Keresőből kereskedő lett a Google
A megrendelés napján történő kiszállítást garantáló Google Shopping Express receptje egyszerű: a cég szerződik a környék boltosaival, áruházaival, amelyek a termékeiket rendezetten a Google központi áruházának polcaira helyezik fel. A virtuális áruházban a megszokott módon lehet majd leadni a rendelést az árura, amelyet a Google-lal szerződött futárszolgálat fog kézbesíteni. Természetesen Google-logókkal díszített furgonokkal és Google-egyenruhás dolgozókkal. A nagy pénz itt sem az üzemeltetésben van, hanem a hirdetésben.
A Google kísérletében egyelőre egy önként jelentkezőkből álló, ismeretlen nagyságú fogyasztói kör vesz részt, kereskedői oldalról viszont olyan nagyágyúk csatlakoztak, mint a Target kiskereskedelmi és a Walgreen drogérialánc, a Toys’R’Us játékáruház és a nálunk is ismert Office Depot – sorolja az Associated Press. A Google közleményében a kölcsönös előnyök kihasználására hívja fel a figyelmet. A fogyasztók helyi kereskedők által helyi termékekkel történő ellátása, a gyors kiszállítás, az alacsony logisztikai költségek szerepelnek az egyik oldalon, a másikon a cég célzott hirdetési felületeinek hatékonyabb értékesítse, a bevételnövelés és a profilbővítés szerepel.
Minél többet töltenek az interneten az emberek, annál többször használják a Google piacvezető szolgáltatásait, következésképpen annál gyakrabban találkoznak a hirdetésekkel, s annál többet vásárolnak. Az online áruház kereskedőpartnerei sokkal aktívabban hirdetnek majd, hogy megnyerjék maguknak a vásárlókat. Az üzleti modell gyakorlati próbájára és tökéletesítésére szolgáló féléves tesztperiódusban a kiszállításért nem számítanak fel pluszköltséget. A kutya itt van elásva, a számlát ugyanis jelentősen megdobhatják a járulékos költségek.
A hasonló szolgáltatással debütáló Webvan 2001-es összeomlását is a rosszul felmért költség tényezők okozták. Arról persze nincs szó, hogy a Google jótékonykodna, az üzemeltetés költségeihez hozzájárulást kér a csatlakozó kereskedőktől. Ha beválik a modell, gyors terjeszkedésbe kezd a Google – ígérik. Az amerikai internetes kiskereskedelmi piacon a Google nem lesz egyedül, hiszen a szintén aznapi kézbesítést korlátozottan, de vállaló Amazon.com és az eBay már megelőzte, nem szólva a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncáról a Wal-Martról, amely öt régióban a kínál hasonló szolgáltatást.
Érdekesség, hogy az Amazon. com és az eBay a Google két legfontosabb kiskereskedelmi hirdető partnere, ketten együtt százmillió dollárnál is többel részesedtek a 2012-es pénzügyi év 46 milliárd dolláros forgalmából, amelynek immár 95 százalékát adják a reklámok. A Google hirdetési bevételei egyébként 2012 első félévében először haladták meg az amerikai nyomtatott sajtótermékét.