Százmilliókat hagynának Gyulayéknál

Késő estére tette az Országgyűlés a dohányzással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitáját.

Mint ismeretes, Lázár János április 25-én, a botrányosra sikeredett trafikpályázat lezárása után néhány nappal nyújtotta be módosító javaslatát, melyben – sok más mellett – azt vetette fel, hogy a dohány kiskereskedelmi árrésének legalább tíz százaléknak kell lennie, szemben a jelenlegi 3-4 százalékkal. Lázár később Orbán Viktorra hivatkozva azt mondta: 12 százalékra kellene emelni a marzsot, ám lapzártánkig nem láttunk a parlament elektronikus rendszerében olyan módosító indítványt, amely a magasabb árrésre írta volna át az eredeti tervet.

Az egyetlen ellenzéki módosító indítvány mellett két kormánypárti érkezett: Selmeczi Gabriella technikai pontosításokat tett, míg a gazdasági bizottság a kormánypárti többség szavazatával nyújtott be változtatási javaslatot a törvényhez. Ebben a Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető által elnökölt testület azt javasolja, hogy a dohánykoncessziókból befolyó összeget – erről úgy tudni, hogy az eddig elnyert koncessziók alapján évi 900 millió forintról lehet szó – mégis a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. kapja meg. (Korábban volt olyan elképzelés is, hogy ez az összeg a büdzsét gyarapítaná.)

A bizottság emellett arra is javaslatot tett, hogy azokon a helyeken, jellemzően a néhány száz fős kistelepüléseken, ahol senki sem jelentkezik dohánykoncesszióért, kizárólag állami tulajdonú cég lássa el későbbiekben ezt a tevékenységet. Ezen indítványok elfogadására van esély, a javaslatokat ugyanis mind a kormány, mind az előterjesztők – elsősorban itt Lázár Jánosra kell gondolni, bár a javaslathoz később csatlakozott Papcsák Ferenc, Vas Imre, Lipők Sándor és Szalay Péter – támogatták.

Nem járt ekkora szerencsével, és már a bizottsági szakaszban megbukott a szocialisták törvénymódosító javaslata. Orbán Viktor múlt heti rádiónyilatkozata nyomán Mesterházy Attila és Tóth Csaba (MSZP) azt javasolták volna a kormánytöbbségnek, hogy függesszék fel a trafiktörvény hatálybalépését, mivel csak így lehet ténylegesen megóvni a trafikos kiskereskedők munkahelyét, ahogy azt Orbán Viktor ígérte a Kossuth rádió 180 percében pénteken sugárzott nyilatkozatában.

További módosító indítványok még érkezhettek, ám a kabinet nem úszta meg a parlamenti napot televízióadásban közvetített dohányvita nélkül. Tóth Csaba napirend előtti felszólalásában arra emlékeztetett, hogy 79 évvel ezelőtt már volt egy „trafikbotrány”, mivel a Gömbös-kormány is dohányárusítási engedélyekkel segélyezte a híveit. Az MSZP képviselője érthetetlennek nevezte, hogy a trafikpályázat során miként tudtak sokan úgy üzleti tervet készíteni, hogy soha egyetlen boltjuk sem volt, vagyis a felmerülő költségekkel sem tudtak érdemben számolni. Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára válaszában azzal hárított, hogy a trafikpályázat még le sem zárult, „így a kritika sem jogos”. Fónagy ugyanakkor hozzátette, hogy a koncessziós pályázat kiírása „a törvényi szabályozásnak és a törvényi céloknak maximálisan megfelelően történt” meg. Visszautasította Kövér László házelnök a szocialista Szanyi Tibor hétfőre tervezett interpellációját. Az indoklás szerint Szanyi kijelentései sértették volna az Országgyűlés tekintélyét, így a képviselő az újságírók előtt olvasta azt fel. Ebben „maffiakormánynak” titulálta az Orbán-kabinetet, melynek a „haverjai és csókosai” kapták a trafikok üzemeltetését.

Trafikpax: minden hetedik koncesszió

Olvasóinknak hála mára több mint 750 koncesszióról lehet valószínűsíteni, hogy azt Fideszhez közel állók, jellemzően politikusok, önkormányzati vezetők családtagjai, CBA-hoz vagy nagyobb dohánykereskedelmi céghez kötődők kapták. Ha Ön is úgy értesült, hogy városi vagy helyi vezetők, netán befolyásos üzletemberek vagy hozzátartozóik nyertek, írja meg nekünk, akár névtelenül is, várjuk a levelét a szerkesztoseg@nepszabadsag.hu címre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.