Nincs béke a fővárosi taxisoknál
Egymásnak ellentmondóan nyilatkozik a taxisrendelet körül zajló egyeztetésekről az Országos Taxis Szövetség, valamint az a szerveződés, amely 9 nagy taxitársaságot képvisel, de nincs köztük a City Taxi és a Főtaxi.
Tegnap az elképzelésről Tarlós István főpolgármester a fuvarszervező vállalatok vezetőivel és az érdekvédelmi szervezetek képviselőivel tárgyalt, miután a múlt héten a Fővárosi Közgyűlés nem szavazta meg az elképzelést, arra hivatkozva, hogy nincs béke a taxisok között a kérdésekben. Ennek következménye lett ez a megbeszélés, amelyen aligha csillapodtak a kedélyek.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint ugyan a többség elfogadta az új elképzeléseket, ám Horváth Csaba, az RT 5 Taxi Holding vezetője szerint semmilyen megnyugtató eredmény nem született a sofőrök számára. Kétségtelen, hogy a tervezetben korábban szereplő 60 kW-os teljesítményhatárt 58 kW-ra csökkentették, ám ezzel nem vágták át a városházán a gordiuszi csomót. Így ugyan valóban kevesebb autót kell majd kötelezően lecserélni, de problémák zöme megmaradt. Az feltétlenül előremutató és örömteli, hogy a főváros foglalkozik a kérdéssel, hiszen az ágazat is szeretne egy jól működő, átlátható piacot – jelentette ki Horváth Csaba –, azonban nem érthető, hogy az önkormányzat részéről miért ragaszkodnak az autók egységes külalakjának egyik legdrágább módjához. Ez sok taxis számára – miután részletre vette a kocsiját – nehezen vagy egyáltalán nem kigazdálkodható terhet jelent.
Az sem világos, folytatta az RT 5 Taxi vezetője, hogy miért kell teljesen egységes megjelenést kötelezővé tenni. Az rendben van, hogy legyen egy közös alapszín, de lehetne például minden társaságnak külön színkódja, ami például minden autón ugyanott jelenne meg. Ám ez csak a gondok egyik forrása a vállalkozások számára. A tervezet másik, még mindig meglévő nagy hibája: nem derül ki belőle, hogy a hatékony piacellenőrzést hogyan oldja majd meg az önkormányzat? E nélkül pedig nem tisztul a piac – sorolja a kételyeit a cégvezető. Mint ahogy az átállásra most megígért, az eredetihez képest mintegy két hónappal meghosszabbított haladék is kevés. A tervek szerint 2014. június végétől már mindenkinek az új szabályok szerint kellene működnie. Horváth Csaba szerint viszont éppen az elvárt pluszterhek nehéz kigazdálkodása miatt 2-3 éves türelmi időre lenne szükség.
Az elhangzott kritikákra reagálva Metál Zoltán viszont azt mondta: kódolva voltak a megbeszélésen az ellenvélemények, hiszen mindenki tudja, hogy kiktől érkeznek, s azt is, miről szólnak. Egyszerűen nem lehet olyan rendeletet alkotni, amely mindenki számára mindenben elfogadható környezetet teremt. Az egyeztetés egyértelműen előremutató volt – fogalmazott –, s a többség számára elfogadható paramétereket tartalmazott a javaslat. Horváth Csaba szerint ez nem fedi a valóságot. Metál szerint ugyanakkor a tárgyalásokon az egységes sárga szín például nem merült föl, mint ahogy a tarifáról sem esett szó. A komoly ellenőrzés megteremtését azonban valóban mindenki kérte a városvezetéstől.
A viták a jelek szerint nem csillapodnak a rendelettervezet körül, amit a hírek szerint április 9-én ismét a közgyűlés elé terjesztenek. Kérdésünkre, hogy mi történik abban az esetben, ha azt el is fogadja a testület, arra Horváth Csaba nem reagált.
A budapesti taxisok többségével szerződéses kapcsolatban álló, így az ő véleményeiket is képviselni tudó 9 taxitársaság (amelyben nincs benne a két legnagyobb társaság, a City és a Főtaxi) továbbra sem ért egyet a készülő fővárosi taxirendelettel, azt jogilag aggályosnak, szakmailag pedig hibásnak tartja. Úgy látják, hogy 3-4000 taxis vállalkozó autójának egy-másfél éven belüli kényszercseréje miatt – amely szakmailag és részben jogilag is vitatható – családok megélhetése kerül veszélybe. Legalábbis a rendelet jelenlegi szövegezésével – írják közleményükben.
Problémás pontok
A 9 taxis fuvarszervező társaság álláspontja szerint a készülő taxirendelet legproblémásabb pontjai a következők: három, egyes számítások szerint négyezer vállalkozó kényszerülhet autója cseréjére, s az erre előírt alig másfél év túl rövid. Szerintük három év volna az ideális, ennyi idő alatt tudnák ugyanis kitermelni a költségeket.
Az előírt motorteljesítményt is indokolatlanul magasnak érzik, javaslatuk szerint a jelenlegi tervben létező 58 helyett 55 kW lenne az ideális.
Az előírandó minimális 430 literes csomagteret is indokolatlanul nagynak tartják, a taxisok javaslata 390 liter. Ezek ugyan apró műszaki részleteknek tűnnek csupán, de valójában az autók áreltérése miatt százezres, milliós tételt is jelenthetnek a taxisoknak. Az egységes autókinézet a cégek szerint drágán megvalósítható. Javaslatuk fehér alapszín, csak középen megjelenő színes csíkkal, de így a társaságok használhatnák saját emblémáikat.