Taxirendelet: Káosz lesz az óraátállításnál

Lehetetlen feladat elé állítja a taxisokat a nagy viták után, évek alatt kidolgozott és nemrég elfogadott új fővárosi taxirendelet. A jogszabály, amely a Fővárosi Közlöny csütörtöki számában jelent meg, az érintettek szerint módosításra szorul. Jobb lenne azt ugyanis életszerűvé tenni.

A rendelet értelmében az új, 450 forintos alapdíjat, a 280 forintos kilométerdíjat és a percenként 70 forintos várakozási díjat tartalmazó tarifatáblát szeptember 1-jétől kötelező lesz használni a fővárosi taxikban. Más tarifával nem lehet közlekedni. Az áremelést végül a taxistársadalom támogatta, hiszen eddig például legfeljebb 240 forintot számlázhattak kilométerenként. Ám éppen a kötelező áremelésből adódhatnak a problémák. Az órák átállítása ugyanis cseppet sem ígérkezik egyszerű feladatnak. Nem minőségi, hanem mennyiségi értelemben.

Ma Budapesten 5300-5400 taxi teljesít szolgálatot, ám az óraátállításra csak szűkös kapacitás áll rendelkezésre. Emiatt szélsőséges esetben még az is előfordulhat, hogy az iskolakezdésre alig lesz a főváros útjain olyan taxi, amelyik eleget tudna tenni az új rendelet által kötelezően előírt követelményeknek, s a megfelelő díjak mellett működhetne. A jelenlegi viszonyok alapján ugyanis kivitelezhetetlen, hogy az összes autó már a megfelelő beállításokkal fusson az utakon szeptember 1-jétől, miközben egy nappal korábban még a régi díjszabás alapján kell kiadnia a nyugtát. Az összes taxaméter egyidejű átállítására eddig még nem volt precedens, ezért a szervizek kapacitása szűkös.

Taxisok, szakmai szervezetek és fuvarszervezők szerint ma a budapesti taxisok három hazai cég termékét használják, így az órákat náluk kell majd átállíttatni, s ami lényeges, hitelesíteni. Ebben a helyzetben különösen fontos az utóbbi kérdés, mert az óra szétszerelésénél és beállításánál jelen kell lennie a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) mérésügyi szakemberének, aki ellenőrzi a folyamatot, és a végén leplombálja a taxamétert. Erre egyébként a pénztárgépek és a taxaméterek szabályozásáról szóló, februárban megjelent rendelet miatt van szükség, amely pénztárgépek esetében a NAV-hoz történő online bekötést, taxamétereknél pedig a fokozottabb ellenőrzést és a plombálást írja elő.

 – Ettől ugyan nem lesz sokkal hosszabb a procedúra, annyival azonban igen, hogy egy óra alatt csupán öt-hat mérőműszert lehet átállítani – mondta a Népszabadság érdeklődésére Szalai László, az egyik társaság, az Ecometer Kft. ügyvezető igazgatója, egyben a BKIK pénztárgépek és taxaméterek kérdéseivel foglalkozó osztályának alelnöke. Miután összesen három olyan cég van, ahol ezt el lehet végezni, így ha ott 24 órában dolgoznak, akkor is csak mintegy 430 órával tudnak végezni egyetlen nap alatt. Ha így lenne, elvben két hét nonstop munkával lehetne csak eleget tenni az előírásoknak. Kérdésünkre Szalai László úgy saccolta, hogy normál munkarend mellett az összes taxióra átállítása 30-40 nap alatt lenne elvégezhető.

Egy körülmény viszont mindenképpen könnyíti a helyzetet. A kocsik 15-20 százalékában olyan óra van, amelyiknél megoldható, hogy az új tarifákat előre programozva állítsák be, így azok szeptember 1-jén automatikusan átváltanak az új, rögzített hatósági árú rendszerre – jegyezte meg Szalai László. A többi taxaméter esetében viszont ez kivitelezhetetlen. – Megoldást jelenthet az, ha a taxis hamarabb állíttatja át az órát, akkor viszont szeptember 1-jéig nem tud dolgozni, mert már az új tarifa szerepel az órában, azonban augusztus 31-ig csak a régieket használhatja. Ördögi kör.

– A taxisok ma nincsenek olyan anyagi helyzetben, hogy megengedhessenek maguknak egy ilyen nyár végi kényszerszünetet – fejtette ki lapunknak Majercsik Tamás, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) szóvivője. Vélhetően akkor is egész nap dolgoznak majd, s utána valahogy igyekeznek majd átállíttatni az órát. Emiatt tömegjelenetek alakulhatnak ki a három cégnél – tette hozzá Majercsik Tamás. Ezen felül még egy körülmény nehezíti a fővárosi taxaméter-átállítási folyamatot: szeptember 1-je ugyanis vasárnap. Dióslaki Gábor, a Budapest Taxi vezetője szerint ha nem lesz változás, akkor bajos lesz ezekben az órákban az átállítást végző társaságoknál mérésügyi szakembert találni: ők hétvégén nem dolgoznak. Szerinte elszomorító, hogy a valós, érdemi egyeztetések hiányában olyan átgondolatlan rendelet született, amelynek egyes pontjait a legjobb igyekezet ellenére sem lehet majd betartani.

Tavaszi taxisdemonstráció Budapesten. Most üt vissza az érdemi egyeztetés hiánya
Tavaszi taxisdemonstráció Budapesten. Most üt vissza az érdemi egyeztetés hiánya
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.