Folytatódott a népvándorlás
A szokásos népvándorlás most sem maradt el, igaz, az aktivitás jócskán alábbhagyott, hiszen 723 ezren kötöttek új biztosítást, szemben a 2011 végi 1,026 millióval. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szerint 475 ezren váltottak, a saját biztosítójuknál felmondott és visszakötött szerződések száma pedig 248 ezer volt. A biztosítók inkább az új ügyfelek magukhoz édesgetésére koncentráltak, mintsem a régiek megtartására, többségük egyfajta „büntetőtarifa” alkalmazásával próbált megszabadulni a problémás autósoktól.
Az átkötés a korábbiakkal szemben most inkább az alacsonyabb díjtételű fogyasztóknál volt jellemző. Hetven százalékukat az olcsóbb ajánlat varázsolta el, még ha a váltással ezúttal kisebb megtakarítást lehetett is elérni. Tíz százalék pedig úgy váltott, hogy magasabb lett a díja. A kampányidőszak végül kétmilliárd forintos bevételkiesést eredményezett a kgfb-piacon működő társaságok számára, szerződésállományuk ezzel 82 milliárd forintra módosult. Ötszázalékos pluszt könyvelhettek volna el, ha mindenki maradt volna a régi biztosítójánál.
Váczi Imre, a PSZÁF felügyeleti ügyvezetőigazgató-helyettese szerint az olcsóság nem minden, s noha az árérzékenység is nő, a biztosítók megítélése, a szolgáltatás színvonala eközben egyre fontosabb szempont lett. A nagyobb ismertség, jobb hírnév előnyt jelent a választásnál, míg a piacon megjelenő új szereplők esetében az alacsony ár nem tudja teljesen eloszlatni a bizalmatlanságot.
A tisztánlátást még ma is számos tényező zavarja, a PSZÁF e téren szeretné elérni, hogy a biztosítók fogyasztóbarát és érthető módon tájékoztassák az ügyfeleket. Váczi Imre példaként említette, hogy flottakedvezményeket kínálnak öt autónál kisebb állományra is, holott ezt nem lehetne, a fogyasztó számára értelmezhetetlen termékkódokat alkalmaznak, vagy önrészt vezetnek be egy jellemzően önrészmentes terméknél. A kuponos kedvezmények, az együtt kötési ajánlatok kavalkádja sem segíti az ajánlatok összehasonlíthatóságát. Az ilyen és ehhez hasonló esetekben novemberben és januárban több határozatot is kiadott a felügyelet, ezeket az intézmények a szoros határidő ellenére teljesítették – jelezte az ügyvezetőigazgató-helyettes, aki az ügyfelek felelősségére is felhívta a figyelmet. Ezrével akadnak ugyanis olyanok, akik úgy kötnének új biztosítást, hogy előtte a régit elfelejtik felmondani. Ilyenkor a régi szerződés él tovább, nyilván az előnytelenebb feltételekkel.
Emlékeztetett arra, hogy 2011 óta megváltozott a rendszer, s az azóta év közben kötött szerződéseket évfordulón lehet csak felmondani, és eztán lehet más biztosítóhoz igazolni. Aki tehát májusban vett autót, és kötött rá biztosítást, az év végén nem, csak jövő májusban válthat. A 2011 előtti szerződéseknél a régi rendszer él tovább. Ez egyben az jelenti, hogy folyamatossá vált a kampány, a biztosítók év közben bármikor meghirdethetik tarifáikat. Az év végén forduló szerződések aránya most kétharmados – a 3,9 millió szerződésből 2,6 millió –, de a tulajdonosváltásokkal és az új autók forgalomba helyezésével az arány egyre gyorsabban tolódik el az év közben fordulók irányába.
10MILLIÁRD
AZ AUTÓSOK közül egyre kevesebben váltanak kötelező biztosítást, ám ennek oka inkább a szabályozás változása. Az elérhető megtakarítás nem lett kisebb, az idén összesen hatmilliárd forintot takarítottak meg, akik váltottak, ám ennél többet, mintegy tízmilliárd forintot hagytak bent a rendszerben azok, akik nem.