Garázscégből iparági vezető
Az utóbbi teljesen új feladat megközelítése nemcsak hétmillió felhasználót, hanem több mint hárommilliárd forint tőkét is vonzott a cégbe, amelynek jó ideje már San Franciscó-i irodája is van. A sikeres magyar cégek közül a napokban kettőt ismertek el állami szinten is azzal, hogy Innovációs Nagydíjat kaptak – a díjátadó ceremónia a Parlamentben volt. Az NNG (korábbi nevén Nav N’ Go) olyan fejlesztésért kapta a díjat, amely arra kínál korszerű megoldást az autó gyártóknak, hogy a navigáció immár ne csak a közép- és luxuskategóriás járművekben legyen elérhető, hanem a nagy tömegben gyártott kisebb kategóriás kocsikban is.
A BalaBit biztonságtechnikai Kft. pedig azért a fejlesztéséért kapott elismerést, amely a cégeknek biztosítja, hogy a munkatársaik hálózati aktivitása visszajátszható formában is kontrollálható legyen. Biztonsági megoldásait a NASA és a legnagyobb bankok is használják. A cégnek 130 fős kutatás-fejlesztési központja működik Budapesten.
Az NNG története 2004-ben kezdődött, a kis garázscég 2006-ban a Ce-Bit kiállításon került a figyelem középpontjába az iGo My Way szoftverrel, amely bármilyen kézi navigációs eszközre telepíthető volt, elfért egy memóriakártyán. Később pedig az NNG dobta piacra ugyanennek a programnak a 3D-s változatát is. A kis budai cég fejlesztései jelentős sikert hoztak, a társaság nőtt és nőtt, de a tulajdonosok és a menedzsment mindig is hosszútávon szemlélte a piaci folyamatokat, így nem volt lehetőségük elbízni magukat. 2008–2009 táján már látták, hogy nemcsak a digitális kütyük, de a mobilok terjedése is elképesztő sebességű lesz, ez pedig azt jelenti, hogy azért a szoftverért, amelyet ők fejlesztenek, egy idő után már senki sem akar fizetni, hanem előfizetéses formában kapja majd a telefonjára.
Akkoriban hazánkban hatalmas tételben hamisították a navigációs szoftvereket, ebből is látszott, hogy a fizetési hajlandóság alacsony. Ekkor fordultak az autóipar felé. Elemzőik ugyanis már akkor azt jövendölték, hogy 2013-ra a kocsik nagy részét navigációval adják majd el. Néhány éve még csak a csúcskategóriás autókba lehetett gyári navigációt rendelni, s a felára több ezer euró volt, ám a beépíthető eszközök ára csökkent, számuk pedig megemelkedett, s a cégnél tudták: ebben a szegmensben nagy lehetőségek vannak.
A stratégiaváltás siker volt, a cég árbevétele 2012-ben mintegy 40 százalékkal bővült. Fejlesztéseikhez uniós forrásokat is igénybe vettek. „Az első NNG-technológiát tartalmazó autók 2011-ben jelentek meg a piacon. 2010-ig a bevételünk folyamatosan mérséklődött, de a nadrágszíjat szorosra húztuk, csökkentettük a költségeket, sikerült az eredményt jól menedzselni, és megtartottuk a fejlesztőcsapatokat” – magyarázta Balogh Péter vezérigazgató tavaly a Hwsw.hu informatikai portálnak. A fordulat éve 2011 volt, 2012-ben pedig már az árbevétel felét hozták az autókba épített gyári rendszerek, további harmada pedig az utólag beszerelhető, navigációt is tartalmazó fejegységekből folyt be. Az idén meg is duplázódhat a gépjárművekbe épített navigáció árbevétele, a következő három évben pedig terveik szerint évente tízmillió szoftverlicencet adnak majd el az autógyártóknak.
Árbevételük ma már meghaladja a tízmilliárd forintot, sikerük titka pedig az, hogy a korábbi tapasztalataikat használva, a legmodernebb megoldásokat kínálják a járműgyártóknak úgy, hogy ők használhatják a saját márkái kat. A vállalat már 26 különböző autó márkával áll kapcsolatban, a beépített navigációk piacán a részesedése tavaly 14 százalék volt, de a futó projektek alapján 30 százalék fölé is nőhet. A magyar társaság irodát nyitott Indiában, Kínában és Japánban, valamint Dél-Korában, tehát a legnagyobb autóipari országokban, munkatársaik száma meghaladja a négyszázat, s további hatvan, főként kutatásfejlesztéssel foglalkozó mérnökkel bővítik a csapatukat.