Malőrrel indult a nemzeti mobilfizetés

Kínos fiaskóval lépett színre a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Az állami céget, amelyet a közszolgáltatások mobilfizetésének lebonyolítására hoztak létre, több száz millió forint adófizetői pénzből, az erről szóló törvény alapján. Az eredeti tervek és törvényi rendelkezés szerint idén januárban már meg kellett volna kezdenie a szolgáltatást, ám ez csúszott, s most, stílszerűen online sajtótájékoztatóval kívántak bemutatkozni a nyilvánosság előtt. A virtuális tájékoztatóra hétfőig kellett regisztrálniuk az újságíróknak, ám a tegnap 11 órára meghirdetett esemény végül el is maradt, meg nem is. Az mindenesetre kiderült, hogy a nemzeti mobilfizetés szeptember végén indul el, de új szolgáltatásokra még az idén nem kell számítanunk.

A virtuális sajtótájékoztató épp olyan volt, mint az életben: mintegy 15 perces késéssel indult el, csak épp Börzsei Tibor vezérigazgató (az egyik vezető munkatársával közösen) egy YouTube- videóról szólt az egybegyűltekhez. Hogy a szolgáltatás olcsóbb is legyen, mint a jelenleg használt rendszerek, azt csak hosszú távú célként említette. A cég szolgáltatásfejlesztési vezetője elmondta: szeretnék, ha a külföldi számokról is működne a rendszer. Ez utóbbi valóban újdonság lenne, de hogy az állami vállalat milyen újításokat hoz majd be a piacra, amelyen egyébként a törvény alapján monopóliumot élvez, azt nem tudtuk meg: a kérdésfeltétel technikailag nem működött. Ezt ugyanis egyszerű chat programmal kívánta lebonyolítani a cég, de ezt a tervét nem sikerült megvalósítania. Egyetlen beírt kérdésre sem érkezett válasz, lapunk munkatársa csak a saját beírásait látta, de sokszor még azokat sem. Végül, a kezdés után 37 perccel azt kérték, inkább e-mailben kérdezzünk, s ezt meg is tettük. Meg kell jegyezni, hogy az elküldött kérdésekre az átlagnál gyorsabban és kimerítően válaszoltak.

A rendszer szeptember harmincadikán indul majd, elindulásától biztosítja a parkolás és az autópálya-használat mobilfizetését, az ország egész területén, minden fizetős parkolási övezetben egységes platformon keresztül. A következő fejlesztési fázisban, 2014–2017 között a többi közlekedési közszolgáltatás, tehát a városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai is elérhetőek lesznek a nemzeti mobilfizetési rendszeren keresztül. – Ezzel Magyarországon egy intelligens és példaértékű modellt valósítunk meg, amely valóban a közlekedők érdekeit szolgálja azzal, hogy megkönnyíti mindennapjaikat – válaszolta írásban a vezérigazgató.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jövőre bármilyen tömegközlekedési eszközre lehet váltani jegyet mobillal, sorban állás nélkül. Ugyanakkor, idén új szolgáltatást még nem vezetnek be. A jelenlegi mobilfizetéssel foglalkozó rendszerek a cég tájékoztatása szerint nem szűnnek meg, hanem viszonteladóként működhetnek tovább – feltéve, hogy ez is megéri nekik.

Az állami rendszer ugyanakkor nem lesz olcsóbb a felhasználóknak, legalábbis egyelőre. A vezérigazgató is csak távlatokban tartja lehetségesnek a mobilfizetésért fizetendő díjak csökkenését. Ami nem is csoda, hiszen a cég a hírek szerint új rendszereket fejleszt, amelyek költségét ki kell termelni. (Remélhetőleg ezek a rendszerek megbízhatóbban működnek, mint az online sajtótájékoztató.)

– Abban bízunk, hogy olyan fejlesztéseket tudunk végrehajtani, amelyek növelik az ügyfelek és a tranzakciók számát, így csökkenthetőek lesznek az árak. Ez azonban valóban távlati cél, jelenleg az a fontos, hogy ne növekedjenek költségek – írják.

A cég a közbeszerzési eljárások előtt áll, így egyelőre nem tudtak megválaszolni azt a kérdésünket, mennyit fordítanak idén fejlesztésekre, s azt sem, mekkora működési költséggel dolgoznak, hiszen az üzleti tervük is csak véglegesítés előtt áll. Az állami cég jelenleg tíz munkatársat foglalkoztat.

Új szelek fújnak
Új szelek fújnak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.