Milliomos lett a hipszter
A Summly lényege, hogy egy algoritmus segítségével összefoglalja a fontosabb hírek tartalmát pont akkora terjedelemben, mely az iPhone kijelzőjén kényelmesen elolvasható – tehát nemcsak a cikk fejlécét vagy címét emeli ki, hanem bemászik a szövegbe, és összefoglalja a lényeget pár mondatban. Persze akit érdekel a hír, továbbléphet a teljes cikkre, de a tapasztalatok szerint ez a mobil hírfogyasztókkal ritkán fordul elő. D’Aloisio fejlesztése a tömör, lényegre törő összefoglalás miatt lett siker, noha sok kritikusa is van a szoftvernek. A fiatal fejlesztő a múlt év végén még lapkiadókkal és más netes tartalomszolgáltatókkal tárgyalt, mire kikötött a Yahoo!-nál, amely nagy erőkkel próbál visszakapaszkodni az internetes tartalomszolgáltatás élvonalába.
– Hogy sikerül-e, azt az idő dönti el, hogy a legjobb módszert választották-e, azt viszont a piac – véli Dobó Mátyás, az Endless Solution ügyvezetője, akit amobiltelefonos appfejlesztők Doransky néven ismernek. Mint mondja, kíváncsi, mi lesz a Summlyból, mert az ilyen akvizíciók többségénél a netes gigászok által továbbfejlesztett termék jelentősen veszít fényéből ahhoz az állapothoz képest, amely még garázsfejlesztésként felkeltette a befektetők érdeklődését. Erre történetesen pont a Yahoo!-hoz kapcsolódó példát hoz: a flickr az első igaz web kettes közösségi szolgáltatás volt, amely a képekre specializálódott, s a Yahoo! általi bekebelezését követően már rétegszolgáltatássá vált. Persze ettől még valószínűleg behozta az árát. Van olyan is, amely valószínűleg nem hozza be: ez pedig az Instagram. A képalkotó és közösségi szolgáltatásokat ötvöző appot 2010 októberében mutatta be Kevin Systrom és Mike Krieger, majd 2012 áprilisában egymilliárd dollárért vette meg a Facebook, több mint százmillió felhasználóval. A YouTube-nak is jót tett az akvizíció: 2006-ban a Google 1,65 milliárd dollárt adott érte. Doranksy rámutat: van, amikor egy nagy cég azért vesz meg egy fejlesztést,mert érzi, hogy konkurens lesz. A Draw Something nevű játékért (az OMGPOP fejlesztő cégért) például a Zynga játékcég 180 millió dollárt fizetett, mivel a kis fejlesztés karrierjének csúcsán magasan verte a Zynga összes játékát.
A Summlyért azért is kaphatott ennyi pénzt a fejlesztő, mert a hírolvasás az egyik legforróbb téma az okostelefonokon – mondja Doransky, hozzátéve: ez a műfaj még bizonyosan tudja tartani azt a növekedési ütemet, amit elvárnak tőle. A CNN például szintén milliókat fizetett a Zite nevű alkalmazásért, amely táblagépeken kiváló interaktív magazinélményt kínál.
Érdekesebb felvásárlások
2006 1,65 milliárd dollárért a Google megvásárolja a YouTube videomegosztó portált. Ezzel jelentősen könnyíti a szerzői jogi problémák megoldását, ma az egyik fő terméke.
2011 Draw Something: a játékot fejlesztő cég 180 millió dollárt ért a Zyngának, amely a közösségi portálokon játszható alkalmazásokkal foglalkozott. A konkurenciát vásárolták fel.
2012 Egymilliárd dollárért a Facebook bekebelezi az Instagram képkezelő közösségi alkalmazást. A mobilappok világában ez a rekorder akvizíció, de megtérülése mindmáig kérdéses.
2012 A CNN az eredetileg iPadre készült Zite magazinplatformért 20 millió dollárt ad. Sokan csak kísérletként értékelik az adásvételt, hogy mi forrja ki magát belőle, azt még nem tudni.