Jobban pörögnek az új modellek
Érzik ezt a győri Audinál, a kecskeméti Mercedesnél és az esztergomi Suzukinál is. A ciklikus rendeléseket csak rugalmas munkaidővel, olykor több műszak bevezetésével lehet kielégíteni. Hatalmas az igény a csak Kecskeméten készülő CLA Mercedesre, melyből idén 60 ezer gyártását tervezik, miközben 40 ezer B osztálynak is le kell gördülnie a szalagról. A Daimler-konszern Mercedes márkájú autóiból márciusban 140 ezer kelt el, ami 6,5 százalékos növekedést jelent egy év alatt, a kompakt osztályban ugyanakkor 47 százalékos volt a bővülés, ebbe tartoznak a Kecskeméten gyártott B és CLA modellek.
A megnövekedett rendelésállomány miatt áprilistól több szombaton is tartanak majd műszakot, amit tavaly óta lehetővé tesz az új munkajogi szabályozás. A kecskeméti gyárban 2012-ben vezették be a munkaidőkeretet és az elszámolási időszakot, hogy rugalmasan reagálhassanak a globális keresletingadozásokra. Érzik ezt az esztergomi Suzukinál is, csak mostanság fordítva: tavaly két hónapon át kettőről egy műszakra, majd januártól ismét két műszakra váltottak az autógyárban, de március negyedikétől megint csak egy műszakban termelnek.
Az ok ugyanaz, mint tavaly: az európai kereslet visszaesése a kis kocsik iránt. Ahogy 2012 novemberében, úgy idén márciusban sem bocsátottak el senkit, mert az augusztusi leállás után a teljesen új SX4-es modell gyártására állnak át, és a tervezett évi 180 ezres darabszámhoz kell a teljes létszám, ami jelenleg 3100 dolgozót jelent. Hisashi Takeuchi, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy az új modell gyártásával kapcsolatban 200 millió eurót, a cég 1991-es alapítás óta 1,3 milliárd eurót ruháztak be Esztergomban. A 2008-as rekordévben 282 ezer Suzuki, Opel és FIAT készült.
Az olasz Sedici és a német Agila bérmunkaszerződés jövőre lejár, mert utódmodelljeiket a FIAT és az Opel is saját üzemében gyártja majd, ezért az új SX4-es igazi „mentőautója” lehet az esztergomi Suzukinak. Csökken a győri Audi TT Coupé és a Roadster modellek iránti kereslet, ami nem csoda, hiszen a jelenlegit már hat éve mutatták be. A következő TT-nemzedék jövőre kerül a győri szalagra, és ahogy a győri gyár igazgatója, Thomas Faustmann megerősítette, immár az új komplexumban, ahol idén 50 ezer, jövőre 125 ezer A3-as limuzin készül. (A szomszédos motorgyár idei terve kétmillió benzines és dízelhajtómű).
A General Motorsnak globális termékprogramjának köszönhetően az európai piac lanyhulása miatt sem kellett lassítania, és jelenleg sincsenek értékesítési gondjai: a szentgotthárdi motorgyár termelésének 76 százaléka Európán kívüli piacokra megy. Solt Tamás vezérigazgató lapunknak elmondta: Kína, Dél-Korea, Mexikó és az Egyesült Államok a legnagyobb exportpiacuk. 1992 óta több mint hétmillió, 2012-ben 293 ezer benzinmotor készült Szentgotthárdon, ami 30 százalékos növekedést jelent egy év alatt, az idei terv 336 ezer motor.