Párbaj a világpiacon

Itthon a szakképzett munkaerő elcsábításában, a világpiacon sportos-menedzseres autókkal, de ami nekünk lényeges, hogy magyarországi gyártású modellekkel versenyez egymással az Audi és a Mercedes. A kecskeméti gyárban készül januártól a négyajtós CLA kupé, ami ellen júniustól támad az Audi, mely a győri A3-as limuzinnal először jelenik meg a világszerte legerősebb piaci szegmensben. Kompakt limuzinokból 2012-ben 10 millió készült, vagyis minden hatodik vevő ilyet választott a világ személyautó piacán. Az Audi későn lépett a szegmensbe, és az A3-asból eddig nem készített lépcsős hátú változatot, mert az autó első nemzedékének 1996-os megjelenése óta az Euró pában népszerűbb sportos fazonú ferde hátúakat gyártották Ingolstadtban. Közben az igény folyamatosan nőtt a kompakt limuzinok iránt, és a piacfelmérések szerint nemcsak a fapadosokra, hanem drágább modellekre is tartós keresletnövekedéssel lehet számolni. Ennek megfelelően bővítette kapacitását az Audi, és ezért épített kifejezetten erre a kategóriára egy teljesen új gyárat Győrben, ahol nyáron indul az üzemszerű termelés, főleg kínai és észak-amerikai piacra.

Az új A3-as formavilága az Audi sportosan elegáns karakterét folytatja, némileg élesebb vonalakkal. A motorháztető kontúrja, a lökhárító és a hűtőrács is sajátos karakterű a négyajtós modellnél, a hátsó légterelő belesimul a csomagtérfedélbe. A legerősebb modell, az S3-ast 300 lóerő teljesítményű győri benzinmotorral mutatják be: a 4,46 méter hosszú, 2,64 méteres tengelytávú és 425 literes csomagterű Sedan álló helyzetből 4,9 másodperc alatt éri el a százas tempót, és 250 km/órás sebességre képes. Ami biztos, hogy nem erre lesz tömeges igény: az előrejelzések szerint a legtöbbet az 1,4 literes, 140 lóerő teljesítményű, TFSI-turbós benzinesből gyártják majd. Németországban és számos európai piacon késő ősszel kerül értékesítésre az A3-as modell, melynek alapára 1,4 literes TFSI-motorral 25 ezer euró lesz.

Az A3-as gazdag hajtóműkínálatának mindegyike Győrben készül, ahol 1994 októberében indult a négyhengeres, húszszelepes benzinmotorok sorozatgyártása, napjainkban 26 motorcsalád 240-féle benzines és dízelváltozata készül a győri szalagon, melyről 2011. április 8-án gördült le a húszmilliomodik motor. Évi hárommilliós kapacitásával és tavalyi eredményével az Audi Hungaria a világ legnagyobb motorgyártója, egyben a Volkswagen-konszern központi szállítója, de Győrben gyártják az Audi TT Coupé és TT Roadster sportautókat, valamint az A3-as Cabrioleteket is. 2006 óta több alumínium karosszériaelemet szállítanak az R8-as sportkocsihoz. Győrben 2012-ben 33 553 autó és 1,916 millió benzines és dízelmotor készült Audi, Bentley, Porsche, Seat, Skoda, Lamborghini és Volkswagen modellekhez, valamint VW haszonjárművekhez. Minden második motor Audikba kerül, a termelés hét százalékát pedig a kínai FAW üzemében építik be, helyben gyártott autókba.

A teljesen exportra termelő Audi Hungaria 2012-es árbevétele 5,282 milliárd euró volt, idei terve 2 milliónál több motor és 50 ezer autó, 2014-ben már 125 ezer személykocsi készül Győrben. A jelenlegi motorgyártás és járműszerelde melletti terület 900 millió eurós beruházással felépített járműgyárral bővült: már megindult a próbatermelés a préselőben, a karosszériaüzemben, a fényezőben és a végszereldében, ahol már az új A3-as Sedan nullszériás darabjai készültek.

Rába parti hagyományok

1 Szerény tervekkel indult, ám a korszerű termékek sikerének és a magyar munkaerő megbízhatóságának köszönhetően a világ legnagyobb motorgyártójává fejlődött a győri Audi-telep, melynek szomszédságában járműüzem is működik, és június 12-én egy teljesen új autógyárat avatnak. Nem véletlenül települt Győrbe az Audi, hiszen a logisztikai adottságok mellett fontos volt a képzett szakembergárda és a város jelentős járműipari hagyománya: a Győri Magyar Waggon- és Gépgyárban készült a világ első négykerék-hajtású és négykerék-kormányzású katonai vontatója, majd a 1913-as a kétüléses Alpha sportkocsi, 1918-ban pedig IV. Károly király Rába-Grand limuzinja.

2 A Rába csarnokának megvásárlása után 1993. áprilisában az Audi AG bejelentette magyarországi vállalat alapítását. 1994 októberében Győrben elindult a benzinmotorgyártás, 1998-ban megkezdték a TT Coupék, egy évvel később a TT Roadster sportkocsik, 2001-ben az Audi A3 és S3 modellek, 2007 novemberétől az A3-as Cabriolet-k gyártását. 2011 januárjában az RS3 Sportback modellel bővült a termékkínálat. 2011. július 7-én a bővített telephelyen lerakták az új autógyár alapkövét: a 900 millió eurós beruházást 11,2 milliárd forinttal támogatja a magyar állam. Idén nyáron indul a termelés az új gyárban, ahol jövőre 125 ezer autó készül, a 2100 új munkahellyel 10 ezerre bővült a létszám.

3 Az új autógyár építésével párhuzamosan bővíti győri fejlesztési központját a német konszern, mely hetven új munkahelyet jelent kreatív magyar járműmérnököknek. Az Audi Hungaria az elmúlt évtizedben több mint 9 milliárd forintot fektetett motorfejlesztésbe, és 150 munkahelyet hozott létre ezen a területen. Győrben ez a tevékenység 2001-ben indult, meghatározó feladatai közé tartozik a gyártáshoz kapcsolódó fejlesztés és új termékek felfutásának támogatása, emellett a munkatársak intenzíven foglalkoznak különböző projektekkel, például a súrlódási teljesítmény vizsgálatával, csavarozási és akusztikai elemzésekkel, a Motorfejlesztő Központban 13 világszínvonalú vizsgálópad működik.

4 A tavaly 8 millió autót gyártó VW- csoport tíz márkájának több mint kétmillió autója épül teljesen azonos platformra, de ennél is magasabb az arány a kisebb alkatrészeknél. AA kódú padlólemez takar többek között kompakt Audit, Seatot, Skodát vagy Volkswagent, melyekből nyolc üzemben húsz típus készül, ezek között van kétüléses sportkocsi, sportterepjáró és dobozos áruszállító is. Az új Audi A3-asnál is alkalmazott MQB (Modulare Querbaukasten) stratégiával már minden második autó egységes szerkezetű lesz: a moduláris keresztmotoros platform fő jellemzője a különböző motorok eltérő beépíthetősége, legyen az akár Skoda Octavia, Audi S3 Quattro vagy VW Golf.

Az Audi Hungariánál nyáron indul az A3-as Sedan sorozatgyártása
Az Audi Hungariánál nyáron indul az A3-as Sedan sorozatgyártása
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.