Jöhet az egyenbőrönd?

Megregulázná a fapados légitársaságokat az Európai Unió, legalábbis a parlament plenáris ülésén arról vitáztak a képviselők, hogyan lehetne szabályozni a diszkont-légitársaságok csomagkezelési politikáját annak érdekében, hogy az utasok ne kerüljenek méltatlan helyzetbe.

Megregulázná a fapados légitársaságokat az Európai Unió, legalábbis a parlament plenáris ülésén arról vitáztak a képviselők, hogyan lehetne szabályozni a diszkont-légitársaságok csomagkezelési politikáját annak érdekében, hogy az utasok ne kerüljenek méltatlan helyzetbe. A megoldás és a szabályozás egyelőre még messze van, de mi jelenti a problémát?

A diszkont-légitársaságok immár hat-hét éve vezették be, hogy a feladott poggyászért külön kell fizetniük az utasoknak, annak szállítása nincs benne a repülőjegy árában. Ezt a légitársaságok anno azzal indokolták, hogy az külön költséget jelent, márpedig ők igyekeznek úgy árazni a szolgáltatásokat, hogy minden utas csak azért a szolgáltatásért fizessen, amit igénybe is vesz. Más vélemények szerint ennek az intézkedésnek az volt a célja, hogy gyorsítsák a repülőgépek fordulóit az egyes reptereken: ha kevés a csomag, rövidebb ideig tart azt bepakolni, ráadásul a repülő kisebb súlyt visz, tehát kevesebbet fogyaszt.

Valójában az igazság a kettő között van, de azt is látni kell: minden egyes feladott poggyász igen komoly nyereséget jelent a légitársaságnak – s szintén a fapadosok szerint, ez a nyereség teszi lehetővé azt, hogy az alapjegyárak olcsók maradhassanak.

Bizonyos légitársaságok aztán kreatívnál kreatívabb ötletekkel próbálták növelni az így elért profitjukat. Miközben az egyes reptereken pár száz forintnyi költséget jelent a csomagkezelés, amit a reptérnek és a földi kiszolgáló cégnek fizetnek, addig társaságtól függően 3-8000 forintot számláznak az ügyfélnek. Miközben olyan szolgáltatásról van szó, amely végül is hozzátartozik az utazáshoz, hiszen nehéz elképzelni azt, hogy valaki – leszámítva mondjuk egy hosszú hétvégét – többnapos utazásához annyi holmit visz csak, amennyi belefér egy kisebb táskába.

A Ryanair például szezontól és az út hosszától függően szabja meg a csomagárat, főszezonban, hosszabb távú repülőúton drágább a csomag. Oda-vissza például 17 ezer forintba is kerülhet egy átlagos, húszkilós bőrönd feladása. Mindezt tetézi, hogy az online megvásárolt csomagjegy többszörösét kell kifizetni, ha valaki a reptéren dönt úgy, hogy mégis feladna egy bőröndöt.

Az idők során a kézipoggyásznak elfogadott bőröndméret nemcsak hogy egyre kisebb és kisebb lett, szinte minden légitársaság különböző méretben állapította meg a fedélzetre vihető bőrönd méretét. A határokat pedig szigorúan be is tartatják.

Ennek is megvan a maga oka: sokan már-már extrém nagy bőröndöket kívántak a fedélzetre vinni, hogy megspórolják a feladott poggyász költségét. Sokszor a poggyász nem fért el a felső csomagtárolóban, ami nem pusztán veszélyezteti a repülés biztonságát, de akadályozza a többi utas kényelmes és gyors beszállítását a repülőgépbe.

A cégenként változó szabályok miatt sok utas nem tud elég felkészült lenni: hiába vesz egy kabinméretű bőröndöt, ha az egy másik légitársaságnál nem fér bele az elfogadott méretbe. A jóhiszemű, tudatos utasok ráadásul sokszor arról számoltak be, hogy mindez sokszor csak a beszállítókapunál derült ki, ahol a csomagfeladásért az internetes ár három-négyszeresét kérték el a légitársaságok alkalmazottai. Ilyen helyzetben az utas nem tehet mást, mint hogy fizet: ha ugyanis nem adja fel a csomagot, megtagadják a beszállítását.

Ez az, amit Kósa Ádám és Bánki Erik fideszes európai parlamenti képviselők az utasok jogainak sérelmeként értékelnek, s méltatlan eljárásnak neveznek, s amivel szemben hatósági fellépésre van szükség a politikusok szerint. Kósa Ádám hozzászólásában elfogadhatatlannak nevezte a kialakult helyzetet, és mielőbbi cselekvést sürgetve javasolta az egységes irányelv létrehozását. A néppárti politikus felhívta a figyelmet az egységesítés néhány elengedhetetlenül fontos utasjogi és fogyatékosságügyi aspektusára is.

– Nap mint nap több millió utas életét nehezíti meg, hogy a fedélzetre felvihető csomagoknál sokszor ellentmondó információk találhatóak a légitársaságok honlapján, vagy az utasok a reptéren szembesülnek azzal, hogy poggyászaik adott esetben túlméretezettek, túlsúlyosak. A légitársaságok pedig aránytalan mértékben szabnak ki pótdíjakat. Az utasok nemegyszer megalázó helyzetbe kerülnek csomagjaik méretének megvizsgálásakor – részletezte Kósa a problémákat.

Bánki Erik hozzászólásában rámutatott: a diszkont-légitársaságok néhány éve bevezetett gyakorlata nagyon nehezen követhető az utasok számára más légitársaságokhoz képest, mivel a repülőjegyek megvásárlásakor az árak mellett minden egyéb feltételt is össze kell hasonlítaniuk, ami rendkívül nehézzé teszi a tájékozódást.

Gurmai Zita szocialista EP-képviselő a vita kapcsán kiadott közleményében leszögezte: ha a piaci viszonyok nem képesek megvédeni a fogyasztók érdekeit, akkor az Európai Uniónak kell ezt megtennie a kézipoggyászokra vonatkozó szabályozás harmonizálásával, amely valamennyi utasnak ésszerű mennyiségű fedélzetre vihető csomagot engedélyezne, beleértve a reptéri boltokban vásárolt termékeket is.

Ez utóbbi kardinális probléma: a Ryanair olyan szigorú az egy kézipoggyász felvitelével kapcsolatban, hogy a reptéri üzletekben vásárolt zacskókat sem engedi a fedélzetre: az vagy belefér az utas bőröndjébe, vagy valamelyiket feladatják vele. A Wizz Air ezzel szemben a reptéren vásárolt árukat felengedi a gépre. A reptéri boltok hozzájárulnak a másodlagos repterek nyereséges működéséhez, így olcsóbb áraihoz, vagyis az utasok vásárlásai közvetve annak a lehetőségét teremtik meg, hogy olcsó repülőjegyeket kínálhassunk az utasainknak – érvelt lapunknak Daniel De Carvalho, a Wizz Air szóvivője.

Más áron repül ugyanaz a bőrönd télen és nyáron, a rövidebb vagy a hosszabb utakon
Más áron repül ugyanaz a bőrönd télen és nyáron, a rövidebb vagy a hosszabb utakon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.