A városokban megy a bolt

Több mint tizenötezren jelentkeztek a nemzeti dohányboltok üzemeltetésére kiírt koncessziós pályázatra – derült ki a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. azt követően kiadott közleményéből, hogy tegnap megírtuk: a társaság korábbi ígérete ellenére még nem szolgáltatott adatot lapunknak.

A felhívást december 15-én egy hónapos csúszással írta ki a terület felügyeletével megbízott Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A pályázat múlt hét péntek éjfélkor zárult le, a dohányforgalmazást felügyelő nonporofit szervezet pedig azóta megkezdte a pályázatok felbontását és érvényességének az ellenőrzését. A trafikpályázat kiírása szerint az NDN elvileg 30 napon belül, legkésőbb március 22-ig hirdet győzteseket, ám ez a határidő egy hónappal meghosszabbítható. A győztes pályázóknak ezután a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál kell kérelmezniük a dohánykereskedelem jogát, illetve ekkor kell jelezniük, hogy pontosan hol fognak majd üzletet nyitni.

A trafiktörvény szerint július elsejétől már csak a koncessziós trafikok árulhatnak nálunk dohányterméket, illetve a fejlesztési tárca által január közepén keresztülvitt törvénymódosítás miatt a dohánytrafikok alkoholt, üdítőt és energiaitalt, kávét és újságot is árulhatnak.

Az NDN tájékoztatása szerint a fővárosra, illetve a frekventáltabb megyei városokban négy-ötszörös vagy ennél nagyobb volt a túljelentkezés. Mivel a törvény szerint elvileg kétezer lakosonként lehet egy koncessziót kiadni, így Budapesten a hozzávetőlegesen 850 koncesszióra 3-4 ezren jelentkezhettek. Kérdéses, hogy a kevésbé frekventált területekre mennyi jelentkező jutott – ha jutott. A trafiktörvénnyel szemben az egyik kritika, hogy a kistelepüléseken a koncessziós boltok miatt leépülhet a hagyományos, élelmiszert is kínáló bolthálózat. A kistérségek boltjai ugyanis most is a fennmaradásért küzdenek, ugyanakkor ha elveszítik a forgalmuk egy tetemes hányadát jelentő dohány árusítását, illetve ezzel együtt az alkohol adta bevételeik zömét, úgy a kistérségi élelmiszerboltok zöme meglehetősen nehéz időszak elé néz, illetve sokan minden bizonnyal csődbe is fognak menni.

Az NDN tervei szerint amennyiben egy területen senki sem jelentkezett a koncesszióért, illetve egyetlen győztes pályázó sem volt, úgy mobil boltokon keresztül a társaság maga is elláthatja a dohánykereskedelmet. Erre vonatkozó kérdéseinkre az NDN korábban csak annyit mondott, hogy már folyamatban van a mobilbolt-hálózat kiépítése.

Bár a dohánykoncessziót húsz évre adják ki, az NDN korábban azt a tájékoztatást adta, hogy később csak a nyertes jelentkezők nevét fogják közzétenni, azt nem, miért, milyen szempontok alapján esett a választás az adott szereplőre. Arról az NDN azóta sem nyilatkozott, hogy pontosan milyen jogszabály alapján nem kívánják közzétenni a nyertes pályázatok anyagát.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.