Csődben az Est-lapok tulajdonosa
A tegnapi közlemény erőteljesen hangsúlyozza, hogy a jogi eljárás a csoport médiatevékenységét nem érinti, mert a kft. a csoportban már nem játszik operatív szerepet, a cégnél indult csődeljárásnak az Est Media lapkiadási és médiatevékenységére „nincsen kihatása”. Megkeresésünkre Balázs Csaba ügyvezető azonban nem tagadta, hogy a lapok részei a csődöt jelentő kft. vagyonának.
Hozzáteszik: a kérelem az eredményes működést célzó belső átszervezés része, az EMG célja a továbbműködés. Emlékeztetnek, hogy a jogi folyamatban ehhez meg kell egyezni a hitelezők többségével, amelyek között maga az anyavállalat a legnagyobb, az Est Media pedig támogató.
A Pesti Estet 1991-ben alapította Lang András és Melis András. Kiadójukat 2007-ben vette meg az akkor még Econet néven futó Est Media. A cég még 2010-ben is lendületben volt, így megvásárolta a Sanomától a Pesti Est egyfajta versenytársának tekintett Exit programmagazint; ám ennek kiadását most januárban felfüggesztette, épp azért, hogy erőit az Est Lapok kiadására összpontosítsa. A piac azóta széttöredezett, elsősorban a szűkebb célközönségre szabott ingyenes lapok bizonyultak hosszú távon is életképesnek.
Az Est Media az elmúlt évek során fokozódó pénzügyi problémákról számolt be, és számos érdekeltségétől – például a Radiocafétól vagy a Szigettől – kénytelen volt megválni. (Az Econet 2007-ben jelentette be, hogy a Sziget Kft.-ben is részesedést szerez, egy ideig a fesztivál szervezőcégben is a most csődöt jelentő EMG Médiacsoport Kft. képviselte a tőzsdén forgó tulajdonost. Ám Gerendai Károly és társai tavaly visszavásárolták korábbi tulajdonrészüket.) A cég tőzsdei árfolyama 17-18 forint, miközben az elmúlt évtizedben az árfolyam állt a többezres szinten is. Noha a tények visszaesésre utalnak, Balázs Csabáék nyilatkozatai rendre az adott körülmények közötti derűlátásról tanúskodnak.
Balázs Csaba megkeresésünkre most is határozottan hitet tett amellett, hogy mind a Pesti Est, mind a megyei kiadások hosszú távon is fennmaradnak. A brandek esetleges eladásán nem gondolkoznak, de érdeklődők sincsenek – tette hozzá.
TÖRPÉBŐL ÓRIÁS, ÓRIÁSBÓL CSŐDBE?
1 Lang András 1991 végén Melis Andrással és Müller Miklóssal közösen alapította meg a Pesti Estet, az első szám 1992 áprilisában jelent meg, formátuma egy félbehajtott A4-es lap volt, és a budapesti mozik műsorát tartalmazta. Az ingyenes műsorújságból 1996-ra már színes, 19 városban terjesztett, számos mutációban készülő magazin és az egyik legismertebb hazai márka lett. Erre alapozva a tulajdonosok sokrétű tevékenységbe kezdtek, 1999 őszén megnyílt a Pesti Est Café a Liszt Ferenc téren, 2000 júliusában elindították az EST FM rádiót, és önálló taxis vállalkozással is próbálkoztak.
2 APesti Est 2004-ben már több mint 200 ezer példányban jelent meg – az üzlet a csúcson volt. A piacon azonban új versenytársak jelentek meg: két új ingyenes programmagazin jelentkezett a piacon (egyik sincs már meg), és egyre népszerűbbé vált az internetes programkeresés is. Közben a szatellit vállalkozások nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, inkább csak vitték a pénzt és az energiát. A kiadó 2006-ban már 180 millió forintos veszteséget könyvelt el, ezért a tulajdonosok az eladása mellett döntöttek. A társaságot saját részvényeiért vásárolta meg az Econet.hu.
3 Avásárlással megmentett Pesti Est nevét a tőzsdei társaságok között szereplő vevő 2011-ben vette fel. Az Econet, a korábbi szerepét megtartva, vagyonkezelő vállalkozásként működött, ám egyre nagyobb médiaportfóliót épített ki. Nem csupán az egyik versenytársat, az Exit magazint (illetve a kiadvány forgalmazását végző céget) vásárolta meg, hanem beszállt a NeoFM létrehozásába is, és ajánlatot tett a Sziget K . fokozatos megvásárlására is. Az elmúlt év azonban nem alakult jól, a vásárlás nem jött össze, és a NeoFM is bedőlt.