A fapadostól a négyzónás luxusig
Ha már öreg, sokat fogyaszt, és a szervizelése is egyre többe kerül, le kell cserélni, lehetőleg újra. Különösen igaz ez a munkaeszközökre, a vállalkozások járműveire, legyen az személyautó vagy tehergépkocsi. Többféle megoldás közül lehet választani. Van a készpénzes vásárlás vagy bérlés, de mást is kínálnak a kereskedők. Akár tízévesnél öregebb és üzemképtelen teherautót is beszámítanak új vásárlása esetén, így akár egymillió forintos engedményt is kapni az új kocsira. A leselejtezett járművet kivonják a forgalomból, így nem szennyezi tovább a levegőt, ráadásul legális bontóba kerül, ahol ugyancsak környezetbarát módon szedik szét és válogatják elemeire, ami mindannyiunknak jó.
A járműbeszerzésnél sokfélét kínálnak a kereskedések és a bankok: az operatív lízing mellett választható még a nyílt vagy zárt végű konstrukció. Van, amelyiknél a bérleti díj áfaköteles, van amelyiknél a tőkerész, miközben áfamentes a kamat, és van, amelyiknél a teljes áfát a futamidő elején kell megfizetni, némelyiknél pedig részletekben is törleszthető. Fontos szempont, hogy az értékcsökkentést a bérbeadó vagy a bérbevevő számolja el. A választást a vállalkozás igénye és lehetősége, rövid vagy hosszú távú terve, illetve könyvelési és kockázatvállalási képessége határozza meg. Ami biztos, hogy tavaly január elsejétől az adóalanyok jogosultak személygépkocsi operatív és nyílt végű pénzügyi lízingje után az áfát levonni, igaz, nem minden esetben teljes mértékben. Érdemes tanulmányozni a magáncélú utakkal foglalkozó jogszabályt.
A kedvezőbb áfaelszámolás ellenére sem bővült a piac: a kkv-szektort is kiszolgáló teherautó-ágazat forgalma is jelzi, hogy még nem nőtt a beruházási kedv, hiszen az idei első negyedévben 20 százalékkal esett a forgalomba helyezett új haszonjárművek száma, és ami intő jel, hogy a domináló céges megrendelések is estek.
A kis- és középvállalkozók kényszerből a szervizköltség szempontjából optimális 120 ezer kilométer helyett sokkal tovább, olykor 300 ezer kilométeres futásteljesítményig használják autóikat, ám egy nagyobb hiba és költségesebb javítás idején azonnal újra cserélnék használhatatlanná vált járműveiket, ami egyre nehezebb a minimalizált raktárkészletek miatt. Hitelfelvételnél továbbra is nehéz több autót egy banknál finanszíroztatni, ezért kereskedői trükkökkel próbálják több pénzintézetnél elosztani a kockázatot. Továbbra sem terjedtek el a vegyes üzemű, vagyis hibrid, illetve gázzal is működő járművek, mert a jövedéki adó emelkedése miatt már kevésbé éri meg a többletberuházás. Miközben dúl a takarékosság, egyre gazdagabb felszereltségű modelleket rendelnek a vállalkozások. Napjainkban a munkagépeknél is alapfeltétel a klíma, a rádió és az elektromosan állítható külső tükör, mert ez közlekedésbiztonsági szempont.
A gyártók által kínált temérdek extrából a metálfényezés és a légkondicionáló berendezés a legnépszerűbb az új cégautók beszerzésekor. Sok kiegészítő nemcsak kényelmi szolgáltatás, de a fokozottabb biztonsághoz is hozzájárul. A választást azonban nem mindig a racionális érvek vagy a költségek vezérlik. A közel kilencezer autót üzemeltető LeasePlan adatai alapján a vásárlók nem annyira a kényelmet és a biztonságot növelő extrát, hanem inkább a metálfényezést kérik, annak ellenére, hogy a vállalati arculatra matricázott cégautók esetében nem merül fel opcióként. A csillogó fényezés pluszköltsége mégsem kidobott pénz, mert megtérül, hiszen az autó futamidő végén történő értékesítésekor értéknövelő tényező. A második legnépszerűbb kiegészítő a klímaberendezés, melynek manuális változata a legtöbb autó esetében már alapfelszerelés, ám több vállalkozó inkább két-háromszázezer forintot is áldoz a négyzónás és állófűtéssel kombinált digitális változatra, csakúgy, mint a könnyűfém keréktárcsákra. Az extrák népszerűségi listáján dobogós még a biztonsági szempontból fontos telefonkihangosító, mely szabványos Bluetooth-kapcsolattal csatlakozik a mobilkészülékekhez, így a gépkocsi élettartama alatt akár többször cserélt telefonmodellekhez is használható marad. Kedvelt még a sebességtartó tempomat, az elektromos ablakemelő, a ködfényszóró és az MP3-CD-s rádió, valamint a tolatóradar, a könnyűfém felni és a teljes értékű pótkerék is. Érdekes módon a riasztóberendezés nem került be a top tízbe: valószínűleg azért, mert a biztosítók a gépjárműflottáknál ritkán honorálják a beszerelését díjcsökkentéssel.
IRÁNY A TAXIPIAC
Az új szabályozás lépcsőzetes bevezetése csak kismértékben dobhatja fel az autópiac forgalmát, a kereskedők talán egy év múlva érzik majd a taxirendelet hatását. Csak a fővárosban legálisan jelenleg hatezer taxis dolgozik 5700 autóval, és amennyiben ezeket egy év alatt cserélik le, az akár 10 százalékkal is megnövelheti a magyarországi újautó-eladásokat. Nem véletlenül próbálja magához csalogatni a legtöbb importőr flottakedvezményekkel is ezt a vállalkozói réteget, melynek választási lehetőségeit alaposan leszűkíti a kiírás.
Az elfogadott és 2013 szeptemberében életbe lépő jogszabály szerint a taxizásra használható gépjárműnek 10 évesnél fiatalabbnak, minimálisan 2550 milliméteres tengelytávúnak, valamint 430 literes csomagterűnek és 55 kilowattos teljesítményű, Euro IV-es környezetvédelmi besorolású motorúnak kell lennie. 2018-tól már csak az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normákat teljesítők közlekedhetnek. Az a vállalkozó, akinek a rendelet kihirdetésekor működő taxija nem felel meg az előírt műszaki paraméterek valamelyikének, az 2015. július 1-jéig használhatja a gépkocsiját éves vizsgáztatás mellett, de 2014. szeptember elsejétől már csak 10 évesnél fiatalabb és sárga színű taxik közlekedhetnek.