai piacon komoly érdeklődés mutatkozott a mezőgazdasági futóművek iránt. Az viszont már egyáltalán nem mondható kedvező körülménynek, hogy az orosz busz- és tehergépjármű-piacot kedvezőtlen trend jellemezte, s mind két szegmensben csökkent az értékesítés.

A kifejezetten jó eredményeket az alap-, azaz a futóműüzletág hozza –fejtette ki az elnök. A vállalaton belül ez a terület több mint 25 százalékos bevétel növekedést produkált, a forgalom meghaladta a 8,2 milliárd forintot az időszakban. Ez persze az üzemi eredményben is megmutatkozott, hiszen a tavalyi 109 millióval szemben 753 millió forint jött össze ezen a könyvelési soron. A szegmens számára egyébként jó környezetet teremtett az amerikai piac, ahol már nemcsak Rába-alkatrészek iránt volt kereslet, hanem komplett futóműveket is vettek a partnerek. Ez különösen két nagy vevőnek, a John Deere-nek és a Marmon-Herringtonnak volt köszönhető.

Az alkatrészüzletágban stabil javulást értek el. A tavaly indított stratégiai beruházás, amely által a cég Volkswagen-beszállító lett, már az idén is érezteti hatását, de az igazi felfutás jövőre érkezhet meg. Arra is számítanak, hogy a Suzuki új SX4 modellje, amelyhez szintén szállítanak, jól teljesít. A járműüzletág kivitele viszont enyhén csökkent. A belföldi értékesítés csaknem 128 százalékkal növekedett a tavalyihoz képest – ez jellemzően honvédelmi eladásokat takar –, ám ez sem ellensúlyozta a külföldi értékesítés visszaesését. Így az ágazat 900 millió forintos nettó árbevétel mellett 98 millió forintos üzemi veszteséget termelt.

A buszüzletággal kapcsolatban Pintér István kifejtette, a Rába–Volvo megállapodás üzleti modellje „igényvezérelt”, vagyis a kereslethez igazodva futtatják fel. A projekt a Volvo 7900 és 8900 típusok dízel- és hibrid családjáról szól, miután a kereslet tapasztalataik szerint a kisebb és midibuszok felé tolódik el. – A dízelmotorok hatékonyságjavítása a végéhez közeledik, ezért volt érdemes a hibrid kategóriában megjelenni – vélik az elnök. Mint mondta: minden önkormányzati tenderen el kívánnak indulni. A Volvo-megállapodás beruházásigényével kapcsolatban kifejtette: az alapinfrastruktúra biztosítva van, beruházásokra azonban szükség lesz, ezeket saját, illetve pályázati forrásból biztosítják. Az cég idei üzleti terveivel kapcsolatban Pintér kifejtette: két számjegyű árbevétel-növekedést s emellett az elmúlt tíz év legmagasabb EBITDA-eredményét szeretnék elérni. A devizaárfolyamok függvényében pedig a jelenlegi 11,3 milliárd forintos hitelállományt 10 milliárd alá akarják csökkenteni.

Állami védelemben?

Czira Szabolcs fideszes képviselő elképzelése szerint védeni kellene a társaságot, így az államnak akkor is meg kellene tartania 50 százalék plusz egy szavazatot a cégben, ha a későbbiekben mégis részvényértékesítésre szánnák rá magukat. A honatya erre vonatkozó módosítót nyújtott be a nemzeti vagyonról szóló törvényhez.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.