Malőrrel indult a nemzeti mobilfizetés
A virtuális sajtótájékoztató épp olyan volt, mint az életben: mintegy 15 perces késéssel indult el, csak épp Börzsei Tibor vezérigazgató (az egyik vezető munkatársával közösen) egy YouTube- videóról szólt az egybegyűltekhez. Hogy a szolgáltatás olcsóbb is legyen, mint a jelenleg használt rendszerek, azt csak hosszú távú célként említette. A cég szolgáltatásfejlesztési vezetője elmondta: szeretnék, ha a külföldi számokról is működne a rendszer. Ez utóbbi valóban újdonság lenne, de hogy az állami vállalat milyen újításokat hoz majd be a piacra, amelyen egyébként a törvény alapján monopóliumot élvez, azt nem tudtuk meg: a kérdésfeltétel technikailag nem működött. Ezt ugyanis egyszerű chat programmal kívánta lebonyolítani a cég, de ezt a tervét nem sikerült megvalósítania. Egyetlen beírt kérdésre sem érkezett válasz, lapunk munkatársa csak a saját beírásait látta, de sokszor még azokat sem. Végül, a kezdés után 37 perccel azt kérték, inkább e-mailben kérdezzünk, s ezt meg is tettük. Meg kell jegyezni, hogy az elküldött kérdésekre az átlagnál gyorsabban és kimerítően válaszoltak.
A rendszer szeptember harmincadikán indul majd, elindulásától biztosítja a parkolás és az autópálya-használat mobilfizetését, az ország egész területén, minden fizetős parkolási övezetben egységes platformon keresztül. A következő fejlesztési fázisban, 2014–2017 között a többi közlekedési közszolgáltatás, tehát a városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai is elérhetőek lesznek a nemzeti mobilfizetési rendszeren keresztül. – Ezzel Magyarországon egy intelligens és példaértékű modellt valósítunk meg, amely valóban a közlekedők érdekeit szolgálja azzal, hogy megkönnyíti mindennapjaikat – válaszolta írásban a vezérigazgató.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jövőre bármilyen tömegközlekedési eszközre lehet váltani jegyet mobillal, sorban állás nélkül. Ugyanakkor, idén új szolgáltatást még nem vezetnek be. A jelenlegi mobilfizetéssel foglalkozó rendszerek a cég tájékoztatása szerint nem szűnnek meg, hanem viszonteladóként működhetnek tovább – feltéve, hogy ez is megéri nekik.
Az állami rendszer ugyanakkor nem lesz olcsóbb a felhasználóknak, legalábbis egyelőre. A vezérigazgató is csak távlatokban tartja lehetségesnek a mobilfizetésért fizetendő díjak csökkenését. Ami nem is csoda, hiszen a cég a hírek szerint új rendszereket fejleszt, amelyek költségét ki kell termelni. (Remélhetőleg ezek a rendszerek megbízhatóbban működnek, mint az online sajtótájékoztató.)
– Abban bízunk, hogy olyan fejlesztéseket tudunk végrehajtani, amelyek növelik az ügyfelek és a tranzakciók számát, így csökkenthetőek lesznek az árak. Ez azonban valóban távlati cél, jelenleg az a fontos, hogy ne növekedjenek költségek – írják.
A cég a közbeszerzési eljárások előtt áll, így egyelőre nem tudtak megválaszolni azt a kérdésünket, mennyit fordítanak idén fejlesztésekre, s azt sem, mekkora működési költséggel dolgoznak, hiszen az üzleti tervük is csak véglegesítés előtt áll. Az állami cég jelenleg tíz munkatársat foglalkoztat.