Fut a szekér
Hozzátette: ez különösen azért tekinthető kedvező fejleménynek, mert az észak-amerikai és az európai piacon a nehéz tehergépjárművek piacán csökkenő kereslet volt az év első negyedévében. Ugyanakkor az „agrárium dübörög”, s ennek megfelelően az amerikai és az európai piacon komoly érdeklődés mutatkozott a mezőgazdasági futóművek iránt. Az viszont már egyáltalán nem mondható kedvező körülménynek, hogy az orosz busz- és tehergépjármű-piacot kedvezőtlen trend jellemezte, s mind két szegmensben csökkent az értékesítés.
A kifejezetten jó eredményeket az alap-, azaz a futóműüzletág hozza –fejtette ki az elnök. A vállalaton belül ez a terület több mint 25 százalékos bevétel növekedést produkált, a forgalom meghaladta a 8,2 milliárd forintot az időszakban. Ez persze az üzemi eredményben is megmutatkozott, hiszen a tavalyi 109 millióval szemben 753 millió forint jött össze ezen a könyvelési soron. A szegmens számára egyébként jó környezetet teremtett az amerikai piac, ahol már nemcsak Rába-alkatrészek iránt volt kereslet, hanem komplett futóműveket is vettek a partnerek. Ez különösen két nagy vevőnek, a John Deere-nek és a Marmon-Herringtonnak volt köszönhető.
Az alkatrészüzletágban stabil javulást értek el. A tavaly indított stratégiai beruházás, amely által a cég Volkswagen-beszállító lett, már az idén is érezteti hatását, de az igazi felfutás jövőre érkezhet meg. Arra is számítanak, hogy a Suzuki új SX4 modellje, amelyhez szintén szállítanak, jól teljesít. A járműüzletág kivitele viszont enyhén csökkent. A belföldi értékesítés csaknem 128 százalékkal növekedett a tavalyihoz képest – ez jellemzően honvédelmi eladásokat takar –, ám ez sem ellensúlyozta a külföldi értékesítés visszaesését. Így az ágazat 900 millió forintos nettó árbevétel mellett 98 millió forintos üzemi veszteséget termelt.
A buszüzletággal kapcsolatban Pintér István kifejtette, a Rába–Volvo megállapodás üzleti modellje „igényvezérelt”, vagyis a kereslethez igazodva futtatják fel. A projekt a Volvo 7900 és 8900 típusok dízel- és hibrid családjáról szól, miután a kereslet tapasztalataik szerint a kisebb és midibuszok felé tolódik el. – A dízelmotorok hatékonyságjavítása a végéhez közeledik, ezért volt érdemes a hibrid kategóriában megjelenni – vélik az elnök. Mint mondta: minden önkormányzati tenderen el kívánnak indulni. A Volvo-megállapodás beruházásigényével kapcsolatban kifejtette: az alapinfrastruktúra biztosítva van, beruházásokra azonban szükség lesz, ezeket saját, illetve pályázati forrásból biztosítják. Az cég idei üzleti terveivel kapcsolatban Pintér kifejtette: két számjegyű árbevétel-növekedést s emellett az elmúlt tíz év legmagasabb EBITDA-eredményét szeretnék elérni. A devizaárfolyamok függvényében pedig a jelenlegi 11,3 milliárd forintos hitelállományt 10 milliárd alá akarják csökkenteni.
Állami védelemben?
Czira Szabolcs fideszes képviselő elképzelése szerint védeni kellene a társaságot, így az államnak akkor is meg kellene tartania 50 százalék plusz egy szavazatot a cégben, ha a későbbiekben mégis részvényértékesítésre szánnák rá magukat. A honatya erre vonatkozó módosítót nyújtott be a nemzeti vagyonról szóló törvényhez.