Hasít Rómában a pápabiznisz

Az Atya, a Fiú, a Szentlélek, no meg 50-55 millió euró. Ennyire saccolja Giuseppe Roscioli, az olasz hotelszövetség, a Federalberghi római szekciójának vezetője azt az összeget, amelyet kizárólag az új pápa, Ferenc megválasztása hoz a konyhára Rómában.

A lelki üdvösség mellett alighanem ez a pénz nagyon jól jön a válság sújtotta olasz fővárosnak. A szakember az olasz sajtónak elmondta, márciusban tíz százalékkal több turistát várnak az örök városba, ahol egyébként évente 7,3milliárd eurót költenek a látogatók. A Bloomberg hírügynökség most rámutat, a pápaválasztó konklávé idejére megugrottak a római szobaárak, a legegyszerűbb fizető-vendéglátásnál nyolc, míg a négycsillagos hotelekben arcátlan, 125 százalékkal.

Március idusán 164 eurót (50 ezer forintot) kellett leszurkolni éjszakánként egy átlagos szállodai szobáért. Ha valaki nem sajnálta a pénzt, és a Sixtus-kápolnára nyíló erkélyéről akarta nézni, mikor száll fel a fehér füst, akár nyolcezer eurót (2,44 millió forintot) is vendéglátóinál hagyhatott. És a menetnek koránt sincs vége: Antonio Gazellone, a római önkormányzat idegenforgalmi illetékese további növekedésre számít annak kapcsán, hogy a pápának választott Jorge Bergoglio argentin bíboros nyomában latin-amerikai katolikus zarándokok tömegei ismerik majd fel az alapigazságot, miszerint minden út Rómába vezet.

Mivel nekik körülményesebb egy európai kiruccanást megszervezni, így rájuk csak a későbbi hónapokban számítanak. A mostani választást megelőzően a 2005-ben elhunyt lengyel pápa, II. János Pál 2011-es boldoggá avatása volt a Vatikán legutóbbi, hatalmas tömegeket vonzó eseménye, amely 235 millió euró bevételt hozott.

 – Napi huszonnégy órát dolgoztunk, amilyen gyorsan csak lehetett, készítettük a pizzákat! – emlékezett vissza 2005-re Andrea Marotta, aki apjával családi vállalkozásban működtetett üzletükben öt euróért kínálja a pizzát a megéhezett katolikus híveknek. Ám nem csak a szállodák, éttermek, kávézók hasznára kell gondolni a pápabiznisz említésekor. A katolikus egyház minden újonnan megválaszott vezetője nagyot lendít a szuveníriparágon, amely lényegében azonnal új képeslapok, naptárak, pólóingek, kulcstartók, bögrék és más csecsebecsék gyártásába fog.

Ferenc pápának nem is annyira elődje, a lemondott és visszavonultan élő XVI. Benedek örökségével kell megküzdenie a népszerűségért, hanem továbbra is a – katolikus szóhasználattal – a világegyházat bő negyedszázadon át irányító, az egyszerű emberekkel is könnyen hangot találó II. János Páléval. A gyártók ezúttal is élelmesnek bizonyultak: az RNS vallási hírügynökség szerint kevesebb mint 48 órával Bergoglio megválasztása után már árulták a Szent Péter téren a képmásával díszített rózsafüzéreket. Külön vásárlói „kasztot” jelentenek viszont az érmegyűjtők, akik körében elszabadultak az árak. – Mi folyik itt?

Mindenki megőrült. Tegnap este egy 2013-as vatikáni euró-érmekészletet 421 euróért (128 ezer forint) kínáltak. Nem értem, hogy a lemondás bejelentése miért repíti az egekbe az árakat. Az érméket ugyanúgy készítik, s két napja még csak ötven euró volt az ár! – értetlenkedett szerdán az egyik internetes tematikus fórumon John Rasmussen dán numizmata. Persze azért van magyarázat. Az új pápa megválasztásakor a Szentszék új érmesorozatot bocsát ki. A 2005-ös Sede Vacante (üres trón) sorozattal ellentétben idénre nem várható ilyen, viszont az európai uniós érmekibocsátási szabályoknak is megfelelően a pápai állam külön kéteurós érmékkel emlékezhet meg az interregnumról.

Az ajándékárusok órák alatt reagáltak a változásra
Az ajándékárusok órák alatt reagáltak a változásra
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.