Szeptembertől drágul a taxi

Hosszas előkészítés, több évig tartó tárgyalássorozat, és nem mellékesen jó néhány demonstráció után elfogadta a Fővárosi Közgyűlés tegnap az új budapesti taxirendeletet. Az első körben, már idén szeptembertől bevezetik az új, egységes hatósági árat: ezzel megszűnik az árverseny, minden taxiórában ugyanazokat a tarifákat kell alkalmazni. Az alapdíj a mostani 300-ról 450 forintra emelkedik, míg kilométerenként 280 forintot kell fizetni, szemben a jelenlegi, jellemzően 160-190 forint közötti tarifákkal. Az állásidő esetében a most alkalmazott percenkénti 60 forint 70-re kúszik fel. A testület ülésén jelen lévő taxisok lapunkat arról tájékoztatták, hogy ismereteik szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megvizsgálná az egységes díjtáblázatot. (A GVH korábban többször hangoztatott álláspontja szerint az ilyen, illetve ehhez hasonló megállapodások korlátozzák a versenyt és ezért az ügyfelek számára hátrányosak.)

Az egységes tarifához hasonlóan szeptembertől teszik kötelezővé a sárga színű autók használatát. Ez azonban egyelőre csak az új belépőkre, illetve újonnan üzembe helyezett autókra vonatkozik. Tarlós István főpolgármester hangsúlyozta: nem egyik napról a másikra lennének egységesen sárgák a budapesti taxik. A sofőröknek drosztengedélyük megújításakor kell az előírásnak megfelelniük. Ezek a dokumentumok egy évig – nem naptári év, hanem a kiváltás napjától – érvényesek. Vagyis, akinek mondjuk jövő áprilisban jár le az engedélye, annak csak akkor hosszabbítják meg a papírjait, ha akkor már sárga autóval taxizik. A főpolgármester kiemelte azt is: akinek például idén augusztusban jár le az engedélye, az egyéves halasztást kérhet, így csak jövő augusztusig kell átszíneznie autóját.

Úgy tudjuk, kedd reggel még „versenyben” volt” az az elképzelés is, mely szerint a taxik legyenek feketesárgák. A főpolgármester elmondása szerint azonban ezt a javaslatot nem tudják támogatni, mert az csak annak a mintegy 400-500 taxisnak kedvezne, akinek fekete az autója. A többiek számára ez semmilyen kedvezményt nem jelentene a teljesen sárga színhez képest.

Az új rendelet szerint jövő augusztustól csak tíz évnél fiatalabb autóval lehet taxizni. Ezt a megkötést több taxis cég is támadta, mert emiatt rengeteg sofőr lesz kénytelen lecserélni járművét. Dióslaki Gábor, a Budapest Taxi vezetője a szavazást követő felszólalásában arról beszélt: a tízéves korlát miatt a most Budapesten futó 5277 taxiból 2394-et kell majd lecserélni. – Ez sok csalódott és elkeseredett embert jelent – fogalmazott. Kérte a közgyűléstől, vizsgálják meg, milyen módon lehet ezen változtatni. Tarlós István válaszában elmondta, hogy erről lesz még mód egyeztetni a közeljövőben.

A további műszaki paramétereket (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) 2015 júniusáig kell teljesíteniük a taxisoknak. (Az új szereplők számára ezek az előírások is már idén szeptembertől kötelezőek.) A korábbi tervezetben 60 kW-os teljesítményelvárás szerepelt, ám a közgyűlés végül ezt 55 kW-ra csökkentette. Ugyancsak rengeteg bírálatot kapott a minimum 2550 milliméteres tengelytáv és a legalább 430 literes csomagtartó, ám ezeken a paramétereken végül nem változtattak a képviselők.

Hogy az eredeti koncepcióhoz képest sokat puhuló, de még így is elég szigorú előírásokat megfogalmazó új rendeletet miként fogadják a taxisok, arról egyelőre nem sok konkrétat lehet tudni. A hírek szerint a sofőrök újabb demonstrációt terveznek, ám ezt a tegnapi közgyűlésen részt vevő fuvarszervezők vezetői nem erősítették meg.

A fuvarszervező cégek képviselői figyelik a Fővárosi Közgyűlés ülését
A fuvarszervező cégek képviselői figyelik a Fővárosi Közgyűlés ülését
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.