Magyaros félmegoldás fél áron
Megfelezték az elektronikus útdíjrendszer árát: a tehergépkocsiknak kilométer alapon számlázó magyar megoldás a kiépítésére tavaly jóváhagyott 42 milliárd forint helyett húszmilliárdból életre kelhet – de csak lassan és nehezen. A 6318 kilométernyi közutat kiszolgáló hálózat július elsejére ígért bekapcsolásakor az elektronikus ellenőrzés az előrejelzések szerint csak az M1-es és az M5-ös autópályán működik majd. Máshol a rendőrökre vár a bliccelők kiszűrésének feladata, így az olcsóság árát a költséges működtetésben fizetjük majd meg. Cserébe a rendszerépítésben állami és kormányközeli cégek vehetnek részt, a magyar közúti fuvarozók pedig rosszul járnak.
Feltéve, hogy a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. titokban lebonyolított tenderén győztes i-Cell Kft. és partnere, az ARH Informatikai Zrt. végigviszi a kormány szinte elátkozott beruházását. Kevesebb mint egy hónappal a hivatalos tesztüzem, két hónappal az éles üzem kezdete előtt ugyanis a rendszerépítők még az utakat járják, és próbálják számba venni, hová mit kellene építeni, telepíteni.
Mi több, látszólag még a díjszedés működéséről sem teljes az egyetértés. Még akkor sem, ha az i-Cell már eljuttatta rendszere leírását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékeseinek. A nem túl vaskos dokumentációból a hírek szerint kiderült: a kamionosok akár előre, akár utólag kifizethetik majd az úthasználat díját. Akik az előre fizetés lehetőségét választják, egy automatákra telepített elektronikus útvonaltervező szoftver segítségével számolhatják ki, hogy úti céljuk eléréséhez hány kilométert kell autózniuk, és ezért mennyit kell fizetniük.
Az első körben az országhatárokra kikerülő terminálokon azonban fizetni nem lehet majd. Az útvonal kiválasztása után a géptől kapott számlával el kell ballagni az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. legközelebbi ügyfélszolgálata, vagy egy üzemanyagtöltő állomás pénztáráig. Az apró kényelmetlenségen felül gondot jelenthet az is, hogy a még fejlesztés alatt álló térképadatbázis a hírek szerint júliusban még nem lesz alkalmas tetszőleges indulási és érkezési helyek, útvonalak számlázására. De fejfájást okozhat, ha egy kamionnak valamiért menet közben kell megváltoztatnia úti célját. Megváltott szakaszjegye ugyanis a megváltozott útvonalra nem lesz érvényes, új bilétát nem lehet majd mindenütt váltani, és egyelőre a fel nem használt kilométerek elszámolása is megoldatlan.
Az Európai Unió elvárásainak megfelelően a magyar útdíjrendszerben is lesz műholdas járműkövetés, a kamionok használhatják a külföldi szolgáltatóknál felszerelt fedélzeti berendezéseiket. A megtett kilométerek elszámolása, az utólagos díjfizetés azonban szokatlan módon nem az útdíjoperátorok hálózatán keresztül zajlik majd. Ilyen hálózat ugyanis hazánkban nem épül. E helyett a feladat az aktuális elképzelések szerint az i-Cell Kft.-hez hasonló, a közúti fuvarozók járműveinek műholdas követését végző, flottamenedzsment-szolgáltatásokkal foglalkozó cégekre vár.
Megálmodói szerint a rendszer nyitott lesz, abban a tekintetben mindenképp, hogy a flottamenedzsment-szolgáltatók nemzetiségüktől, az általuk követett járművek számától függetlenül beregisztrálhatnak majd az ÁAK rendszerébe. Dolguk csupán annyi lenne, hogy ügyfeleik járműveinek úthasználatáról folyamatosan jelentsenek a magyar útdíjrendszer elszámoló központjának, amely aztán kiküldhetné a fuvarozóknak a számlákat.
Más kérdés, hogy a sajátos magyar megoldás alighanem hátrányosan érinti majd a hazai közúti fuvarozókat. Miközben ugyanis a honi flottamenedzsment-szolgáltatók jelentéseit az adóhatóság a belföldi cégek telephelyein összevetheti a fuvarlevelekkel, a külföldi kamionosok adatait nem tudják majd ellenőrizni. A meglehetősen szellős ellenőrzés mellett pedig a külföldi teherautók néhány tíz vagy száz kilométerre akár „láthatatlanná” is válhatnak majd a magyar utakon.
Úgy tudjuk: az autópályákon zajló előkészületek során már az is kiderült, kik juthatnak szerephez az i-Cell és az ARH párosának alvállalkozójaként az útdíjrendszer kiépítésében. A hírek szerint a hálózat adatátviteli szolgáltatója az MVM NET Zrt. lehet. De hírek szerint kaphat feladatot az ÁAK útdíjtenderén 34,89 milliárd forintos ajánlatával győztes, a szerződés aláírása elől viszont meghátráló Getronics Magyarország Kft. is.
És ezzel még nincs vége, az útdíjrendszer kialakításánál közreműködő lehetséges alvállalkozók sorában emlegetik a Közgép Zrt.-t. A társaságnál lapunk kérdésére cáfolták, hogy az útdíjrendszer infrastruktúrájának kiépítésében cégük részt vesz. De elárulták: az ÁAK tavalyi útdíjtenderén részt vevő cégek kaptak ajánlatot a Közgéptől kapuk acélszerkezetének gyártására, alépítményük elkészítésére és helyszíni szerelésére.