Tovább öregedett az autópark
A Központi Statisztikai Hivatal majd száz éve teszi közzé rendszeresen a hazai gépjárműállományról szóló jelentéseit. Az első lista publikálásakor, 1926. május elsején Magyarországon 5285 személykocsi, 1525 teherautó, 420 egyéb gépjármű és 1929 motorkerékpár, összesen 9159 gépjármű volt forgalomban. A most közzétett, a tavalyi állapotot tükröző KSH-leltár szerint a hazai nyilvántartásban 2 986 028 személyautó és 414 405 tehergépkocsi szerepel, ami előbbi esetében húszezer darabos növekedést, utóbbiaknál ezerdarabos csökkenést jelent 2011-hez képest.
Magyarországon 1910-ben még ezernél kevesebb, 1958-ban 12,7 ezer személyautó szerepelt a nyilvántartásokban. Az állomány 1981-ben lépte át a milliós határt, 1990-től gyorsan bővült és fiatalodott az autópark: akkor az 1 844 550 kocsi átlagkora 16 év volt. Harmincnyolc éve az 578 ezres személyautópark negyede Zsiguli, illetve Lada volt, Trabantból 120 ezret, Skodából százezret, Wartburgból 83 ezret, Moszkvicsból 44 ezret, FIAT-ból 20 ezret, Volkswagenből 14 ezret, napjaink listavezetőjéből, az Opelből nyolcezret tartottak nyilván.
Az újkori magyar autópiac és hazai járműipar fejlődésének, s nem utolsósorban a szentgotthárdi Opel, valamint az esztergomi Suzuki 1991-es megjelenésének eredménye, hogy a lestrapált és 16 évesnél öregebb személyautópark átlagkora 2006-ra 10,3 évre csökkent, ám a trend azóta ismét megfordult. A járműpark átlagkora egy év alatt hat hónapot öregedett, és 12,5 éves korával már két évet ver az uniós átlagra, és hármat a nyugati országokéra. Már minden második autó tízévesnél öregebb nálunk.
A hazai gyártásnak köszönhetően Opelből és Suzukiból van a legtöbb. A nálunk szintén megtelepedett Audi és Mercedes nem fenyeget ugyan trónfosztással, viszont ezekből és BMW-ből is több van már, mint Trabantból vagy Wartburgból. A KSH nyilvántartásában az Opel (431 ezer) és Suzuki (401 ezer) áll az élen, aztán a Volkswagen (269 ezer), a Ford (231 ezer), a Renault (194 ezer), a Skoda (163 ezer), a FIAT (129 ezer), a Toyota (125 ezer), a Peugeot (120 ezer) és a Lada (92 ezer) következik.
A társadalom polarizációját jelzi, hogy nemcsak a Trabantok és Ladák, de a Suzukik száma is csökken, miközben gyarapodik az Audi-, BMW-, Mercedes- és Volvo-állomány: a négy prémiummárka darabszáma tizenhatezerrel nőtt egy év alatt, ez a teljes magyar újszemélyautó-piac harmada.
Egy év alatt Ladákból 12 ezret, Trabantokból és Wartburgokból pedig négyezret vontak ki a forgalomból. A kétütemű-állomány jelenleg 33 ezer Trabantból, húszezer Wartburgból és 1300 Barkasból áll. A magyar rendszámú személyautók közül minden hatodik dízelüzemű, a többi benzines. A gázolajjal üzemelő Volkswagen-, Ford- és Opel-flotta százezernél is több autót számlál. A gépkocsiállományban a dél-koreai Kia a legfiatalabb (6,2 év), míg az erősen fogyó Moszkvicsé az ellenpólus (31,3 év), majd a Polski Fiatok (27,2 év) és Trabantok (26,7 év) következnek.
Önmagában a kor még nem jelent hátrányt, ha az autókat rendszeresen és szakszerűen karbantartják, ám ma egyre kevesebben járnak szakszervizbe, és ami még rosszabb, hogy sokan már nemcsak az olajcserékkel, hanem a gumikon is spórolnak, jóllehet az évszaknak nem megfelelő és kopott abroncs fokozott balesetveszélyt jelent. A Nonstopgumi.hu felmérése szerint a magyar rendszámú autókon a gumik életkora meghaladja az öt évet.
A járműpark megfiatalodására egyelőre nincs remény, hiszen miközben zuhan az új autók forgalma, egyre több lestrapált, elaggott, többnyire ellenőrizhetetlen előéletű és futásteljesítményű használt kocsi érkezik külföldről, mert ezekhez olcsón lehet hozzájutni a német, osztrák, olasz és svájci telepeken. Az importált használt kocsik harmada 11, ötöde 16 évesnél öregebb.