Szeptembertől drágul a taxi
Az egységes tarifához hasonlóan szeptembertől teszik kötelezővé a sárga színű autók használatát. Ez azonban egyelőre csak az új belépőkre, illetve újonnan üzembe helyezett autókra vonatkozik. Tarlós István főpolgármester hangsúlyozta: nem egyik napról a másikra lennének egységesen sárgák a budapesti taxik. A sofőröknek drosztengedélyük megújításakor kell az előírásnak megfelelniük. Ezek a dokumentumok egy évig – nem naptári év, hanem a kiváltás napjától – érvényesek. Vagyis, akinek mondjuk jövő áprilisban jár le az engedélye, annak csak akkor hosszabbítják meg a papírjait, ha akkor már sárga autóval taxizik. A főpolgármester kiemelte azt is: akinek például idén augusztusban jár le az engedélye, az egyéves halasztást kérhet, így csak jövő augusztusig kell átszíneznie autóját.
Úgy tudjuk, kedd reggel még „versenyben” volt” az az elképzelés is, mely szerint a taxik legyenek feketesárgák. A főpolgármester elmondása szerint azonban ezt a javaslatot nem tudják támogatni, mert az csak annak a mintegy 400-500 taxisnak kedvezne, akinek fekete az autója. A többiek számára ez semmilyen kedvezményt nem jelentene a teljesen sárga színhez képest.
Az új rendelet szerint jövő augusztustól csak tíz évnél fiatalabb autóval lehet taxizni. Ezt a megkötést több taxis cég is támadta, mert emiatt rengeteg sofőr lesz kénytelen lecserélni járművét. Dióslaki Gábor, a Budapest Taxi vezetője a szavazást követő felszólalásában arról beszélt: a tízéves korlát miatt a most Budapesten futó 5277 taxiból 2394-et kell majd lecserélni. – Ez sok csalódott és elkeseredett embert jelent – fogalmazott. Kérte a közgyűléstől, vizsgálják meg, milyen módon lehet ezen változtatni. Tarlós István válaszában elmondta, hogy erről lesz még mód egyeztetni a közeljövőben.
A további műszaki paramétereket (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) 2015 júniusáig kell teljesíteniük a taxisoknak. (Az új szereplők számára ezek az előírások is már idén szeptembertől kötelezőek.) A korábbi tervezetben 60 kW-os teljesítményelvárás szerepelt, ám a közgyűlés végül ezt 55 kW-ra csökkentette. Ugyancsak rengeteg bírálatot kapott a minimum 2550 milliméteres tengelytáv és a legalább 430 literes csomagtartó, ám ezeken a paramétereken végül nem változtattak a képviselők.
Hogy az eredeti koncepcióhoz képest sokat puhuló, de még így is elég szigorú előírásokat megfogalmazó új rendeletet miként fogadják a taxisok, arról egyelőre nem sok konkrétat lehet tudni. A hírek szerint a sofőrök újabb demonstrációt terveznek, ám ezt a tegnapi közgyűlésen részt vevő fuvarszervezők vezetői nem erősítették meg.