Füstbe burkolt trafikpályázat
Az NDN legutóbb azt ígérte: szerdán tiszta vizet önt a pohárba. Bár a posta minden bizonnyal már kikézbesítette a pénteken éjjel feladott pályázatokat a cégnek, érdeklődésünket tegnap azzal hárították el: pénteken kívánnak beszámolni a jelentkezők számáról.
Piaci információk szerint néhány héttel ezelőtt még meglehetősen kevesen adták be a pályázatukat, igaz, a legtöbben az utolsó pillanatig vártak ezzel. Az óvatosság mellett ezt a területet érintő folyamatos változtatások is indokolták. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) indítványára ugyanis az Országgyűlés a pályázat kiírását követően alapjaiban módosította a trafiktörvényt, így az első jelentkezők később kénytelenek voltak gyakorlatilag teljesen átírni a már benyújtott anyagukat (a bírálat szempontjai között az üzleti terv is szerepel ugyanis).
A kiírás szerint az NDN a pályázati határidőt követő egy hónapon belül dönti el, ki kaphat 20 évre dohánykereskedelmi koncessziót. Szükség esetén azonban további egy hónappal kitolható a pályázatok elbírálási ideje. A trafiktörvény szerint legkésőbb július elsejéig kellene felállni a tervek szerint 6-7 ezer egységből álló új dohánykereskedelmi hálózatnak.
Azt azonban várhatóan nem tudjuk majd meg, milyen tervekkel, elképzelésekkel vágnak neki a húszéves üzletnek a pályázók. Lapunk érdeklődésére az NDN Zrt.-nél ugyanis azt közölték, hogy csak a nyertes pályázók nevét és a koncessziós terület kódját fogják közzétenni a cég weblapján, ám magát a nyertes pályázatot nem. Lapzártáig a cég nem indokolta meg, miért kell eltitkolni, hogy az NDN pontosan mi alapján ítélte oda a pályázóknak 20 évre a dohánykereskedelem jogát.
EGY JAVASLAT, SOK VÁLTOZÁS
1. 2011 nyarán beszélt először az akkor még a Fidesz-frakció vezetőjeként tevékenykedő Lázár János a dohánykereskedelem államosításáról. Bár az eladási helyek számának korlátozását a fiatalság megóvásával indokolták, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy üzleti körök is befolyásolhatták a javaslatot. A Lázár által benyújtott trafiktörvény első verziójáról kiderült, hogy a dokumentumot Sánta János, a dohánykereskedelemben érdekelt Continental Zrt. vezetője hozta létre. Sánta elismerte, hogy előzetesen látta a törvényt.
2. Az Európai Bizottságnál fél évig parkoltatott jogszabálytervezetről az uniós testület végül döntött, hogy nem sérti az uniós versenyjogot. Ugyanakkor Brüsszel kikötötte: figyelemmel kíséri a 2013 júliusától bevezetni tervezett magyar trafikrendszer kiépülését. Az uniós döntés után a kormánypárti többség elfogadta a trafiktörvényt, amit nem sokkal később már módosítani kellett: a szerencsejáték is bekerült a trafikok kínálatába, mivel a dohány alacsony árrése miatt nem lett volna kifizetődő a trafikok üzemeltetése.
3. A terület felügyeletével felruházott fejlesztési minisztérium az eredetileg tervezetthez képest egy hónapos csúszással, végül csak december 15-én tudta kiírni a részletes trafikpályázatot. Az új céldátum szerint idén július elsejétől indul a „Nemzeti Dohányboltok” új rendszere. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. részletes pályázati kiírásából kiderült, hogy az előzetes kormányzati ígéretekkel ellentétben a megváltozott munkaképességűek és a tartós munkanélküliek csak elenyésző esélyt kaptak a trafiknyitásra.
4. A szaktárca ismét a trafiktörvény módosítására tett javaslatot január közepén, ezt a parlament egy hónappal később fogadta el. A pályázat lezárása előtt egy nappal hatályba léptetett szabályok szerint a trafikokban kávét, alkoholt, üdítőket és hírlapot is árusíthatnak. Közben egy füst alatt a kiíró is módosított a pályázaton, és kizárta, hogy plázákban is létesülhessenek dohánytrafikok. Lázár János kilátásba helyezte: amennyiben a dohánycégek nem változtatnak az árrésükön, úgy törvénnyel szabályozhatják azt.