Élelmiszer-drágulást hoz az új útdíj
A mezőgazdaságban és az élelmiszer-feldolgozóknál szolgáló járművek többnyire nem olyan útvonalakon járnak, amelyeken most is kell a szállításért útdíjat fizetni. Tehát mind a termelőknek, mind pedig a feldolgozóknak új kiadást jelent, ha a kormány terveinek megfelelően a második fél évtől már működik az elektronikus díjrendszer, s a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók után az ország egész területén fizetni kell az úthasználatért.
A várakozások szerint a költségek növekedését a szektor minden szereplője megpróbálja majd a fogyasztókra hárítani – kérdés, milyen eredménnyel. Bár pontos összegzés sehol sem készült, már mindenki számol. A tejágazatban az egyes vállalati számítások szerint 15-20 százalékkal nő meg a termékek – áfa nélküli – árában megjelenő költségvetési elvonási tartalom, Lukács Lászlónak, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatójának beszámolója szerint legalább 30-35 százalékra emelkedik az állami elvonás.
Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöke nagyobb problémákról számolt be. Kétségei vannak ugyanis afelől, hogy az élelmiszer-előállító lánc szereplői sikerrel tudják-e továbbhárítani a megnövekedett kiadásokat, de arról sincs meggyőződve, hogy képesek ezt az újabb költséget lenyelni. Az viszont biztos, hogy ha a költségnövekedés jelentős lesz, az egyben áremelést is jelent. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára állítja: veszteséges a kiskereskedelem. Emiatt viszont a kereskedők minden egyes újabb költségelemet érvényesíteni fognak a fogyasztói árakban.