Milliomos lett a hipszter

Harmincmillió dollárt fizetett a Yahoo! egy 17 éves angol hipszternek a legújabb okostelefonos fejlesztéséért, pontosabban azért a cégért, amellyel ezt tető alá hozta. Nem ez az első millió dolláros garázscég-akvizíció, a minap pont az Apple vásárolt be húszmillióért egy olyan vállalatba, amely épületen belüli navigációs megoldásokat fejleszt, azonban ez az eset annyiban mégis meglepő, hogy a céget egy 17 éves brit gründolja, aki egyébként már egy éve halasztja az iskoláit, mert korábban kapott egymillió dollárt tervei megvalósításához egy befektetői csoporttól, melynek tagja Ashton Kutcher amerikai színész és Mark Pincus, a Zynga vezérigazgatója is. Nick D’Aloisio Summly nevű hírolvasó alkalmazása tíz óra alatt került fel az App Store toplistájára.

A Summly lényege, hogy egy algoritmus segítségével összefoglalja a fontosabb hírek tartalmát pont akkora terjedelemben, mely az iPhone kijelzőjén kényelmesen elolvasható – tehát nemcsak a cikk fejlécét vagy címét emeli ki, hanem bemászik a szövegbe, és összefoglalja a lényeget pár mondatban. Persze akit érdekel a hír, továbbléphet a teljes cikkre, de a tapasztalatok szerint ez a mobil hírfogyasztókkal ritkán fordul elő. D’Aloisio fejlesztése a tömör, lényegre törő összefoglalás miatt lett siker, noha sok kritikusa is van a szoftvernek. A fiatal fejlesztő a múlt év végén még lapkiadókkal és más netes tartalomszolgáltatókkal tárgyalt, mire kikötött a Yahoo!-nál, amely nagy erőkkel próbál visszakapaszkodni az internetes tartalomszolgáltatás élvonalába.

– Hogy sikerül-e, azt az idő dönti el, hogy a legjobb módszert választották-e, azt viszont a piac – véli Dobó Mátyás, az Endless Solution ügyvezetője, akit amobiltelefonos appfejlesztők Doransky néven ismernek. Mint mondja, kíváncsi, mi lesz a Summlyból, mert az ilyen akvizíciók többségénél a netes gigászok által továbbfejlesztett termék jelentősen veszít fényéből ahhoz az állapothoz képest, amely még garázsfejlesztésként felkeltette a befektetők érdeklődését. Erre történetesen pont a Yahoo!-hoz kapcsolódó példát hoz: a flickr az első igaz web kettes közösségi szolgáltatás volt, amely a képekre specializálódott, s a Yahoo! általi bekebelezését követően már rétegszolgáltatássá vált. Persze ettől még valószínűleg behozta az árát. Van olyan is, amely valószínűleg nem hozza be: ez pedig az Instagram. A képalkotó és közösségi szolgáltatásokat ötvöző appot 2010 októberében mutatta be Kevin Systrom és Mike Krieger, majd 2012 áprilisában egymilliárd dollárért vette meg a Facebook, több mint százmillió felhasználóval. A YouTube-nak is jót tett az akvizíció: 2006-ban a Google 1,65 milliárd dollárt adott érte. Doranksy rámutat: van, amikor egy nagy cég azért vesz meg egy fejlesztést,mert érzi, hogy konkurens lesz. A Draw Something nevű játékért (az OMGPOP fejlesztő cégért) például a Zynga játékcég 180 millió dollárt fizetett, mivel a kis fejlesztés karrierjének csúcsán magasan verte a Zynga összes játékát.

A Summlyért azért is kaphatott ennyi pénzt a fejlesztő, mert a hírolvasás az egyik legforróbb téma az okostelefonokon – mondja Doransky, hozzátéve: ez a műfaj még bizonyosan tudja tartani azt a növekedési ütemet, amit elvárnak tőle. A CNN például szintén milliókat fizetett a Zite nevű alkalmazásért, amely táblagépeken kiváló interaktív magazinélményt kínál.

Érdekesebb felvásárlások

2006 1,65 milliárd dollárért a Google megvásárolja a YouTube videomegosztó portált. Ezzel jelentősen könnyíti a szerzői jogi problémák megoldását, ma az egyik fő terméke.

2011 Draw Something: a játékot fejlesztő cég 180 millió dollárt ért a Zyngának, amely a közösségi portálokon játszható alkalmazásokkal foglalkozott. A konkurenciát vásárolták fel.

2012 Egymilliárd dollárért a Facebook bekebelezi az Instagram képkezelő közösségi alkalmazást. A mobilappok világában ez a rekorder akvizíció, de megtérülése mindmáig kérdéses.

2012 A CNN az eredetileg iPadre készült Zite magazinplatformért 20 millió dollárt ad. Sokan csak kísérletként értékelik az adásvételt, hogy mi forrja ki magát belőle, azt még nem tudni.

Nick D’Aloisio, a Summly fejlesztője már 17 évesen milliomos lett. Merre tovább?
Nick D’Aloisio, a Summly fejlesztője már 17 évesen milliomos lett. Merre tovább?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.