Botrányosan olcsó – mégsem kell a népnek

Miközben európai szinten szembemegy az általános csökkenési tendenciával, a Dacia otthon meglehetősen gyengén muzsikál.

Miközben európai szinten szembemegy az általános csökkenési tendenciával, a Dacia otthon meglehetősen gyengén muzsikál. Az ok piaci megfigyelők szerint kettős: a románok egy része túl olcsónak tartja a Renault-tulajdonban lévő hazai márka modelljeit, a lakosság másik felének pedig arra sem futja.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az Európai Unióban márciusban húsz, az első negyedévben 14,6 százalékkal több Dacia került forgalomba az előző év azonos időszakához képest. Eközben az uniós piac zsugorodik: márciusban 10,2, az első negyedévben 9,8 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot az EU-ban. A Renault-csoporton belül hozzávetőleg minden ötödik értékesített autó Dacia volt. Tavaly a Dacia eladásai is követték az európai piaci tendenciákat, viszont a forgalma átlag alatti mértékben csökkent, és egyértelműen a belföldi eladások meredek visszaesésének tudható be.

A Dacia romániai eladásai 28 százalékkal csökkentek 2012-ben, termelésének mindössze nyolc százaléka irányult a belföldi piacra. A jelenség mögött Adrian Mihaltianu, a Promotor folyóirat szakértője szerint az áll, hogy miközben a nyugat-európai vásárló elsősorban a hasznosságot tartja szem előtt autóvásárláskor, a románok többsége számára továbbra is fontos szempont, hogy a Daciát a „szegények autójaként” tartják számon.

A gyenge adatok láttán az autógyártó francia tulajdonosai nem is titkolják csalódottságukat. Olyannyira, hogy Constantin Stroe, a Dacia alelnöke nemrég kilátásba helyezte a termelés átköltöztetését Marokkóba, ha a romániai eladások nem javulnak.

– Marokkóban 60 százalékkal alacsonyabbak a bérek, és a logisztikai költségek is kisebbek – érvelt Stroe. Ezzel a lépéssel megkérdőjeleződne a romániai autógyártás jövője. A Dacia alelnöke a minap megismételte a figyelmeztetést, de ezúttal a szakszervezetek negyvenszázalékos fizetésemelési követelése kapcsán. Végül a kétnapos spontán sztrájkkal fűszerezett tárgyalásokon a bérek hatszázalékos emeléséről állapodtak meg.

A román kormány különböző ösztönzőkkel segíti az autópark megújulását, de korlátozott sikerrel. A hivatalos adatok szerint 2008-ra sikerült 11 év alá leszorítani a személygépkocsik átlagéletkorát, viszont mára a mutató ismét megközelíti a 13 évet. Ez csak részben tulajdonítható a hazai „fapados” autóval szemben előnyben részesített használt autók importjának. A vásárlási szokásokról sokat elmond a román belügyminisztérium márciusban közölt statisztikája is, amely szerint a román utakon futó nem egészen 4,5 millió gépkocsi között továbbra is 1,416 millió 1990 előtt forgalomba helyezett Dacia található.

A „botrányosan olcsó” reklámszlogennel hirdetett Dacia Duster a románok körében is hódít, igaz, a sportterepjáró egyáltalán nem néz ki olcsónak. Annyira nem, hogy a Dacia mérnökei a Duster mintájára átszabták, megmagasították a Sandero családi modell ötajtós, Stepwayre keresztelt modellváltozatát. A hatás nem is maradt el, manapság már két hónapot is várhat az autóra a megrendelő. Megfigyelők szerint a Dacia romániai presztízsét tovább növelheti, hogy a Daimler a Sandero 90 lóerős, turbófeltöltős benzinmotorját szereli az új Smartba, ráadásul az erőforrást román szakemberek gyártják majd a Pitesti melletti Mioveniben.

Régi és új Dacia a bukaresti közlekedésben
A man rides a horse-drawn cart carrying an old Dacia car for sale as scrap iron in Bucharest April 11, 2006. Romania hopes to join the EU in January 2007 but the bloc may announce a one-year delay to the Black Sea country's accession when it releases a key report on May 16. REUTERS/Mihai Barbu
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.