Nagy ívű tervek a Rábánál
A kooperáció tartalmi elemeit kedden ismertették először a társaság szakemberei.– Két éve kezdték átgondolni, kialakítani azt a modellt, mely versenyképes nyugat-magyarországi buszgyártást tenne lehetővé – mondta a keddi sajtótájékoztatón Torma János, a tavaly 42 milliárd forint árbevételt elért Rába Nyrt. járműüzletágának ügyvezető igazgatója, s Mohácsi Béla, az autóbusz-üzletág irányítója. Mindketten hangsúlyozták: szükség van az együttműködésre, mert a hazai piac számításaik szerint évente legfeljebb 400-500 buszt igényel, s ebből talán 200-300-at szerelhetne össze az egykori vagongyár.
Ennyi járműhöz viszont önálló fejlesztési kapacitást hozzárendelni nem volna gazdaságos. A buszgyártásnak csak akkor van értelme, ha a Rába és több hazai vállalkozó beszállítójává válhat a Volvónak. Az aláírt megállapodás lényegében erről tartalmaz részleteket. A Rába a Volvótól bizonyos készültségi fokban elővárosi és városi buszokat vásárol, s azokhoz mintegy 30 százaléknyi munkát már itt ad hozzá, attól függően, hogy a helyi igényeknek megfelelően mennyi speciális kívánaságot kellene kielégítenie. Az importot viszont teljes mértékben ellentételezik azzal, hogy a Volvo ugyanakkora értékben alkatrészeket, komponenseket vásárol a Rábától és egyéb magyar kis- és középvállalkozóktól.
Ezeket a termékeket a Svédországban évente legyártott körülbelül 10 ezer Volvo buszba, valamint teherautókba szerelik be. A program eredményeként a csaknem kétezer munkatársat foglalkoztató Rába körülbelül 200 szakembert vesz fel a buszgyártásra. A tőzsdei cég vezetői szerint a jövő év első negyedében már készen állnak a Volvo buszok szerelésére, az apró szépséghiba, hogy jelenleg nincs busztender Magyarországon.